سیاست

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۳۵۶

احتمال بازگشت بایدن به برجام پیش از انتخابات ایران

یک پایگاه خبری امریکایی با مطرح کردن نظر برخی کارشناسان و مقامات، احتمال بازگشت زودهنگام دولت بایدن به توافق هسته‌ای و چالش‌های آن را بررسی کرد.پایگاه خبری Just security در تحلیلی درباره تصمیم دولت جو بایدن رییس‌جمهور منتخب امریکا برای بازگشت به توافق هسته ای[برجام] به نقل از یک منبع آشنا به تفکرات بایدن نوشت: با توجه به اینکه از زمان تحلیف جو بایدن تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ژوئن ۲۰۲۱ فقط ۵ ماه فرصت است، انتظار می‌رود که بایدن در همین مدت باقی مانده تلاش کند بازگشت ایران به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای را تضمین کند. در ادامه این تحلیل همچنین به نقل از این منبع آمده که ایده بایدن درباره توافق هسته‌ای، مبنی بر اینکه «اگر ایران به تعهدات خود بازگردد واشنگتن به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی به برجام بازخواهد گشت» که پیش از انتخابات آن را مطرح کرده بود، ثابت است.  این پایگاه خبری علاوه بر این نوشت: این مقام سابق امریکایی همچنین مدعی شده است که بایدن پس از احیای اعتبار امریکا، متحدان خود در اروپا را برای گشودن درهای دیپلماسی دیگر در مورد پیشبرد برجام، محکم کردن بندهای این توافق و سیاست‌های ایران در منطقه آغاز می‌کند. در این گزارش همچنین مطرح می‌شود که امریکا می‌خواهد قبل از هرگونه مذاکره گسترده دیگری، با بازگشت به برجام در ازای رعایت محدودیت‌های توافق هسته‌ای توسط ایران، مانع از توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود که در خلال سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ حاصل شده.  همچنین پایگاه just security به نقل از یک مقام سازمان ملل که منحصرا درباره مسائل ایران فعالیت می‌کند، مدعی شده است که «بازگشت شسته و رفته» امریکا به برجام مطمئن‌ترین راه برای بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای تحت این توافق و محدود کردن ذخایر اورانیوم این کشور است. این مقام سازمان ملل تاکید کرد که آسان‌ترین مسیر رو به جلو، بازگشت بدون پیش شرط به برجام است.

امریکا 70 میلیارد دلار به درآمد نفتی ایران خسارت زد

وزارت امور خارجه امریکا در گزارشی درباره ایران مدعی شد که این کشور با پیشبرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران به میزان ۷۰ میلیارد دلار به درآمد نفتی ایران خسارت زده است. در حالی که مقامات ایران معتقدند سیاست فشار حداکثری امریکا به شکست حداکثری تبدیل شده و دیگر کاری از دست آنها برنمی‌آید، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه امریکا در گزارشی درباره سیاست‌های امریکا در قبال ایران نوشت: کارزار فشار حداکثری علیه ایران همچنان به طرز خارق العاده‌ای موثر است. امروز، اقتصاد ایران با بحران پول رایج، افزایش بدهی‌های عمومی و تورم مواجه است. پیش از کارزار فشار حداکثری، ایران تقریبا ۲.۵ میلیون بشکه نفت در هر روز صادر می‌کرد. اکنون حتی برای ارسال یک چهارم آن نیز با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. از ماه مه سال ۲۰۱۸، مانع دست یابی ایران به بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفت شده‌ایم و به ممانعت از دست یابی آن به تقریبا ۵۰ میلیارد دلار بطور سالانه خواهیم شد. ارزش ریال ایران از ابتدای شروع کارزار فشار حداکثری به یک پنجم ارزش قبلی‌اش در برابر دلار کاهش پیدا کرده است، در حالی که میزان تولیدات ناخالص داخلی آن برای سه سال متوالی به حدود ۶ درصد تنزل پیدا کرده است. ادعای وزارت امور خارجه امریکا درباره خسارت به ایران در پی این مطرح می‌شود که دولت این کشور در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شده و با رویکردی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» تحریم‌های متعددی را علیه ایران اعمال کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پیش از این تحریم‌های امریکا را تروریسم اقتصادی علیه مردم برشمرد و گفت: تحریم‌ها سبب شده است تا مردم ایران از نیازهای معیشتی خود محروم شوند. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: آنچه می‌خواهیم این است که نفت خود را بفروشیم. امریکا با قلدری اجازه نمی‌دهد که دیگران نفت ما را خریداری کنند. تحریم‌های امریکا تروریسم علیه شهروندان ایرانی است.

بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی جزییات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی امروز به بررسی جزییات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با حضور نمایندگانی از وزارت خارجه، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌ها پرداخت و سه ماده از آن را مورد بررسی قرار گرفت. براساس نظرات نمایندگان اصلاحاتی روی بندها صورت گرفت. وی توضیح داد: بعد از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ماده ۱ این طرح مربوط به الزام دولت جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصد بررسی شد. ماده ۲ مربوط به افزایش ذخائر اورانیوم غنی شده سطح پایین و ماده ۳ بهره‌گیری دولت جمهوری اسلامی و سازمان انرژی اتمی از نسل جدید سانتریفیوژهای IR2M و IR6 است. عمویی در پایان نیز گفت: فردا نیز کمیسیون به بررسی جزییات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها می‌پردازد.

 

ارسال نظر