اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۵۵

وزیر اقتصاد: 

اصلاح مالیات‌های مستقیم  از دستور کار خارج شد

وزیر اقتصاد گفت: لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم به هیات دولت آمده اما به دلیل همزمانی با بودجه از دستور کار دولت خارج شد. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره سرنوشت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: این لایحه به هیات دولت آمد اما به دلیل همزمانی با لایحه بودجه ۱۴۰۰ از دستور کار دولت خارج شد. وی افزود: باید تلاش کنیم تا این موضوع بار دیگر در دستور کار دولت قرار بگیرد. وزیر اقتصاد همچنین درباره آیین نامه مالیات بر کالاهای لوکس که به گفته رییس سازمان امور مالیاتی در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است، گفت: این آیین‌نامه به هیات دولت آمده و در آینده نزدیک کار تصویب آن انجام می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیین نامه چه زمانی تصویب خواهد شد، گفت: پیگیر هستیم تا در هفته جاری کار بررسی آن در دولت انجام شود.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و رسیدگی به دو تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت دخانیات ایران و عملکرد بانک‌های خصوصی در دستور کار هفته جاری مجلس قرار دارد. جلسات علنی مجلس شورای اسلامی هفته جاری در روزهای یکشنبه و دوشنبه تشکیل خواهد شد. بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن، لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ قانون صدور چک، لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، لایحه موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و روسیه، لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی بین ایران و برزیل، لایحه معاهده استرداد مجرمین بین ایران و برزیل و لایحه پروتکل اصلاح موافقتنامه بین ایران و روسیه جهت معاضدت در پرونده‌های مدنی و جزایی در دستور کار مجلس قرار دارد. همچنین بررسی لایحه نحوه واگذاری اموال، تاسیسات، ماشین آلات و هر گونه مالکیت مربوط به تاسیسات آب و فاضلاب، طرح جهش تولید دانش بنیان، لایحه پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته در دریای خزر الحاقی به موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر، لایحه تصویب اصلاحات کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، طرح اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران، طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی و طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از دیگر موارد کاری مجلس در هفته جاری است. بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت دخانیات ایران، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های خصوصی، گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد بررسی کیفیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد چگونگی اجرای سامانه‌های نظارتی در حوزه امور بانکی، بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس در مورد رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد نقض در اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی و انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی است.

دو عنصر خطرآفرین بودجه 1400

سید احسان خاندوزی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ دو عنصر خطر آفرین داشت، گفت: اتکای بسیار کم به منابع پایدار درآمدی و بازگشتن به اعتیاد نفتی و جهش هزینه‌های دولت، دو عنصر خطرناک بودند.

سید احسان خاندوزی با بیان اینکه بودجه سال 1400 دو عنصر خطر آفرین در خود داشت، گفت: نخستین عنصر خطرناک اتکای بسیار کم به منابع پایدار درآمدی و بازگشت به اعتیاد نفتی سال‌های گذشته بود و دومین عنصر نیز هزینه‌های جهش گونه دولت بود؛ بطوری که در سال آینده 60 درصد به هزینه‌ها اضافه شده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برآیند منابع کم و مصارف خیلی زیاد در بودجه تبدیل به کسری تراز عملیاتی بسیار بالا می‌شود و طبیعتا کسری بودجه نیز معنایی جز تورم و فشارهای اقتصادی ندارد. نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمیسیون به خوبی طرف منابع درآمدی را ترمیم کرد و درآمدهای پایدار مالیاتی را تقویت کرد، اما در طرف مصارف همچنان هزینه‌های بسیار سرسام آوری را شاهد هستیم. برخی پیشنهادات دیگر ممکن بود در صحن علنی مجلس ثبت شود که هزینه‌ها را باز هم افزایش می‌داد و طبیعتا کسری بودجه و خطرات آن ادامه پیدا می‌کرد. خاندوزی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی باید همان اواخر آذر و دی کلیات بودجه را رد می‌کرد، گفت: واکنش نماینده دولت در صحن علنی مجلس که کاملا غیر همدلانه و غیر همکارانه بود و تقریبا تمام مشکلات بودجه که در دولت تدوین شده است و تنها بخشی از آن در کمیسیون تلفیق دچار تغییر شد را به مجلس نسبت داد و این مساله مجلس را مطمئن کرد که بنای همکاری برای اصلاحات بودجه در دولت وجود ندارد. وی از وجود رانت‌های گسترده در لایحه بودجه سال آینده خبر داد و اظهار کرد: بخش‌های بسیار زیادی در لایحه بودجه وجود داشت که رانت ایجاد می‌کرد اما مجلس آنها را کاهش داده بود اما دولت به صورت نمادین در رسانه بازی ایجاد کردند اما امیدوار هستم هوش و سواد رسانه‌ای مردم کمک کند واقعیت‌ها زیر بمباران رسانه دفن نشود.

 

ارسال نظر