هادی حق شناس: ارز 4200 تومانی باعث تورم نمی‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۹۸
هادی حق شناس: ارز 4200  تومانی باعث تورم نمی‌شود

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید هرچند نمی‌توان ارز دولتی یا دستوری را عاملی برای تورم دانست اما در عین حال دلایل مختلفی برای تغییر در نظام ارزی کشور وجود دارد. هادی حق شناس در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: آنچه که در بازار و تعیین قیمت کالاها تاثیر دارد، نرخ ارز بازار آزاد است. در این بین اینکه نرخ‌های دستوری چگونه تعریف شوند و از سوی کدام نهاد به اجرا برسند، تاثیر خاصی بر روند حرکتی بازار ندارد. ارز 4200 تومانی، 11هزار و 500 تومانی، 17 هزار و 500 تومانی یا ارز نیمایی هیچیک مستقیما در این فرآیند تاثیر ندارند.

وی با بیان اینکه ارز تک نرخی تنها گزینه مطلوب در اداره اقتصاد کشور است، بیان کرد: اینکه دولت یا هر نهادی بخواهد با قیمت دستوری نرخ ارز را ثابت نگه دارد، شاید در کوتاه‌مدت اثرات مثبتی داشته باشد اما در نهایت، به ضرر اقتصاد خواهد بود. فاصله قیمتی ایجاد شده میان قیمت واقعی و قیمت تعیین شده باعث صف تقاضا می‌شود که این موضوع را ما در بازارهای مختلف دیده‌ایم و خود این موضوع راه دلال بازی و رانت‌های شخصی را باز می‌کند، این در حالی است که در زمان واقعی و تک نرخی بودن قیمت‌ها هیچ صف تقاضای کاذبی ایجاد نمی‌کند و همین امر بازار را به آرامش می‌رساند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که در صورت حذف ارز حمایتی، آیا افزایش قیمت کالاهای اساسی موجب فشار جدید بر اقشار کم درآمد نخواهد شد، گفت: شاید در کوتاه‌مدت یک تکانه قیمت به وجود آید اما در بلندمدت قطعا تغییر قابل توجهی رخ نخواهد داد. ما مشابه این تجربه را در گوشت قرمز داشتیم. این گوشت ابتدا ارز دولتی می‌گرفت اما سپس ارزش حذف شد اما در بازار تغییر قیمتی خاصی رخ نداد. در رابطه با کالاهایی مانند مرغ نیز قطعا همینطور است و تک نرخی شدن این ارز در بلندمدت به سود این بازارها خواهد بود. حق شناس با اشاره به لزوم حمایت از اقشار کم درآمد جامعه، بیان کرد: در ارز 4200 تومانی نکته مهم این است که همه اقشار جامعه صرف نظر از وضعیت درآمدی‌شان از آن بهره مند می‌شوند. یعنی وقتی مثلا به مرغ ارز دولتی داده می‌شود قیمت نهایی برای اقشار کم درآمد و پردرآمد به یک گونه است، در حالی که باید تمرکز را بر حمایت از اقشار کم درآمد گذاشت. جامعه هدف این طرح‌ها می‌توانند از دل جامعه حمایتی بهزیستی، کمیته امداد یا سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه بیرون بیایند و از آنها به شکل مستقیم حمایت شود اما اینکه این شیوه به شکل فعلی ادامه یابد قطعا در بلندمدت به صلاح کشور نیست.

 

ارسال نظر