سیاست

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۸۵

برجام باید ظرف چند هفته احیا شود

رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی بر احیای زودهنگام توافق هسته‌ای تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی اعلام غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران، روز دوشنبه گفت: احیای توافق هسته‌ای ایران باید در هفته‌های آتی انجام شود.  گروسی در سخنانی در کنفرانس «رویترز نکست» گفت: واضح است که ماه‌های زیادی پیش رویمان باقی نمانده است. تقریبا چند هفته در پیش رو داریم.  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به قانون مجلس شورای اسلامی برای توقف برخی بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، گفت: من باید آن را جدی بگیرم چراکه قانون است. من معتقدم جمهوری اسلامی ایران قصد اجرایی کردن این قانون را داشته باشد. گروسی در ادامه مدعی شد که ایران «به سرعت در حال پیشروی» به سوی غنی‌سازی ۲۰ درصدی است و براساس تخمین‌ها ایران می‌تواند در تاسیسات فردو به ماهی ۱۰ کیلوگرم (غنی‌سازی) نیز برسد. وی در ادامه گفت: باید درک آشکاری درخصوص چگونگی پایبندی مجدد به مفاد و شروط اولیه برجام داشته باشیم.

قانون لغو تحریم‌ها  به شکل کامل اجرا می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان صرف نظر از اینکه آیین‌نامه اجرای قانون چگونه تهیه و تدوین شده، به صورت صد در صد قانون لغو تحریم‌ها را به لحاظ فنی اجرا می‌کند. بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، گفت: سازمان انرژی اتمی کار فنی خود را طبق این قانون دنبال می‌کند و صرف نظر از اینکه آیین‌نامه اجرای قانون چگونه تهیه و تدوین شده، ما در حال اجرای موضوعات فنی قانون هستیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی کارها به نحوی پیش می‌رود که سازمان انرژی اتمی به‌طور صد در صد خواسته‌های قانونی را به لحاظ فنی اجرا می‌کند. کمالوندی با اشاره به اظهارات مرتبط با خروج بازرسان آژانس پس از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی طرف‌های مقابل طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: بر اساس این قانون اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست. در واقع ما در سطوح مختلف بازرسی داریم که یکی از آنها بازرسی پادمانی و دیگری طبق پروتکل الحاقی است و در صورت توقف اجرای پروتکل الحاقی بازرسی‌های مربوط به پروتکل قطع می‌شود. معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: سازمان بر اساس قانون غنی سازی 20 درصد را اجرا کرده و به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی هم رسیده و نصب سانتریفیوژ ir2m هم آغاز شده است.

کره نمی‌تواند  بدهی ایران را ندهد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد: به دولت سئول و کشورهایی که در مورد توقیف نفتکش کره جنوبی از سوی ایران به دلیل ایجاد آلایندگی زیست محیطی توقیف شده است توصیه می‌کنیم که از سیاسی کردن این موضوع بپرهیزند چرا که سیاسی کردن این موضوع کمکی به حل آن نمی‌کند. سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران با توقیف نفتکش کره‌ای به نوعی گروگان‌گیری کرده است تا از این طریق کره را برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران تحت فشار قرار دهد و همچنین اظهارنظرهای برخی از مقامات کشورهای دیگر از جمله فرانسه در ارتباط با این مساله گفت: رعایت حقوق بین الملل محیط زیست دریایی یکی از تعهدات جدی کشورهاست و طبق مقررات همه کشتی‌ها باید این موضوع را رعایت کنند. کشتی کره‌ای نیز به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریا در خلیج فارس توقیف شده است. به این کشتی اخطار داده شده بود و سپس با حکم قضایی به سمت ساحل هدایت شده است. وی با بیان اینکه موضوع نفتکش کره‌ای یک موضوع کاملا فنی است، افزود: کسانی که می‌خواهند این موضوع را سیاسی کنند در مسیر غلطی حرکت می‌کنند و کشورهایی که در این زمینه اظهارنظرهایی کرده و دخالت کرده‌اند گویی جایگاه خود و مقررات و تعهدات بین المللی را فراموش کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی ایران میزان دارایی‌های بلوکه شده کشور در کره جنوبی را حدود ۷ میلیارد دلار اعلام ولی دولت کره جنوبی رقم ۹ میلیارد دلار را ذکر کرده و وزارت خارجه به عنوان متولی انجام مذاکرات برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره چه رقمی را دقیق می‌داند، گفت: متولی مذاکرات در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بانک مرکزی است و ما در وزارت خارجه به عنوان هماهنگ‌کننده سیاست خارجی هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم را در این مسیر انجام می‌دهیم ولی متولی اصلی بانک مرکزی است و شما باید آمار و ارقام دقیق را از بانک مرکزی جویا شوید. وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر کره پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد نکند تهران چه اقدامی را انجام می‌دهد، گفت: امکان عدم پرداخت این پول‌ها وجود ندارد و ما از همه مجاری قانونی و حقوقی برای آزادسازی این پول‌ها استفاده می‌کنیم. قانون جنگل که حاکم نیست و از طرف دیگر دولت کره جنوبی نیز هیچ‌وقت نگفته است که این پول‌ها را پس نمی‌دهد. خطیب‌زاده ادامه داد: کره ای‌ها به تعهدات خود به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم‌های امریکا در این زمینه عمل نکرده‌اند.

 

ارسال نظر