سیاست

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۳۸۷

خروج نیروهای خارجی از افغانستان گامی بلند برای صلح است

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ در ژنو تاکید کرد که ایران همواره از گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی که تحت اختیار و رهبری خود افغان‌ها انجام شود، حمایت کرده است. به گزارش ایسنا، متن کامل سخنرانی محمد جواد ظریف در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ به این شرح است: 

این تراژدی عظیمی است که 20 سال بعد از کنفرانس بن ما هنوز در حال صحبت در مورد جنگ در افغانستان هستیم. برای بیش از 40 سال، مردم افغانستان متحمل خونریزی‌هایی بوده‌اند که عمدتا از خارج نشأت گرفته است. رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده و حضور نیروهای خارجی به معضلی دیرپا بدل شده است. خروج مسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان - همراه با انتقال روان و موثر وظایف آنها به نیروهای امنیتی افغانستان -  گامی در جهت صلح پایدار خواهد بود. ایران همواره از گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی که تحت اختیار و رهبری خود افغان‌ها انجام شود، حمایت کرده است. این گفت‌وگوها باید طالبان را نیز شامل شده و ضمنا دستاوردهای پس از 2001 را حفظ کند: قانون اساسی دموکراتیک، حق مردم برای تعیین سرنوشت خود، حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، حقوق زنان و مبارزه با تروریسم. سازمان ملل متحد باید در تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی نقشی محوری داشته باشد و ایران برای همکاری آمادگی دارد. همه ما می‌دانیم که فقر و بیکاری زمینی حاصلخیز برای افراط‌گرایی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر مهیا کرده است. مادامی که افغان‌ها برای ادامه حیات خود با دشواری روبه‌رو باشند، صلح پایدار نخواهد ماند. ما به نوبه خود، با وجود جنگ اقتصادی سبوعانه ایالات متحده علیه مردم‌مان، از بیش از سه میلیون افغان میزبانی کرده‌ایم و آنها از اقلام غذایی، حمل و نقل و خدمات درمانی یارانه‌ای برخوردار هستند، 470000 دانش‌آموز افغان در مدارس ما درس می‌خوانند، 22000 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ما مشغول تحصیل هستند،  ما از طریق چابهار افغانستان را به جهان خارج متصل می‌کنیم. خط آهن خاف-هرات در روزهای آتی افتتاح می‌شود،  نیروگاه‌های ما برای مردم افغانستان برق تأمین می‌کنند و ما قادریم در زمینه انرژی اقدامات بسیار بیشتری انجام دهیم. اما ایالات متحده، به جای تسهیل این امر، با تروریسم اقتصادی‌ای که هم ایرانی‌ها و هم افغان‌ها را هدف قرار داده است، برای چنین همکاری‌هایی مانع‌تراشی می‌کند. اهداکنندگان کمک‌های بین‌المللی هم رویکردی جدا معیوب دارند – که بازخورد ساده آن در ترتیب سخنرانان این جلسه نمایان است، که همسایگان را در نوبت آخر قرار داده است. جهان باید مردم افغانستان را بالاتر از ملاحظات دیگر قرار دهد.

فعلا خبری از واکسن ایرانی کرونا نیست

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تولید و واردات واکسن کرونا به این زودی‌ها انجام نخواهد شد گفت: مردم بدانند فعلا در ایران خبری از واکسن کرونا نخواهد بود. پس رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را مد نظر قرار دهند. همایون سامه یح با اشاره به انتشار اخباری درباره تولید واکسن کرونا در امریکا گفت: به فرض آنکه تحریم وجود ندارد و می‌توان به راحتی واکسن کرونا از امریکا را به کشور وارد کرد باز هم باید این واقعیت را دانست که حداقل دو سال طول می‌کشد که واکسن کرونا به ایران وارد شود. پس رسیدن واکسن به کشور به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست. وی توضیح داد: امریکا سالانه به ۷۰۰ میلیون واکسن نیاز دارد چون هر نفر باید دو بار در سال واکسن را تزریق کند. کشورهای دیگر اروپایی هم از قبل واکسن را خریداری کرده و قصد استفاده دارند. پس به این زودی‌ها نوبت ایران نمی‌رسد. کما اینکه حمل و نقل این واکسن هم خود مشکلاتی دارد. چون باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شده که اگر بخواهد از امریکا به ایران بیاید حداقل ۲۴ تا ۳۶ ساعت زمان لازم دارد که این جدا از رفت و آمد از فرودگاه به انبار است. با این توضیحات باید دور واردات واکسن از امریکا به کشورمان را خط کشید. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تولید واکسن در داخل کشور نیز گفت: خبرهای ضد و نقیضی درباره تولید واکسن در داخل کشور منتشر شد. برخی شرکت‌ها گفتند که به تولید واکسن کرونا نزدیک شده و این اتفاق در آینده نزدیک رخ می‌دهد و آنها تنها به بودجه نیاز دارند. صحبت‌هایی که یک مقام مسوول در کمیسیون بهداشت رد و اعلام کرد که تولید واکسن به این زودی‌ها انجام نمی‌شود و حداقل دو سال طول می‌کشد که تمامی مراحل تولید و آزمایش‌های آن پایان یابد و بعد از آن به دست مردم برسد. پس مردم بدانند تا دو سال آینده کرونا را در کشور خواهیم داشت. وی افزود: مردم فکر نکنند که واکسن به این زودی‌ها می‌رسد و آنها دیگر احتیاجی به استفاده از ماسک ندارند. این امری محال است، چون حتی در امریکا به عنوان تولید‌کننده واکسن نیز به همه مردم واکسن نمی‌دهند زیرا تعداد آن محدود است. واکسن تنها به کسانی تزریق می‌شود که احتمال خطر ابتلا در آنها زیاد است. این یعنی شامل افراد با سن بالای ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه‌ای می‌شود. سامه‌یح در پایان در جمع‌بندی اظهار کرد: دنیا تا مدت‌ها درگیر ویروس کرونا خواهد بود پس زودباور نباشیم که واکسن به این زودی‌ها قرار است برسد و کرونا خواهد رفت. نباید اهمال کاری کرد که نتیجه آن چندین برابر مشکلات است.

 

ارسال نظر