سیاست

۱۳۹۹/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۸۶

ابراز نگرانی اروپا از نصب سانتریفیوژهای بیشتر در نطنز

تروییکای اروپا بدون اشاره به کم کاری‌های خود در اجرای تعهدات‌شان در برجام، نسبت به اقدام ایران برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر در نطنز ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انگلیس، فرانسه و آلمان امروز (دوشنبه) با صدور یک بیانیه مشترک از اعلام جدید ایران درخصوص نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتر در تاسیسات نطنز و همچنین اقدام پارلمان برای توسعه برنامه هسته‌ای کشور به‌شدت ابراز نگرانی کردند. تروییکای اروپا در بیانیه خود با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب این سانتریفیوژها نقض توافق هسته‌ای است، آورده‌اند: اگر ایران درباره حفظ دیپلماسی جدی است، نباید این تصمیمات را اجرایی کند. این کشورها در ادامه نسبت به تصمیم پارلمان ایران برای تصویب قانونی که به گفته آنها موجب توسعه برنامه هسته‌ای این کشور می‌شود، ابراز نگرانی کردند. بنابر گزارش وب‌سایت رسمی وزارت امورخارجه فرانسه، تروییکای اروپایی در بیانیه روز دوشنبه خود آورده است: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا بطور خستگی ناپذیر برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش کرده‌ایم. این توافق، یک دستاورد کلیدی در زمینه دیپلماسی چندجانبه و معماری عدم اشاعه در دنیا به شمار می‌آید. ما با این اعتقاد که برجام به‌طور قطع منجر به اعتمادسازی درخصوص ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران می‌شود و همچنین به صلح و امنیت بین‌الملل کمک خواهدکرد، بر سر این توافق مذاکره کردیم. برجام کماکان بهترین روش و در حال حاضر تنها راه برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و محدودسازی آن است. در ادامه این بیانیه ادعا شده است: اعلام اخیر ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه قصد دارد سه آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته را در تاسیسات غنی‌سازی سوخت نظنز نصب کند، مغایر با برجام و به‌شدت نگران‌کننده است. علاوه براین، ما با نگرانی‌ زیادی از قانون اخیر تصویب شده در پارلمان ایران مطلع شده‌ایم که اگر به مرحله اجرا درآید، برنامه هسته‌ای ایران را به میزان قابل توجهی توسعه خواهد داد و دسترسی‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود خواهد کرد. این اقدامات، ناسازگار با برجام و تعهدات گسترده‌تر هسته‌ای ایران است. همچنین در بیانیه این سه کشور آمده است: اگر ایران در خصوص حفظ فضای دیپلماسی جدی است، نباید این گام‌ها را اجرایی کند. چنین اقدامی تلاش‌های مشترک ما برای حفظ برجام را از بین می‌برد و فرصت‌ مهم بازگشت به دیپلماسی با دولت جدید امریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد. بازگشت به برجام برای ایران نیز سودمند خواهد بود. انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه آورده اند: ما در چارچوب برجام به عدم پایبندی ایران (به تعهداتش) رسیدگی خواهیم کرد. ما از اظهارات جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب امریکا در خصوص برجام و مسیر دیپلماتیک برای پرداختن به نگرانی‌های دیگر درباره ایران استقبال می‌کنیم. این در راستای منافع همه ما است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا طرحی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساندند که بر اساس آن سازمان انرژی اتمی مکلف شده است در صورت عدم پایبندی طرف‌های برجام به تعهدات خود، گام‌های بیشتری در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای ایران بردارد.

ترور شهید سلیمانی اقدامی مستبدانه و بی‌اساس بود

رییس پیشین سازمان سیا در گفت‌وگویی از اقدام دولت امریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی انتقاد کرده و آن را مغایر با تعهدات امریکا نسبت به نظام بین‌المللی دانست. جان برنان رییس پیشین سازمان سیا در دولت باراک اوباما در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفت که در طول مدت خدمتش در این نهاد امریکایی، سردار شهید قاسم سلیمانی برای او یک «کینه‌جویی» شخصی تلقی می‌شد.   برنان ترور این سردار ارشد ایرانی را که به دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا طی یکی حمله پهپادی در ژانویه سال گذشته در عراق انجام شد محکوم کرده و گفت: ترور «یک مقام رسمی ارشد ایرانی یک اقدام مستبدانه و خطرناک بوده که هیچ گونه پایه و اساس بین‌المللی و قانونی نداشته است و بدون اینکه در خلال جنگی با ایران باشد و بدون تصمیم شورای امنیت انجام شده است» وی با مطرح کردن ادعاهایی علیه سردار شهید سلیمانی درباره عدم حمایتش از این اقدام گفت که من پیش از این گفته‌ام و به خاطرش از من انتقاد هم شده است که هرگز از حمله پهپادی علیه سلیمانی حمایت نکردم و افزود که با این مخالف نیستم که دست او به خون آلوده بود و سلیمانی را مسوول حمایت از گروه‌های تروریستی و همچنین اقداماتی که انجام می‌دادند، خواند. این مقام پیشین امریکایی سلیمانی را بازیگری خطرناک خواند، اما در عین حال گفت: کشتن یک مقام ارشد کشوری خارجی برای امریکا هم ردیف پایبندی به تعهداتش به نظام بین‌المللی نیست.  او از این موضوع که ترور سردار شهید سلیمانی از سوی « هر دو جناح سیاسی» بدون توجه به اینکه دولت ترامپ اساسا استانداردها و هنجارهای جهانی را با این اقدام نقض کرده است، مورد تشویق و تایید قرار گرفت، ابراز تاسف کرد. برنان درباره نقش رژیم صهیونیستی در این میان گفت که  «شگفت زده نخواهم شد» اگر بفهمم اسراییل «موجب ترغیب به انجام دادن این اقدام شده یا کمکی به آن کرده است». این گفت‌وگوی برنان با هاآرتص مدت کوتاهی پیش از اقدام تروریستی علیه شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته ایرانی که موجب به شهادت رسیدن او شد، انجام شده است.  او در ساعات اولیه پس از ترور شهید فخری‌زاده در صفحه توییترش از این ترور انتقاد کرده و آن را «اقدامی مجرمانه و به‌شدت غیرمعقول» توصیف کرد که ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

 

ارسال نظر