اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۷۲

معافیت زائران اربعین  از عوارض خروج از کشور

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای زائران اربعین ۱۴۰۰ که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند را از پرداخت عوارض خروج معاف کردند. نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ در بخش درآمدی، ردیف یک بند ن تبصره ۶ را به تصویب رساندند که براساس آن در سال ۱۴۰۰، عوارض خروج از کشور موضوع ماده (۴۵) قانون مالیات بر ارزش افزوده، برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک‌بار در طول سال بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور مصوب ۲۴ /۱۲ /۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن أخذ می‌شود.  بر این اساس، افراد مرزنشین موضوع این جزو به کسانی اطلاق می‌شود که ساکن در روستاها و شهرهای مرزی هستند؛ بررسی و تأیید این موضوع براساس سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور مبتنی بر شماره ملی و شناسه (کد) پستی افراد مذکور است. به موجب ردیف۲ بند ن، زائران اربعین که از تاریخ چهارم شهریورماه سال ۱۴۰۰ تا بیست و دوم مهرماه سال ۱۴۰۰ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معافند. طبق ردیف۳ بند ن تبصره ۶، عوارض خروج ورزشکاران تیم‌های ملی که با مجوز وزارت ورزش و جوانان به مسابقات برون‌مرزی اعزام می‌شوند برای هر مرحله خروج، با نرخ عوارض مرحله اول خروج محاسبه و أخذ می‌شود.

از مجلس یک صدا خارج شود

نماینده مردم تهران در مجلس   با انتقاد از تحریف اخبار جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس از سوی برخی از نمایندگان تاکید کرد که مجلس باید حول مصوبات خود یکپارچه بوده و یک صدا از مجلس بیرون رود. مالک شریعتی نیاسر در تذکری   بیان کرد: در جلسه غیرعلنی صبح روز گذشته مجلس همه نمایندگان با یکدیگر انسجام داشته و یکپارچه بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تاکید   و همه تاکید داشتند مجلس شورای اسلامی حتی یک میلی‌متر نیز نباید از اجرای این قانون کوتاه بیاید. وی در ادامه اظهار کرد: اما بعد از جلسه غیرعلنی برخی از نمایندگان به همکاران خود اتهاماتی را وارد کردند و به درستی گزارش جلسه را به بیرون منتقل نکردند. اینکه عده‌ای با اهداف سیاسی به همکاران خود می‌تازند صحیح نیست. هیات رییسه مجلس   باید تدبیری بیندیشد و اخبار جلسات غیرعلنی را از طریق سخنگوی هیات رییسه به شکل صحیحی به بیرون منتقل کند. نماینده مردم تهران در مجلس   تاکید کرد: همانطوری که مقام معظم رهبری روز گذشته تاکید کردند که مجلس و دولت باید با یکدیگر انسجام داشته و یک صدا از کشور بیرون آید از درون مجلس شورای اسلامی نیز یک صدا باید به بیرون شود. نباید اجازه داد تا اخبار جعلی از جلسات غیرعلنی به بیرون منتشر شود.

چه کسی مسوول گرانی‌هاست؟

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشخص است گرانی‌ها نتیجه سیاست چه کسانی است؟ گفت: گاهی برخی به گونه‌ای مظلوم نمایی می‌کنند که جای مدعی و منکر عوض می‌شود. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در تذکری مستند به ماده ۱۰۹ آیین نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس این ماده ناطق چه نمایندگان باشند و چه نماینده دولت نباید از موضوع مورد بحث خارج شود. ما در حال بررسی بودجه هستیم و گاهی مباحثی از سوی نماینده دولت مطرح می‌شود که خارج از بحث است. ایشان می‌گوید ما موافق گرانی نیستیم و می‌خواهیم نرخ‌ها ثابت باشد اما دلار ۲۶ هزار تومانی، تورم ۶۲ درصدی خوراکی‌ها، سکه ۱۲ میلیون تومانی، مرغ ۳۵ تا ۴۰ هزار تومانی و گوشت ۱۵۰ هزار تومانی را چه کسی آورده است. آیا این گرانی را ما آورده ایم؟ وی افزود: مشخص است گرانی‌ها نتیجه سیاست چه کسانی است. اما جوری مظلوم نمایی می‌کنند که گویی دولت دیگری وجود دارد و جای مدعی و منکر گاهی عوض می‌شود.  این کارشناس حوزه کار معتقد است: تعیین هزینه سبد معیشت کارگران زمانی موثر و کارگشا است که بتواند در افزایش سطح معیشت کارگران و حقوق و دستمزد آنها اثرگذاری لازم را داشته باشد.

 

ارسال نظر