اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۴۸۶

چگونگی محاسبه مالیات بر درآمد در سال 1400

معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: نرخ محاسبه مالیات بر درآمد به غیر از حقوق بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۰ معادل ۲۵ درصد تعیین شده است. محمود علیزاده گفت: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور شش تا هفت درصد و این نسبت در بسیاری از کشورهای منطقه و توسعه یافته خیلی بیشتر است. معادل ۵۰ درصد از مالیات‌های مستقیم معاف و در بخش مالیات بر ارزش افزوده نیز تنها  ۳۰ درصد مالیات دریافت می‌کنیم بنابراین، زمانی می‌توان از تولید ناخالص داخلی مالیات بیشتری دریافت کرد که معافیت‌های مالیاتی به سامان برسند.  معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: میزان درآمدهای مالیاتی از ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده افزایش ۴۰ درصدی مالیات نسبت به پایه و ۱۰۲ درصد نسبت به قانون بودجه است. علیزاده در واکنش به صحبت‌هایی مبنی بر عملکرد ضعیف این سازمان در اجرای مالیات خانه و ماشین‌های لوکس گفت: در این زمینه به یک آیین نامه احتیاج داشتیم که اگر از سوی دولت تصویب شود، سریع مکانیزم اخذ مالیات آغاز می‌شود. همچنین دارندگان خودروهای لوکس باید تا پایان دی ماه نسبت تسلیم اظهارنامه خود اقدام می‌کردند که حالا اقدام موردنظر از سوی سازمان امور مالیاتی برای این افراد صورت می‌گیرد.  وی در پایان خاطرنشان کرد که در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان ماه جاری سامانه مربوط به این قانون آماده می‌شود و کلیه فعالان اقتصادی می‌توانند برای شروع فعالیت خود در این سامانه ثبت نام کنند.

افزایش 25 درصدی حقوق بازنشستگان

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان دولت و همچنین بازنشستگان لشگری وکشوری در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص جزییات افزایش حقوق جامعه بازنشستگان لشگری وکشوری در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: براساس لایحه بودجه شرایط سال ۹۹ برای جامعه بازنشستگان ثابت و تصمیمی مبتنی بر ایجاد تغییرات اتخاذ نشده است. وی افزود: اما به منظور افزایش مبلغ این اعتبار دیدگاه‌های متعددی از جانب نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛ دیدگاه نخست افزودن یک عدد ثابت برای شاغلان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ بود. حاجی دلیگانی ادامه داد: براساس این دیدگاه، برای هر مستمری‌بگیر دولت (شاغلان و بازنشستگان) یک عدد (از یک میلیون تا یک میلیون و۳۰۰ هزار تومان) درنظر گرفته شده است. وی افزود: دیدگاه دوم نیز مانند سال ۹۸ بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی برای این جمعیت تاکید می‌کرد؛ که با گذاشتن ۱۰ درصد از منابع به تناسب و به صورت پلکانی توسط دولت به این کارمندان و بازنشستگان اضافه شود.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما در نهایت دیدگاه سوم (افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان دولت وبازنشستگان لشگری وکشوری) رای آورد و مصوب شد که برای جامعه بازنشستگان  همچنین شاغلان این اعتبار در سال ۱۴۰۰ اضافه شود. مطابق با تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۹۹ افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی، (به استثنای مشمولان قانون کار ایران) از قبیل کارکنان کشوری ولشکری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وپژوهشی و قضات و افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی به میزان ۲۵ درصد است که ضریب ریالی آن به طور جداگانه توسط دولت تعیین می‌شود.

سرمایه‌گذاری خارجی  42  درصد کاهش یافت

چین بهترین عملکرد را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته است. تخمین زده می‌شود که شیوع کرونا به اقتصاد جهان حدود ۹ تریلیون دلار خسارت زده باشد. کریستالینا جیورجیوا رییس صندوق بین‌المللی پول پیش‌تر گفته بود جهان در بدترین بحران مالی خود از زمان رکود بزرگ قرار دارد. با این حال اقتصاد چین شرایط بهتری در مقایسه با بسیاری از کشورها دارد و سال قبل ۲.۳ درصد رشد کرد.  تا پایان سال ۲۰۲۰ چین بیشترین سرمایه خارجی را در بین کشورهای مختلف داشته است به گونه‌ای که سال قبل این کشور ۱۶۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد که این رقم نسبت به سال قبل چهار درصد بیشتر شده است. از طرف دیگر اما میزان سرمایه‌گذاری خارجی در امریکا به ۱۳۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل آن ۴۹ درصد کاهش یافته است. طبق اعلام آنکتاد در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه خارجی در جهان ۸۵۹ میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با سرمایه ۱.۵ تریلیون دلاری سال قبل ۴۲ درصد کمتر شده است.  آنکتاد انتظار دارد روند کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مختلف برای امسال نیز ادامه پیدا کند و بین پنج تا ۱۰ درصد به نسبت سال قبل کمتر شود. استرالیا در سال ۲۰۲۰ تنها ۲۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد که نسبت به سال قبل ۴۶ درصد کمتر شده است. میزان سرمایه‌گذاری خارجی در آسیا چهار درصد، امریکای لاتین ۱۸ درصد و حوزه کاراییب ۳۷ درصد کاهش یافته است.  جیمز ژان- مدیر بخش سرمایه‌گذاری در آنکتاد گفت: پیامدهای همه‌گیری کرونا بر سرمایه‌گذاری خارجی غیر قابل کتمان است و سرمایه‌گذاران نسبت به روانه کردن دارایی‌های خود به سمت کشورهای دیگر بسیار محتاطانه رفتار می‌کنند.  

 

ارسال نظر