سیاست

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۶۱۹

سرنخ‌های زیادی از ترور شهید فخری‌زاده به دست آمده است

وزیر اطلاعات اعلام کرد: سرنخ‌های زیادی در خصوص ترور شهید فخری‌زاده به دست آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی درحاشیه تشییع شهید فخری‌زاده گفت: به دنبال وقوع ترور شهید فخری‌زاده همکاران من در وزارت اطلاعات در همه ابعاد پیگیری این حادثه را اغاز کرده‌اند و تاکنون به سرنخ‌های زیادی نیز دست یافته‌اند.

هیچ  جنایتی  بی‌پاسخ  نخواهد ماند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ترور شهید محسن فخری‌زاده تصریح کرد: دشمن به خوبی می‌داند هیچ جنایتی در نزد ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و ما حتماً جنایتکاران را تعقیب می‌کنیم و امر فرماندهی معظم کل قوا اجرا خواهد شد. امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ما امروز با شخصیتی و داع می‌کنیم که از نوجوانی با خدای خود پیمان بست و بر این پیمان پای فشرد و امروز به این ‌پیمان وفا کرد و به شرف شهادت رسید.وی با بیان اینکه «فقدان این شهید عزیز برای همه ما جانکاه است» خاطرنشان کرد: اگر دشمنان رذیلانه دست به این جنایت نزده بودند و خون شهید عزیز ما را نریخته بودند، چه بسا او در گمنامی از این دنیا می‌رفت. امروز شهید عزیز ما که فقط الگوی شاگردان خودش بود، یک شخصیت جهانی است و همه کسانی که پای در راه او می‌گذارند، یک الگوی جدید دارند. وزیر دفاع با تاکید بر اینکه دشمنان بدانند این اولین شکست آنها است، تصریح کرد: اگر شهید ما را کشتند که نامش از بین برود، او بلند آوازه شد. شکست دوم آنها این بود که بگویند شهید عزیز ما در راه منافع ملت ایران گام بر نمی‌دارد و با رمز هسته‌ای می‌خواستند این کار را بکنند، اما این باعث افتخار وزارت دفاع و نیروهای مسلح و مردم است؛ مگر نه اینکه بزرگ‌ترین تهدید علیه بشریت همین سلاح‌های هسته‌ای است که شما دارید؟ این سلاح‌های هسته‌ای برای این است که در دکور منزل خود بگذارید؟ امیر حاتمی اظهار کرد: ملت ما می‌داند صادق‌ترین خدمتگزاران کسانی هستند که عمر خود را صرف خدمت به ملت می‌کنند و از این آزمون سربلند بیرون می‌آیند. دشمنان فکر کردند اگر این کار را بکنند، عزمی را می‌شکنند و راهی را می‌بندند، اما ملت ما منسجم‌تر شدند. ما در محضر این شهید پیمان می‌بندیم که مصمم‌تر خواهیم شد و راه اعتلای کشور را با قدرت ادامه می‌دهیم.   امیر حاتمی در پایان تصریح کرد: دشمن به خوبی می‌داند هیچ جنایتی در نزد ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و ما حتماً جنایتکاران را تعقیب می‌کنیم و امر فرماندهی معظم کل قوا اجرا خواهد شد. کشورهایی در این حادثه ابراز انزجار کردند که من از آنها تشکر می‌کنم، اما نهادهای بین‌المللی که مماشات کردند، بدانند این کار تروریست‌ها را وقیح‌تر می‌کند. اگر در دام نظرات خود بمانید، یک روز این ترور دامن شما را می‌گیرد.

همکاری اروپا با دولت بایدن در احیای برجام

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در بیانیه‌ای که به امضای اعضای ارشد آن رسیده است، خواستار همکاری اروپا با دولت جدید امریکا برای بازگشت به برجام شد. به گزارش ایسنا، اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در بیانیه‌ای مشترک که به امضای اعضای ارشد آن رسیده است، ضمن اشاره به اینکه سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهور فعلی امریکا در برابر ایران، شکست‌خورده است، خواستار همکاری دولت‌های اروپایی با دولت جو بایدن رییس‌جمهور منتخب امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) و تقویت آن شد. به نقل از پایگاه اینترنتی اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا، این اندیشکده در این بیانیه آورده است: انتخاب جو بایدن گشایشی برای تقویت روابط فرااقیانوسی در زمینه‌ مسائل مهم امنیتی از جمله درباره ایران ایجاد می‌کند. دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا که طی چهار سال گذشته تلاش زیادی برای حفظ توافق هسته‌ای[برجام] کرده‌اند، اکنون به وضوح از دولت آینده بایدن و ایران می‌خواهند که سریعا به پایبندی کامل نسبت به توافق بازگردند. طرف‌های اروپایی باید به طرزی فعالانه و هماهنگ یک نقشه راه با دوام برای حمایت از این اقدام ارایه کنند. کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران با تحریم‌هایی بی‌سابقه که تاثیری منفی بر مردم عادی ایران داشت، شکست خورد. ایران در پاسخ به بازگشت تحریم‌ها از سوی امریکا، فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را افزایش داد و به فاصله گرفتن از تعهدات تحت برجامش ادامه داد. تهران همچنین جایگاه نظامی‌اش را در منطقه تحکیم کرده‌ است. دوران باقی مانده از دولت ترامپ احتمالا با اقداماتی جدید که مخصوصا برای پیچیده کردن بازگشت بایدن به برجام انجام خواهد شد، به آشفتگی می‌گذرد. اخبار اخیر همچنین حاکی از این هستند که خطر گسترش تنش‌های نظامی میان امریکا و ایران وجود دارد. دولت آتی بایدن با گسترش جدید تنش‌ها مواجه می‌شود. برای ثبات خاورمیانه مهم است که امریکا و ایران فورا تنش‌ها را کاهش داده و تعامل دیپلماتیک را درباره طیفی از مسائل احیا کنند. این باید با احیای دوباره توافق هسته‌ای آغاز شود که توافقی مهم در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و حرکتی به سمت گروه گسترده‌تری از مسائل است که به عدم ثبات منطقه دامن می‌زنند و این برای منافع اروپایی‌ها بسیار تعیین‌کننده است. دولت بایدن می‌تواند با حمایت اروپا از اشاره‌های مثبت دولت روحانی که هشت ماه به پایان دوره آن باقی مانده و از هدف اعلام شده بایدن برای بازگشت به برجام و طی کردن مسیر دیپلماسی با ایران استقبال کرده است، به گونه‌ای مثبت بهره‌مند شود.‌

 

ارسال نظر