سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۱۸

در صورت پایبندی ایران به برجام، تحریم‌ها لغو می‌شود

گزینه پیشنهادی سمت وزارت خزانه داری امریکا در دولت بایدن در پرسش و پاسخ سنای این کشور در روند تایید صلاحیتش، مواضع دولت جو بایدن درباره توافق هسته‌ای و تحریم‌های ایران را شرح داد. متن پرسش و پاسخ جنت یلن، گزینه پیشنهادی سمت وزارت خزانه داری امریکا در دولت جو بایدن، رییس‌جمهور جدید این کشور در پایگاه اینترنتی کمیته دارایی سنا قرار گرفته است. یلن درباره سیاست‌های دولت بایدن درباره توافق هسته‌ای (برجام) گفت: دولت بایدن-هریس (معاون رییس‌جمهور امریکا) متعهد به اطمینان یافتن از این است که ایران اقدامات مناسبی در راستای از سرگیری پایبندی‌اش انجام دهد. ایران تنها در صورتی از لغو تحریم‌ها تحت برجام بهره‌مند خواهد شد که به محدودیت‌های هسته‌ای‌اش پایبند باشد. یلن با ذکر ادعاهایی علیه ایران گفت: علاوه بر این، اگر تایید صلاحیت شوم، اطمینان خواهم داد که وزارت خزانه‌داری کار مهم خود را در مبارزه با «حمایت ایران از تروریسم و ضایع کردن حقوق بشر» ادامه می‌دهد. او درباره تحریم‌ها در دولت بایدن گفت: دولت بایدن- هریس به حفظ تحریم‌ها و اعمال تحریم‌ها بر نهادهای ایرانی که مرتکب تضییع حقوق بشر می‌شوند و ارزیابی ابزارها برای مبارزه با دولت‌های حامی تروریسم ادامه خواهد داد. به ویژه آن که رییس‌جمهور بایدن متعهد به همکاری با متحدان و شرکایمان برای مقابله با فعالیت‌های ثبات زدای ایران در منطقه از جمله حمایتش از نیروهای نیابتی است. وزیر خزانه‌داری دولت بایدن در پاسخ به این سوال که آیا با توصیف شبکه اجرایی جرایم مالی وزارت خزانه‌داری در دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ روسای جمهور پیشین امریکا مبنی بر اینکه ایران از موارد مطرح در قلمرو قضایی ایجاد‌کننده نگرانی‌های مرتبط با پولشویی است، گفت: بله، من بر این عقیده‌ام که ایران از موضوعات قضایی اصلی موجد نگرانی‌های پولشویی است. او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تا زمانی که ایران «به تامین مالی تروریسم ادامه می‌دهد و نظام مالی‌اش را پاک‌سازی نمی‌کند» قانون 311 اقدامات ویژه وزارت خزانه‌داری درباره ایران را به کار خواهد گرفت، اظهار کرد: من باور دارم که باید محدودیت‌های سختی را بر ایران با هدف پایان حمایت مخربش از تروریسم به کار ببندیم تا زمانی که این کار متوقف شود.

امیدواری مسکو به پیشرفت در برجام

نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی ابراز امیدواری کرد که با توجه به رویکرد دولت جدید امریکا درخصوص توافق هسته‌ای، امکان پیشرفت در این زمینه و بازگشت به توافق وجود دارد. به گزارش خبرگزاری تاس، میخاییل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ۲۴ روسیه اظهار داشت: رویکرد امریکا درخصوص توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند عملگرایانه ارزیابی شود و این، بدان معناست که امکان پیشرفت در زمینه این توافق وجود دارد. اولیانوف در پاسخ به سوالی درباره زمان احتمالی بازگشت امریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: من می‌گویم که همه ما فوراً نیاز داریم که اولین نشانه‌های عادی‌سازی در ماه فوریه ظاهر شود، زیرا طبق قانونی که به تازگی توسط مجلس ایران تصویب شده است از ۲۱ فوریه تهران اجرای پروتکل الحاقی توافق نامه‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو خواهد کرد و این به‌شدت امکان بررسی وضعیت امور در برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، مگر اینکه پیشرفتی حاصل شود. وی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که در ماه ژوئن (خرداد ۱۴۰۰) برگزار می‌شود، افزود: بنابراین، فرصت بسیار محدود است. همچنین ولادیمیر چیژوف، نماینده دایمی روسیه در اتحادیه اروپا در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی روس خاطرنشان کرد که از سرگیری مجدد مشارکت امریکا در توافق هسته‌ای با ایران تحت ریاست جو بایدن (رییس‌جمهور جدید امریکا) نباید با هیچ پیش‌شرطی همراه باشد. وی افزود: آنتونی بلینکی (گزینه جو بایدن برای وزارت امورخارجه امریکا) در جلسه سنا گفت که ابتدا ایران باید به اجرای کامل تعهداتش بازگردد و سپس واشنگتن روند بازگشت را آغاز خواهد کرد اما این یک گزینه نیست. هیچ یک از طرف‌ها نباید پیش شرط بگذارند. امیدواریم که این مساله پیش برود.

آیا امریکا از شکست‌های گذشته درس می‌گیرد؟

نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد گفت: دوره کسانی که به سیاست «فشار حداکثری» به امید زانو زدن ایران افتخار می‌کردند، به پایان رسید. مجید تخت روانچی در توییتی نوشت: واقعیت ایران را نمی‌توان نادیده گرفت و همه تلاش‌ها برای تضعیف آن بی‌نتیجه مانده است. وی ادامه داد: آیا دولت جدید امریکا از خصومت، نادانی و شکست‌های گذشته درس می‌گیرد؟ زمان قضاوت خواهد کرد.

 

ارسال نظر