اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۲۶

لایحه بودجه با ایده‌آل‌ها فاصله دارد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ را نیازمند اصلاح جدی مجلس دانست، گفت: این لایحه بودجه با ایده آل نمایندگان مجلس فاصله دارد. محمد علی پور با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: این لایحه بسیار خوشبینانه تنظیم شده است، البته رییس‌جمهور معتقد است این بودجه به نوعی در جهت کاهش وابستگی به نفت تنظیم شده است، رییس‌جمهور مطرح کرده است که ما درآمد نفتی را برای هزینه‌های جاری صرف نمی‌کنیم و این درآمد صرفا برای هزینه‌های زیرساختی و توسعه اقتصادی کشور صرف خواهد شد. وی با ابراز این عقیده که «در این ۷ ساله دوره ریاست‌جمهوری، از سوی ایشان شاهد چنین موضوعی نبودیم» گفت: اکنون قصد دارند در پایان دوره ریاست‌جمهوری خود گامی بلند بردارند و وابستگی به نفت را کاهش دهند، درواقع این امر خوشبینانه است. نماینده مردم ماکو در مجلس تصریح کرد: مجلس اصلاحاتی را در این لایحه اعمال خواهد کرد، اخیرا مجلس شورای اسلامی در حال بررسی موضوع اصلاح ساختار بودجه است، این لایحه با انتظارات و ایده آل‌های نمایندگان در این حوزه فاصله دارد و بعید می‌دانم این انتظارات با این لایحه همخوانی داشته باشد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بزرگ‌ترین موضوع در این لایحه این است که این بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد بدهی برای دولت آینده به دنبال خواهد داشت،؛ به عبارتی موارد قید شده این لایحه آنگونه که پیش بینی شده است محقق نمی‌شود و این امر باعث کسری بودجه و ایجاد بدهی برای دولت آینده خواهد شد.

امکان ثبت نام جدید  برای وام کرونا

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار با اشاره به اینکه میزان تسهیلات پرداختی کرونا از ابتدا تاکنون ۷۸۸۵۷ میلیارد ریال بوده است گفت: شرایط برای ثبت نام سه گروه مهیا شده است. حسین محمودی سفید کوهی، مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره کسب و کارهایی که تسهیلات کرونا دریافت کردند گفت: آن دسته از افرادی که جاماندگان دریافت تسهیلات کرونایی هستند امکان ثبت نام جدید برایشان وجود ندارد.  وی ادامه داد: برای آنهایی که در سامانه کارا ثبت نام کردند و در گردش بانکی هستند, مقرر شد, تا زمان پرداخت کامل تسهیلات همچنان ادامه داشته باشد. به عبارت دیگر یک فردی که در سامانه کارا ثبت نام کرده است,اما تاکنون وام خود را دریافت نکرده است. برای این دسته از افراد تا زمانی که وام پرداخت شود, پرونده فعال است. محمودی اظهار داشت: برای یک سری از حوزه‌ها با توجه به میزان آسیبی که از کرونا دیده‌اند نیز شرایطی تعریف شده است. حوزه گردشگری, ورزشی و فرهنگی از جمله این کسب و کارها هستند. در حوزه گردشگری وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی,با همکاری وزارت کار و معاونت اقتصادی در ستاد ملی کرونا پیشنهاد داده شد, بر اساس لیستی که وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در اختیار وزارت کار قرار داده است, اجازه ثبت نام وجود دارد و تا پایان آذر ماه مشاغل متقاضی می‌توانند بر اساس مبلغی که وزارت گردشگری پیشنهاد داده است می‌توانند از تسهیلات بهره مند شوند. وی با توجه به اینکه تعدادی از باشگاه‌های ورزشی به خاطر شرایط کرونایی مجبور به تعطیلی شدند گفت: در ستاد ملی کرونا، مصوب شد این دسته از باشگاه‌ها هم در صورتی که متقاضی دریافت وام کرونا هستند می‌توانند اقدام کنند. یکی از مصوبات ستاد برای سه گروه گردشگری, ورزشی و فرهنگی این بود که استمهال تسهیلات تا پایان اردیبهشت ماه باشد. یعنی اگر پیش از این تسهیلاتی دریافت کرده‌اند و اکنون قرار است تسهیلات جدید دریافت کنند, مدت بازپرداخت آن تا پایان اردیبهشت ماه باشد. محمودی گفت: برای وزارت فرهنگ هم در ستاد ملی کرونا مصوب شد,کسب وکارهای حوزه وزارت ارشاد هم فرصت جدیدی ایجاد شد تا با ثبت نام در سامانه کارا از دریافت تسهیلات بهره مند شوند.  وی اظهار داشت: افراد و بنگاه‌هایی در این سه حوزه می‌توانند در سامانه کارا ثبت نام کنند که اطلاعات آنها را نهادهای بخشی مربوطه اطلاعات آنها را در اختیار سامانه کارا قرار داده باشد. در حال حاضر امکان ثبت نام برای افراد عادی در سامانه کارا وجود ندارد, تنها افرادی می‌توانند ثبت نام کنند که نهاد مربوطه اطلاعات آنها را در اختیار وزارت کار قرارداده باشد و از سوی وزارت کار در سامانه کارا بارگذاری شده باشد.

روند شناسایی وام‌های  یک میلیونی کرونا

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره روند شناسایی و واریز کمک هزینه معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار گفت: در مرحله نهایی شناسایی هستیم و طبق اعلام دولت و ستادملی کرونا این مبلغ تا آخر آذر پرداخت می‌شود  حامد شمس، با اشاره به پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونایی اظهار کرد: ۱۱ میلیون سرپرست خانوار جامعه هدف ما بودند که در مرحله اول چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تقاضای خود را ثبت کردند و پس از شناسایی، فهرست را به سازمان برنامه ارایه دادیم که پرداخت آن انجام شد. وی افزود: در مرحله دوم نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شناسایی شدند که اخیرا وام یک میلیون تومانی به حسابشان واریز شده لذا شمار دریافت‌کنندگان تسهیلات یک میلیون تومانی کرونا به حدود هفت میلیون می‌رسد.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره روند شناسایی و واریز کمک هزینه معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به خانوارها نیز توضیح داد و گفت: در مرحله نهایی شناسایی هستیم و طبق اعلام دولت و ستادملی کرونا این مبلغ تا آخر آذرماه پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر