سیاست

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۵۷۲

دستور روحانی برای  پیشگیری از اقدامات ناامن‌کننده

رییس‌جمهور در جلسه فوق‌العاده صبح دیروز هیات دولت، ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت ترور ناجوانمردانه و شهادت سرافرازانه محسن فخری‌زاده، دستور پیگیری لازم جهت پیشگیری و مقابله با این قبیل اقدامات ناامن‌کننده را صادر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، رییس‌جمهور در جلسه فوق‌العاده هیات وزیران که صبح دیروز به ریاست وی برگزار شد، همچنین درگذشت روحانی خدمتگزار حجت‌الاسلام والمسلمین آقای شهیدی را تسلیت گفت. اعضای دولت در ادامه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند. گفتنی است این جلسه نیز همچون جلسات پیشین با رعایت مصوبه ستاد ملی کرونا و به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

وصول 1041 فقره شکایت  در کمیسیون اصل 90

اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در طول ۱۸۰ روز ابتدایی دوره یازدهم شکایات متعددی را بررسی کرده و برای حل مشکلات کشور با نهادهای ذی ربط نشست‌های بسیاری داشته‌اند. مجلس یازدهم 180 روزه شده است، مجلسی که شجاعت و انقلابی‌گری را سرلوحه کار خود قرار داده است تا گامی در مسیر کاهش مشکلات مردم و توسعه و پیشرفت کشور بردارد. همانطور که می‌دانید نمایندگان درمجلس علاوه بر قانونگذاری و تعیین ریل حرکتی برای دولت و مجریان در کشور، مسوولیت نظارت بر حسن اجرای قوانین را نیز بر عهده دارند و کمیسیون اصل 90 مجلس بارزترین کمیسیون تخصصی مجلس در حوزه نظارتی است که در این گزارش عملکرد اعضای این کمیسیون در 6 ماهه نخست اولین اجلاسه دوره یازدهم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. باید اشاره کرد که رییس کمیسیون اصل 90 بر خلاف سایر کمیسیون‌ها در صحن علنی و با پیشنهاد هیات رییسه مجلس انتخاب می‌شود، از این رو نصرالله پژمانفر در تیرماه سکان کمیسیون را با رای مستقیم نمایندگان در اختیار گرفت و پس از آن کمیسیون اقدامات نظارتی خود را آغاز کرد. طبق اصل 90 قانون اساسی، هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه داشته باشد می‌تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی ارایه کند. مجلس موظف است به این شکایت رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد. در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.

از این رو در 189 روز ابتدایی مجلس 1041 فقره شکایت به قوه مقننه ارسال شد که تعدادی از آنها در صلاحیت کاری کمیسیون تشخیص داده شد و کمیسیون نیز برای پیگیری شکایت‌ها 897 فقره نامه‌نگاری با دستگاه‌های ذی ربط داشته است که ۸۰۲ فقره جوابیه اعم از واسطه‌ای یا قطعی به ثبت رسیده و ۳۴۴ فقره پاسخ دستگاه‌ها برای شکات پرونده‌ها ارسال شده است و 537 فقره نامه به منظور راهنمایی شکات ارسال شد و آنها راهنمایی شدند که برای شکواییه به کدام مراجع ذی ربط رجوع یا نواقص پرونده شان را تکمیل و به کمیسیون ارسال کنند. در این بین ۶ فقره شکواییه به دلیل فقدان آدرس و تکراری بودن بایگانی شده است. ۳۷۹ فقره شکواییه نیز در دستور کار کمیته‌های مختلف کمیسیون قرار دارد. در مجموع طی مدت مذکور ۳۶۸۵ فقره نامه به کمیسیون وارد یا از کمیسیون خارج شده است. به منظور یافتن راهکارهای مناسب جهت حل موضوعات و نیز بررسی پرونده‌های مطروحه، ده‌ها جلسه در کمیسیون تشکیل و با ۶۴ فقره دعوت کتبی از مسوولان ذی ربط به بحث و تبادل نظر با آنها پرداخته شده است. علاوه بر اقدامات نظارتی اعضای کمیسیون مصوباتی چون تصویب آیین نامه داخلی کمیسیون و ایجاد کمیته‌های پنجگانه آن، تصویب اولویت‌های کاری کمیسیون وایجاد ۲۰ کارگروه برای تسریع در تحقق برنامه‌ها را در کارنامه کاری خود ثبت کرده‌اند. این کمیسیون در مدت مذکور طبق ماده 101 آیین نامه داخلی گزارش مشکلات تامین ارز و توزیع نهاده‌های دامی را در نشست آبان ماه ارایه کرد. اعضای کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس 17 پرونده را در دستور کار داشته و نسبت به حل مسائل آنها اقدام کردند. از جمله این موارد رسیدگی به مشکلات ارزی نهاده‌های دامی، بررسی تشکیل سامانه جامع اطلاعات مسکن و املاک، رسیدگی به خام فروشی مواد معدنی، لزوم عرضه فولاد از طریق بورس، بررسی وضعیت زیست محیطی رودخانه‌های استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، رسیدگی به محصولات تراریخته، بررسی وضعیت بازار سرمایه و افت شاخص بورس، بررسی آزادسازی حریم سواحل، بررسی وضعیت خودروسازان کشور، بررسی مشکلات و معضلات در حوزه اتباع بیگانه، ارزیابی نحوه اجرای قانون حدنگار (کاداستر)، بررسی پرونده واردات و قاچاق دارو، رسیدگی به پرونده مربوط به بورسیه‌ها، ارزیابی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه، بررسی عملکرد فدراسیون فوتبال در نحوه عقد قرارداد با مربی سابق تیم ملی فوتبال (ویلموتس)، بررسی پرونده وضعیت فضای مجازی در کشور و بررسی نرخ رشد جمعیت و موضوع حمایت از خانواده. در این بازه زمانی طرح‌ها و لوایحی از جمله طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، طرح تقویت و کارآمدسازی کمیسیون اصل نود، طرح انتظام بخشی فرآیند واگذاری بنگاه‌های دولتی و طرح اصلاح قانون نحوه اجرای اصل نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ارجاع داده شد. اعضای کمیسیون اصل 90 همچنین با رییس قوه قضاییه و بحث و تبادل نظر پیرامون نحوه تعامل با آن قوه در راستای اجرای تکالیف نظارتی کمیسیون جلسه داشتند. نرخ رشد جمعیت یکی از موضوعاتی بود که کمیسیون برای بررسی آن با مسوولان مربوطه نشستی در نظر گرفت.

 

ارسال نظر