سیاست

۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۸۱

برجام به خاطر ایران زنده است

وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه طرف‌های اروپایی برای حفظ برجام کاری نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: این به خاطر ایران است که برجام زنده است، نه سه کشور اروپایی. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود بار دیگر از تروییکای اروپا به دلیل کم کاریشان در اجرای تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای انتقاد کرد. وی در این پیام نوشت: رهبران سه کشور اروپایی- که برای اجرای تعهدات خود ذیل برجام بر امضا و اجازه کارگزاران اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه داری امریکا) متکی هستند- هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند. ظریف ادامه داد: آیا ابتکار مرده‌زاده شده امانوئل مکرون یا خودداری انگلیس از پرداخت بدهی مقرر در حکم دادگاه را به یاد دارید؟ این به خاطر ایران است که برجام زنده است، نه سه کشور اروپایی. محمدجواد ظریف همچنین از مقامات امریکا خواست تا از حمایت از سعودی‌ها که از جنگ‌افزارهای امریکایی برای سلاخی کودکان در یمن استفاده می‌کنند، دست بردارند. وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر خطاب به مقامات کنونی امریکا تاکید کرد: این شما هستید که منطقه ما را بی ثبات می‌کنید. ظریف نوشت: همکار محترم؛ شما دوران کاری‌ات در کابینه را با فروش جنگ‌افزار به جنایتکاران جنگی سعودی آغاز کردی. از بیان حرف‌های پوچ و مهمل در مورد ایران دست بردار. یادآوری واقعیت: این «شما» هستید که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنید. از حفاظت جنایتکارانی که منتقدان خود را با اره تکه تکه می‌کنند و از جنگ‌افزارهای ساخت «شما» برای سلاخی کودکان در یمن استفاده می‌کنند، دست‌بردارید.

دنیای امروز  صرفا محل گفتمان نیست

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: دولت ترامپ ثابت کرد که دنیای امروز و فردا صرفا دنیای گفتمان‌ها نیست و اساسا بدون اتکای به توان دفاعی فضایی برای گفت‌وگوی عادلانه     وجود ندارد.  به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در یادداشتی نوشت: تجربه حضور ترامپ در مسند ریاست‌جمهوری امریکا هرچه نداشت این تجربه را برای طیف غرب دوست در ایران داشت که در دنیایی که هر لحظه می‌تواند «تیغ در کف زنگی مست» باشد به چه میزان توان دفاعی حیاتی و ناموسی است. دولت ترامپ ثابت کرد که دنیای امروز و فردا صرفا دنیای گفتمان‌ها نیست و اساسا بدون اتکای به توان دفاعی فضایی برای گفت‌وگوی عادلانه وجود ندارد.

موضوع تسلیحات و خرید جنگ افزارها از جمله حوزه‌هایی بوده که طی 4 دهه گذشته بیشترین تحریم‌ها و سخت‌گیری‌ها نسبت به آن صورت گرفته است. اما امروز و در رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خوبی دیدیم که اتکای به درون در دل آتش تحریم، باغی از درختان اقتدار را به ثمر نشانده است. قدرت هوشمند موشکی و پهپادی امروز ایران، ثمره تحریم‌های سنگین امریکایی‌هاست.

آنچه مهم است آن است که این توانمندی‌ها جزو مسائل ناموسی انقلاب و ایران اسلامی محسوب می‌شوند. ما برای دفاع از مردمانمان در برابر یاغی‌هایی همچون ترامپ قطعا منتظر چراغ سبز پایتخت‌های اروپایی نخواهیم بود. خوشبختانه امروز هم حتی کسی به ذهنش خطور نمی‌کند که این قدرت ملی را روی میز مذاکره با دشمن قرار دهد.

تمام تحریم‌ها بدون هیچ شرط برداشته شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر امریکا به برجام برگردد اما تحریم‌ها را لغو نکند هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و باید بدون شرط و شروط تمامی تحریم‌های ایران لغو شود. فدا حسین مالکی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: اگر امریکا به برجام برگردد و تعهدات خود را بپذیرد ایران هم به تعهداتش عمل می‌کند و آن زمان مذاکره می‌تواند معنا و مفهوم داشته باشد ولی اگر امریکا بخواهد شرط و شروط برای ایران بگذارد بازگشتنش به برجام هیچ فایده‌ای ندارد چون این ایران است که می‌تواند برای برجام شرط بگذارد و آن هم لغو تمام تحریم‌ها است. وی افزود: بر این اساس اگر امریکا تنها بخواهد به برجام برگردد اما تحریم‌ها را لغو نکند هیچ فایده‌ای ندارد. باید تحریم‌ها لغو شده و آنها هم هیچ شرطی مثل قضیه موشکی ایران نداشته باشند چون این موارد جزو خطوط قرمز ماست.

بیت کوین ربطی به خاموشی‌های اخیر ندارد

یک عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که کشور از نظر ظرفیت نیروگاهی در تولید برق مشکلی نداشته بلکه مشکل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تامین سوخت برای نیروگاه‌های تولید برق است. هادی بیگی نژاد درباره دلایل خاموشی‌های اخیر در سطح کشور بیان کرد: در بحث قطع برق در سطح کشور چندین نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. بخش اعظمی از گازی که در داخل کشور تولید می‌شود به بخش خانگی تعلق می‌گیرد. مقداری از آن نیز در صنایع نظیر فولاد و پتروشیمی‌ها مورد مصرف قرار گرفته و بخشی دیگر نیز جهت تولید برق به نیروگاه‌ها تخصیص می‌یابد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال جاری مصرف گاز خانگی افزایش یافته است، نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از مازوت یا گازوییل برای سوخت خود شدند، اما از آنجا که آلودگی مازوت و گازوییل چندین برابر است جلوی استفاده از آن نیز در نیروگاه‌ها برای تولید برق گرفته شد در نتیجه میزان تولید برق در کشور کاهش یافته و ما با خاموشی در برخی نقاط مواجه شدیم.

 

ارسال نظر