سیاست

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۷۵

سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول رییس‌جمهور ترکیه در سفر به باکو خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است. خطیب‌زاده افزود: در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعا‌های ارضی و امپراتوری‌های جنگ افروز و توسعه طلب سال‌هاست که سپری شده است. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در ادامه اضافه کرد: به سفیر ترکیه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی‌دهد و همانطور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید. محمد جواد ظریف، در واکنش به شعرخوانی اخیر اردوغان در باکو تاکید کرد: هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند. وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه روز گذشته رییس‌جمهور ترکیه، در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت: «‌به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ 

هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.» به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری در رابطه با «رود ارس» خواند که در آن شعر مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار می‌گیرند. این شعر که به زبان ترکی است یکی از نمادهای جدایی‌طلبی پان ترکیست‌ها است. این اظهارات اردوغان، با واکنش تند کاربران ایرانی در فضای مجازی از جمله در توییتر همراه شد. کاربران ایرانی در فضای مجازی خواهان برخورد جدی وزارت خارجه و محمدجواد ظریف با این اظهارات مداخله جویانه رییس‌جمهور ترکیه شدند. کاربران فضای مجازی همچنین در پایین این توییت از ظریف خواستند که این توییت را به زبان ترکی نیز منتشر کند. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتر نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است. یک عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در واکنش به بازخوانی سرود محلی آراز آراز توسط رجب طیب اردوغان که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه بود، گفت: هر کسی که بخواهد از ظن خود در صفوف منسجم ملت ما انشقاق ایجاد کند، خودش را ارزان فروخته است. حسین حاتمی در مورد شعرخوانی رییس‌جمهوری ترکیه در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان اظهار کرد: سرود آراز آراز یک سرود محلی با مضامین نوستالژیک است و اراده سیاسی از آن اراده بعید و بیهوده‌ای است. با این حال اگر کسانی بخواهند آن را احیانا دستمایه اغراض سیاسی خود قرار دهند و الحاق و پیوستی را تصویرسازی کنند باید بدانند قاعده طبیعت این است که جزء  به کل می‌پیوندد.

نگرانی مدیرکل آژانس انرژی اتمی از افزایش تنش‌ها

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز نگرانی درباره تشدید تنش‌ها پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که ایران نباید تصمیم خود را برای افزایش غنی‌سازی اجرایی کند. رافائل گروسی در اولین اظهارنظر خود پس از ترور جنایتکارانه محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته کشورمان در حوزه دفاعی و هسته‌ای در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز نسبت به افزایش تنش‌ها پس از این ترور هشدار داد. گروسی با بیان اینکه «ایران نباید تهدیدات خود برای افزایش غنی سازی و اخراج بازرسان آژانس را اجرایی کند» مدعی شد: اگر این اقدامات عملی شود، انحراف بیشتر از تعهداتی محسوب می‌شود که ایران در زمان پیوستن به توافق (هسته‌ای) پذیرفته است. وی ادامه داد: نمی‌توانم تصور کنم که چه کسی در چنین شرایطی پیروز خواهد شد. اگر محدودیتی برای بازرسان آژانس در نتیجه این یا هر وضعیت دیگری اتفاق بیفتد، کار آنها با مشکل مواجه می‌‌شود. مدیرکل آژانس خاطرنشان کرد: ما به‌طور کاملا شفاف باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کنیم. ما باید درباره چیزی که در حال رخ دادن است با جهان کاملا شفاف باشیم و این خود، به هیچ کسی ازجمله ایران کمکی نمی‌کند. وی درباره ترور شهید محسن فخری‌زاده گفت: من امیدوار بودم که چنین اتفاقاتی نه در گذشته رخ داده بود و نه در آینده پیش آید. این کاملا مشخص است. من رییس یک سازمان بین‌المللی هستم که با صلح، امنیت و عدم اشاعه سر و کار دارد. بنابراین امیدوارم که دیگر تنشی وجود نداشته باشد. گروسی همچنین افزود: امیدوارم ما بتوانیم به کار خود، آنگونه که باید ادامه دهیم. مدیرکل آژانس درباره ادعاها مبنی بر وجود مواد آغشته به رادیواکتیو در منطقه تورغوزآباد گفت که لازم است در این باره توضیح داده شود. وی در ادامه مدعی شد: ما پاسخ‌های درستی دریافت نمی‌کنیم. بنابراین اصرار داریم که یک پاسخ مطلوب به دست آوریم. غریب آبادی، در واکنش به اظهارات جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار توییتی نوشت: «تنها نقش آژانس در برجام، نظارت و راستی آزمایی اقدامات مرتبط هسته‌ای و ارایه گزارشات به روز شده در این مورد است. ارایه هرگونه ارزیابی و تحلیل، خارج از ماموریت محوله به آژانس تحت برجام است.»

 

ارسال نظر