سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۶۵

برای بازگشت به برجام آماده‌ایم

رییس‌جمهور گفت: ما اهل لجبازی نیستیم و برای بازگشت به توافق آماده ایم و به محض اینکه ببینیم ۱+۵ به برجام بازگشته ما هم بازخواهیم گشت. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: برای یادآوری اروپایی‌ها و مردم می‌گویم. وقتی ترامپ در اردیبهشت ۹۷ با فشار اسراییل، عربستان و تندروهای داخلی امریکا از برجام خارج شد در شهریور ۹۷ من برای اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتم. در صبح اولین روز مجمع ترامپ صحبت کرد و بعدازظهر آن روز من صحبت کردم. در آن زمان هشت بار برای من پیغام دادند که ترامپ می‌خواهد با فلانی ملاقات کند اما ما رد کردیم. وی ادامه داد: همان شب آقای مکرون رییس‌جمهور فرانسه به من زنگ زد و گفت الان پیش ترامپ بودم و می‌خواهم قبول کنید یک ملاقات چه به صورت دو نفره یا سه نفره صورت گیرد و این خیلی مهم است اما من رد کردم. پس از آن چندین رییس‌جمهور به هتل محل اقامت من آمدند و پیشنهاد کردند که ترامپ می‌گوید تنها دو کلمه را در برجام بگذاریم آن وقت من اعلام می‌کنم که امریکا به برجام باز خواهد گشت. وی ادامه داد: همان شب آقای مکرون رییس‌جمهور فرانسه به من زنگ زد و گفت الان پیش ترامپ بودم و می‌خواهم قبول کنید یک ملاقات چه به صورت دو نفره یا سه نفره صورت گیرد و این خیلی مهم است اما من رد کردم. پس از آن چندین رییس‌جمهور به هتل محل اقامت من آمدند و پیشنهاد کردند که ترامپ می‌گوید تنها دو کلمه را در برجام بگذاریم آن وقت من اعلام می‌کنم که امریکا به برجام باز خواهد گشت. روحانی افزود: آن دو کلمه این بود که به برجام اضافه شود راجع به موضوع موشکی ایران و منطقه بعدا مذاکره کنیم. این پیام را هم مکرون بعد از طرف ترامپ آورد؛ اما من گفتم به هیچ عنوان یک کلمه به برجام اضافه و یا از آن کم نمی‌شود. رییس‌جمهور فرانسه گفت قبول کنید که راجع به این دو موضوع فقط مذاکره شروع شود و حالا شاید چند سال طول بکشد که من باز هم قبول نکردم. روحانی با بیان اینکه برجام حاصل تلاش پیگیر بین ایران و 6 کشور بزرگ بوده است، خاطرنشان کرد: برجام به سادگی به دست نیامده و مذاکرات هسته‌ای سال‌ها طول کشید و در سال 92 با رأی مردم ما وارد تعامل شدیم. رأی سال 92 بر مبنای تعامل سازنده و اعتدال بوده و این قابل تغییر نیست. مردم به این دو اصل مهم رأی دادند. هم به تعامل سازنده که بعدها مقام معظم رهبری فرمودند تعامل سازنده گسترده و هم به اعتدال که خود مقام معظم رهبری فرمودند اعتدال متن قرآن است. وی همچنین اظهار کرد: ما امت وسط و به دنبال تعامل سازنده ایم و برجام در سایه این سیاست با مذاکرات و شکل جدید از سال 92 شروع شد و در 23 تیر 94 امضا شد. دنیا بداند ما برجام را به شکل سال 2015 قبول داریم و آنچه در 23 تیر 94 امضا شد غیرقابل تغییر است و ما به آن دست نمی‌زنیم و البته بر تعهد خودمان هم پابرجا ایستاده‌ایم. روحانی با اشاره به اینکه حرف ما کاملا روشن است و از سال ۹۲ تا امروز منطق و مسیرمان را تغییر نداده ایم تأکید کرد: ما در برجام خیلی بحث کردیم، ولی آنچه در نهایت پذیرفته شده قابل مذاکره نیست و ما درباره برجام مذاکره نخواهیم کرد اما درباره نحوه اجرای آن می‌توان رایزنی کرد.

واکنش ظریف  به احتمال نامزد شدن در انتخابات

وزیر خارجه کشورمان نسبت به اخباری که درباره احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتشار لیست کابینه منسوب به او در فضای مجازی مطرح شده، واکنش نشان داد.

محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه دیروز هیات‌دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال کاندیداتوری وی و نیز انتشار لیست کابینه منسوب به او در فضای مجازی گفت: از محبتی که دوستان به من دارند متشکرم ولی جدیت لیست کابینه منسوب به من همان اندازه است که یک کابینه از شخصیت‌های کارتونی در همین فضای مجازی منتشر شده بود. ظریف تاکید کرد: تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم و نه جدال با خدا و نه مردم دارم اما هنوز تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم. وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره معیار ایران برای لغو موثر تحریم‌ها و اینکه آیا تا پنجم اسفند تحول مهمی درباره برجام رخ می‌دهد، گفت: همانطور که رییس‌جمهوری گفتند دولت نظراتش را قبل از مصوبه مجلس با صراحت و شفافیت اعلام کرد. این مصوبه امروز به قانون کشور تبدیل شده است و دولت خود را موظف به اجرای قانون می‌داند.

وی یادآور شد: براساس این قانون در تاریخ پنجم اسفند کاهش نظارت آژانس و نه توقف نظارت اجرا می‌شود. تاکنون براساس قرارداد پادمان که در واقع استاندارد نظارت آژانس هست، عمل کردیم و به قرارداد پادمان متعهد و عضو پادمان هستیم و آن را ادامه خواهیم داد. ظریف با بیان اینکه به عنوان یک اقدام داوطلبانه ما پروتکل الحاقی را بدون تصویب در برجام اجرا کردیم، ادامه داد: الان مجلس تصمیم گرفته این اجرا را متوقف کند. اتفاقی که خواهد افتاد این است با درخواستی که آقای گروسی انجام دادند با ایشان مشورت خواهیم کرد و این اتفاق صورت خواهد گرفت. سازمان انرژی اتمی با آژانس رسما اعلام کرده که از تاریخ ۲۳ فوریه اقدامات داوطلبانه ما در اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد اما نظارت آژانس ادامه پیدا خواهد کرد. وزیر امور خارجه تاکید کرد: در مورد کیفیت نظارت هم سازمان آمادگی دارد که با آژانس گفت‌وگو کند و به نتیجه برسد. نکته‌ای که بسیار مهم است این است که نظارت‌های آژانس به صورت عادی یعنی نظارت‌هایی که در اکثر کشورهای دنیا دارد، ادامه پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظر