بودجه

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۹۳

حذف ارز 4200 تومانی  شرایط را سخت می‌کند

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه حذف ارز ۴هزار و ٢٠٠ تومانی شرایط را برای دهک‌های پایین جامعه سخت‌تر خواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد جامعه توان تحمل این شوک جدید را نخواهد داشت. 

علی خضریان در خصوص افزایش نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۰ گفت: تعیین قیمت ۱۷۵۰۰ از سوی کمیسیون تلفیق مجلس تحت عنوان سپردن نرخ ارز به بازار آزاد در بین اقتصاددانان موافقین و مخالفینی دارد، اما تصمیم‌گیری شتاب‌زده در این مورد و نسنجیدن ابعاد مختلف این امر می‌تواند آثار سوء زیادی را برای جامعه در برداشته باشد. خضریان ادامه داد: بنده هم مانند اکثر متخصصین اقتصادی معتقد به تک‌نرخی شدن ارز هستم، اما در شرایط کنونی که کشور با محدودیت منابع ارزی مواجه است و تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و معیشت اقشار ضعیف جامعه در تنگنا قرار گرفته است؛ حذف ارز مرجع شرایط را برای دهک‌های پایین جامعه سخت‌تر خواهد کرد و به نظر می‌رسد جامعه توان تحمل این شوک جدید را نخواهد داشت. این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انتقاداتی که در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح می‌شود به نحوه توزیع این ارز و رانت ایجاد شده از نحوه توزیع ارز است، اما به‌خاطر اشکال در مکانیزم توزیع و نظارت ارز مرجع و اینکه نمی‌خواهیم با متخلفان برخورد کنیم، نباید به‌کلی این مکانیزم را حذف کرد. بنده معتقد هستم برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع باید نظرات کارشناسان خبره و با تجربه کشور را به دور از سیاسی کاری شنید و عواقب این تصمیم را در نظر گرفت. این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود ادامه داد: اینکه کمیسیون تلفیق مجلس در شرایط جنگ اقتصادی سرنوشت کالاهای اساسی مردم را به بهانه حذف رانت به بازار ارز آزاد واگذار کند، همان چیزی است که لیبرال‌های حلقه نیاوران دنبال می‌کنند. الان کمیسیون تلفیق برای جبران این رشد نرخ ارز تصمیم به افزایش یارانه‌های نقدی گرفته است، با توجه به تجربه‌ای که ما در کشور در طرح هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی داریم، می‌دانیم که این طرح چندان رضایت مردم را به همراه نداشته است. در همان سال، افزایش قیمت حامل‌های انرژی یک موجی از تورم ایجاد کرد و این تورم به نفع قشر ثروتمند جامعه و به ضرر قشر آسیب‌پذیر جامعه شد. بعد از این تورم مردم حاضر بودند دیگر یارانه نقدی را دریافت نکنند و قیمت‌ها به شرایط قبل از هدفمندی بازگردد. ضمن اینکه باید توجه داشت شرایط اقتصادی کشور با سال ۸۹ اصلاً قابل مقایسه نیست. به‌علاوه اینکه اثر افزایش نرخ ارز در کشور بیشتر از حامل‌های انرژی است و اثرپذیری اقتصاد از افزایش نرخ ارز از حامل‌های انرژی خیلی بیشتر است. خضریان در ادامه بیان کرد: با یک حساب سرانگشتی می‌شود متوجه شد که ممکن است جایگزینی ارز ۱۷۵۰۰ تومانی تورم بسیار شدیدی را در جامعه به وجود بیاورد برای مثال قیمت مرغ و تخم‌مرغ که در هفته‌های اخیر هم از افزایش قیمت آنها زیاد شنیده‌ایم را حساب کنیم؛ برای تولید مرغی که الان با حدود قیمت ۲۱ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، از نهاده‌های وارداتی با ارز مرجع ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌شود یعنی هر کیلو مرغ با قیمت ارز دولتی حدود ۵ دلار است؛ اگر همین ارز مرجع به ۱۷۵۰۰ تومان تغییر کند قیمت مرغ به بیش از ۶۰ هزار تومان خواهد رسید. آیا مردم حاضر هستند یارانه نقدی آنها دو یا سه برابر شود اما قیمت هر کیلو مرغ، تخم‌مرغ یا کالاهای اساسی دیگر ۳ یا ۴ برابر شود؟ حتماً مردم به چنین چیزی راضی نخواهند بود همانطور که در سال‌های قبل این شرایط را تجربه کرده‌ایم.

به جای یارانه  قدرت خرید افزایش یابد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پرداخت یارانه در بلندمدت را خطای راهبردی دانست و گفت که بهتر است به جای پرداخت یارانه نقدی، قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۰ گفت: حمایت از مردم به روش متمکن‌سازی آنها بهتر از این است که کمک یارانه‌ای به مردم بدهیم. این حمایت روش‌های مختلفی دارد؛ کافی است ما در حوزه مسائل ارزی روشی را دنبال کنیم که موجب تقویت ارزش پول ملی شود، به این معنی که قدرت خرید مردم که طی سال‌های اخیر از دست رفته برگردانده شود. وی افزود: شما ممکن است حقوق ۵ میلیون تومانی یک نفر را ۵۰ درصد افزایش دهید و حقوق او به ۷.۵ میلیون تومان برسد اما وقتی در همین شرایط تورم ۶۰ درصد شود یعنی قدرت خرید آن فرد نسبت به حقوق ۵ میلیون تومانی‌اش کمتر شده است در همین حال ممکن است حقوق ۵ میلیون تومانی یک فرد را افزایش ناچیز بدهیم و حقوق او به ۶ میلیون تومان برسد ولی قدرت خرید را که به واسطه تورم کاهش یافته برگردانیم. در این صورت توان و قدرت خرید مثلا به هشت میلیون تومان افزایش می‌یابد. این هم یک روش است. حتما لازم نیست شما پول به مردم بدهید و منابع را در قالب یارانه توزیع کنید. روش‌های کمک به مردم و حمایت از آنها الزاما کمک یارانه‌ای نیست و ما می‌توانیم قدرت خرید مردم را برگردانیم. نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد وقتی به خاطر شوک ارزی سال‌های ۹۰ و ۹۱ دلار از ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد خیلی از مردم می‌گفتند ما نمی‌خواهیم یارانه بگیریم، کل یارانه ما مال دولت باشد اما قدرت خرید ما را به زمان دلار ۱۰۰۰ تومانی برگردانید. من فکر می‌کنم الان مردم همین را می‌گویند که یارانه نمی‌خواهیم ولی قدرت خرید ما را به زمان دلار ۳۵۰۰ تومانی برگردانید. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر اقدام مجلس برای یک حمایت کوتاه‌مدت باشد در کنار یک حمایت کامل دایمی تحت عنوان تقویت بنیه اقتصادی خانوارها به واسطه افزایش سرانه درآمد کشور و تقویت ارزش پول ملی و ایجاد اشتغال قابل قبول است.

 

ارسال نظر