سیاست

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۲۲

هیچ تغییری در سیاست‌های امریکا ندیده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: ما هیچ گفت‌وگوی دو جانبه‌ای با امریکا نداریم و تا زمانی که امریکا مسیر خود را اصلاح نکند تغییری در سیاست ایران ایجاد نمی‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران پیشنهاد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با برگزاری نشست غیر رسمی بین ایران و گروه 4+1 با حضور امریکا را رد کرده است، گفت: آنچه که در این زمینه مطرح شده بود همان پیشنهاد آقای بورل بود. ما مواضع جمهوری اسلامی ایران را به روشنی، صریح و کامل اعلام کرده‌ایم و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است. این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: مسیری که امریکا باید طی کند مسیر عبور از سیاست‌های غلط دولت قبلی امریکاست اما متاسفانه تا به امروز در عمل هیچ تغییری در سیاست‌های ضد انسانی امریکا از جمله در مورد بحث تحریم‌ها و اعمال فشار حداکثری به ایران صورت نگرفته است. وی ادامه داد: امریکایی‌ها تا امروز رسما موضوع بازگشت به تعهدات خود را اعلام نکرده‌اند و کشورهای اروپایی نیز همچنان در نقض تعهدات خود ذیل برجام به سر می‌برند. وی ادامه داد: پیشنهادی برای برگزاری نشست غیر رسمی از سوی آقای بورل رسیده بود، این پیشنهاد بدون زمان خاصی از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده بود و ما همانطور که قبلا گفته بودیم تاکید بر این موضوع داریم که مسیری که باید طی شود مسیر روشنی است و اگر امریکا می‌خواهد در کنار میز برجام جایی داشته باشد باید به تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 سازمان ملل عمل کرده و تحریم‌ها را به صورت موثر بردارد. طی کردن این مسیر نیاز به مذاکره و بده بستان ندارد. خطیب‌زاده ادامه داد: دولت امریکا با یک اشتباه شناختی می‌خواهد مسیری که ترامپ در پیشبرد آن موفق نشده بود را با چند جانبه گرایی منفی به جلو ببرد که این هم موفق نخواهد شد. پیشبرد این سیاست از سوی امریکا جای تاسف دارد و امیدواریم که آنها مسیر روشنی که مشخص است را انتخاب کنند. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم تصریح کرد: اگر ما رفتار متفاوتی از سوی طرف‌های مقابل ببینیم پاسخ ما نیز متناسب با این رفتار خواهد بود. این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: در اینجا می‌خواهم نکته‌ای را به شرکای اروپایی یادآور شوم و آن این است که مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد. مسیر تهدید و اتهام زنی مسیر کارساز و موفقی در برابر ایران نیست. بلکه مسیر همکاری متقابل پاسخ می‌دهد. در صورتیکه آنها به تعهداتشان عمل کنند ایران نیز فورا پاسخ این موضوع را خواهد داد.

امریکا بدون عمل به تعهدات حق بازگشت به برجام ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه کمیسیون امنیت ملی آقای ظریف درباره پیشنهاد حضور ایالات متحده در نشست اعضای برجام گفت که امریکا تا تعهداتش را انجام ندهد، حق ندارد به برجام برگردد. ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی جهت پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد. در این جلسه وزیر امور خارجه در تشریح روند اجرای قانون اقدام راهبردی توسط دولت تاکید کرد که مواد مختلف قانون، بر اساس زمانبندی آن در حال اجراست. وی افزود: همچنین وزیر خارجه با اشاره به اجرای ماده ۶ قانون، گفت که نمایندگی جمهوری اسلامی در وین، روز ۲۷ مهرماه نامه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه کرد. پس از آن مدیرکل برای بررسی نحوه ادامه همکاری ایران و آژانس پس از اجرای قانون و در چارچوب پادمان با پیشنهادهایی به تهران سفر کرد. از قبل به او تاکید شده بود که اجرای قانون متوقف نخواهد شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی افزود: آقای ظریف گفت که آقای گروسی در سفر به تهران و در مذاکرات فنی با سازمان انرژی اتمی در راستای بازگشت‌پذیری اقدام ایران، پیشنهاد داد که اطلاعات دوربین‌های پروتکل الحاقی در داخل ایران حفظ شود و اگر ظرف ۳ ماه طرف غربی تحریم‌ها را لغو کرد با نظر ایران بتواند برای تداوم داده‌ها به آنها دسترسی پیدا کنند. براساس تفاهم مدیرکل و سازمان انرژی اتمی، اگر در این مدت به توافقی نرسیم، این اطلاعات از بین خواهد رفت.عمویی ادامه داد: وزیر امور خارجه گزارشی از آخرین تحولات شورای حکام آژانس هم داد و توضیح داد که اگر چنانچه در جلسه شورای حکام قطعنامه تخریبی علیه ایران صادر شود، ایران واکنش جدی نشان خواهد داد. آقای ظریف درباره پیشنهاد حضور ایالات متحده در نشست اعضای برجام هم گفت امریکا تا تعهداتش را انجام ندهد، حق ندارد به برجام برگردد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهار کرد: در این نشست نمایندگان عضو کمیسیون ضمن طرح دیدگاه‌ها و سوالات خود در مورد نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، بر اجرای دقیق این قانون تاکید کردند. همچنین درباره تشکیل جلسات کارشناسی بین دولت و مجلس برای مواجهه هماهنگ با زیاده خواهی‌های امریکا و اروپا صحبت شد.

احیای برجام زمان بیشتری می‌خواهد

شبکه الجزیره از تداوم مذاکرات اتحادیه اروپا با اعضای توافق هسته‌ای و امریکا برای اجرایی شدن کامل این توافق خبر داد. اتحادیه اروپا تاکید کرد: مذاکرات با اعضای توافق هسته‌ای و امریکا هنوز ادامه دارد.  این نهاد اروپایی افزود: ما به زمان بیشتری برای فعالیت دیپلماتیک در راستای رسیدن به اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای نیاز داریم.

 

ارسال نظر