ارقام بودجه 1400 واقعی نیست

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۱۱

جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ غیر واقعی و تورم زا است، گفت: مسوولان دولت حرف‌های متناقضی در زمینه میزان فروش نفت و بودجه می‌زنند. جبار کوچکی‌نژاد عصر پنج شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه ارقام بودجه ۱۴۰۰ واقعی نیست، اظهار کرد: میزان فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در سال آینده قطعاً تحقق نمی‌یابد زیرا ما در حال حاضر کمتر از یک میلیون بشکه نفت در سال صادر می‌کنیم.

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه دولت باید ۳۸ درصد از فروش نفت را به صندوق توسعه ملی اختصاص می‌داد اما آن را به ۲۰ درصد کاهش داده و این موضوع با سیاست‌های کلی نظام در تضاد است، افزود: دولت برای فروش اوراق مشارکت رقم هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که این موضوع قطعاً دولت بعدی را با بحران مواجه می‌کند.

وی به پیش‌بینی فروش ۹۰ هزار میلیارد تومانی اموال از سوی دولت اشاره و با بیان اینکه این در حالی است سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد تومان اموال فروخته شده است، تصریح کرد: دولت بحث فروش سلف نفت را به میان آورد و امسال نیز می‌خواست آن را اجرایی کند که سران قوا رد کردند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ واقعی نیست و بیشتر آن صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود، ادامه داد: دولت در بودجه، ۱۰۲ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی در نظر گرفته و با توجه به آنکه امسال این میزان ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بود، در سال آینده بیش از هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی کرده که قطعاً تورم زا است.

    کسری ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت

وی با اشاره به نامه رییس‌جمهور به مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی از ۳۸ به ۲۰ درصد، بیان کرد: بطور قطع دولت نمی‌تواند شروط رهبری در این باره را محقق کند و با کسری بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهد شد که نمی‌تواند آن را از طریق نفت جبران کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بودجه استانی نیز همانند بودجه کشوری در حوزه عمرانی و سایر بخش‌ها دچار اشکالات جدی است، افزود: قرار بود دولت بودجه را در جهت حمایت از محرومین به خصوص آسیب‌دیدگان از کرونا تهیه و تدوین کند که افزایش حقوق آن‌چنانی به ویژه برای کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، دیده نمی‌شود. کوچکی‌نژاد با تاکید بر اینکه بنای مجلس کمک به دولت است اما این بدان معنا نیست که هر چه دولت گفت، بپذیریم، تصریح کرد: دولت می‌داند که این میزان فروش نفت قابل تحقق نیست و رییس سازمان برنامه و بودجه نیز رسماً به مجلس اعلام کرد که این بودجه اشکالات اساسی دارد و مجلس باید تغییرات بنیادینی در آن ایجاد کند.نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و رییس دولت حرف‌های متناقضی درباره میزان فروش نفت و بودجه سال آینده می‌زنند، اظهار کرد: به اعتقاد بنده حرف‌های رییس سازمان برنامه و بودجه واقعی‌تر است و باید اشکالات اساسی آن را رفع کنیم. وی با اشاره به اینکه اگر مجلس به سمت قطع کلیات بودجه برود دولت این‌طور فضاسازی می‌کند که مجلس جلوی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را گرفته است، بیان کرد: بودجه ۱۴۰۰ با توجه به انتخابات پیش رو نیز بسته شده و دولت از طریق آن پیام مذاکره نیز به طرف‌های غربی داده است.

    تدوین بودجه واقعی با توجه به شرایط کشور راهکار کاهش اثرات تحریم است

کوچکی‌نژاد بستن بودجه واقعی با توجه به شرایط کشور را راهکار کاهش اثرات تحریم‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: معتقدم بودجه ۱۴۰۰ در مجلس رد می‌شود و دولت باید حداکثر فروش یک میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کند و مابقی کسری خود را از روش‌های دیگری مانند کوچک‌سازی دولت و حذف بودجه برخی نهادها تأمین کند.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت برای حمایت از نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا مبالغی به میزان ۴۲ هزار میلیارد تومان و ۳۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که معتقدم این برای این میزان حجم آسیب‌ها کافی نیست. وی با بیان اینکه دولت باید به سمت انتشار اوراق مشارکت حرکت کند، تصریح کرد: دولت سال گذشته ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق مالیات، درآمد کسب کرد و می‌تواند بخشی از درآمد خود را از طریق حذف فرار و معوقات مالیاتی که مربوط به افراد متمول جامعه می‌شود، تأمین کند.کوچکی‌نژاد افزود: قرار بود دولت از خانه‌های لوکس مالیات بگیرد که هنوز آیین نامه آن نوشته نشده زیرا معتقدم خود دولتی‌ها نیز در خانه‌های لوکس سکونت دارند همچنین قرار بود دولت نفت را از بودجه جاری خود خارج کند اما ۵۰ درصد از بودجه کشور وابسته به نفت شده است.نماینده رشت در مجلس همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای تیم ریشه‌دار سپیدرود، گفت: قطعاً تا چند روز آینده خبرهای خوبی درباره این تیم منتشر خواهد شد و با حذف حاشیه‌ها، تلاش داریم که وضعیت تیم را بهبود ببخشیم. وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس وظیفه حمایت از تیم‌های ورزشی را برعهده دارند و تلاش داریم که حوادث تلخ پیش آمده را تا حد زیادی جبران کنیم.

 

ارسال نظر