سیاست

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۶۲

احیای برجام  آسان نخواهد بود

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدگاهش را درباره مسیر جو بایدن رییس‌جمهور منتخب امریکا برای تعامل با ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای را  بیان کرد. مجله تایم درباره انتخابات امریکا و تاثیر آن بر تعاملات این کشور نوشت: بایدن گفته است که دوباره به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران که شامل ۱۲ سال مذاکره با ایالات متحده، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، روسیه و چین است، خواهد پیوست. ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق بیرون کشید و درواقع کل توافق را نابود کرد. سپس ایالات متحده تحریم‌های سختگیرانه‌ای را اعمال کرد، صادرات نفت ایران، مایه حیات اقتصادی آن را متوقف کرد و هر شرکتی را که در ایران سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد را تهدید به ممانعت از فعالیت تجاری و اقتصادی در امریکا کرد. این تهدید شرکت‌های عظیم اروپایی، از جمله خودروساز فرانسوی پژو- سیتروئن و توتال غول انرژی را مجبور به رها کردن سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در ایران کرد. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود تعهد بایدن به توافق هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با مجله تایم می‌گوید که «احیای آن اکنون آسان نخواهد بود، به این دلیل که امضاکنندگان می‌توانند در مورد لغو مجدد آن توسط رییس‌جمهور آینده ایالات متحده محتاط باشند» .  مجله تایمز می‌نویسد: از زمان خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸، ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع کرده است که لغو تحریم‌های ایالات متحده را برای دولت بایدن دشوار خواهد کرد، چیزی که ایران به عنوان پیش‌شرط توقف دوباره برنامه غنی سازی اورانیوم به آن نیاز دارد.

 بورل در این باره به تایم می‌گوید: این توافق فقط یک توافق هسته‌ای نیست. این یک توافق اقتصادی است و ایران انتظار دارد مبادله‌ای برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود داشته باشد. او همچنین با بیان اینکه مذاکرات مقدماتی می‌تواند به سرعت پس از تحلیف بایدن اتفاق بیفتد، ادعا کرد: این توافق تنها راه ممانعت ایران از تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای است. فکر نمی‌کنم راهکار دیگری باشد. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: شما هرگز تاریخ را به عقب نخواهید برگرداند. طی چهار سال رییس‌جمهوری دونالد ترامپ، که اتحادیه اروپا را«دشمن» توصیف و تعرفه‌هایی بر کالاهای اروپایی وضع کرد، این احساس دایمی را برای اروپایی‌ها به‌جای گذاشت که حمایت ایالات متحده لزوما قابل اعتماد نیست. ترامپ نوعی بیدارکننده بوده است و من فکر می‌کنم ما باید بیدار بمانیم، ما نمی‌توانیم بگوییم خب ترامپ دیگر نیست، ما می‌توانیم به حالت قبلی خود برگردیم.  تایم همچنین مطرح کرد: تقریبا همه رهبران اتحادیه اروپا با ارسال پیام‌های حسن نیت، پیروزی بایدن را جشن گرفتند. اما در پشت صحنه، در روزهای اخیر مقامات اتحادیه اروپا همچنین در مورد محتاط بودن در مورد ایالات متحده هشدار داده‌اند، زیرا نظرات ملی‌گرایانه ترامپ آشکارا در میان امریکایی‌ها از حمایت قوی برخوردار است و این نظرات می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۴ مجددا مطرح شوند.  این مجله در بخش دیگری از گزارشش نوشت: کلمن بون، وزیر مشاور فرانسه در امور اروپا، جمعه گذشته در مجمع صلح پاریس در یک نشست مجازی با مشارکت رهبران، دیپلمات‌ها و مقامات جهانی گفت: آنچه که منجر به انتخاب دونالد ترامپ در چهارسال پیش شد، همچنان باقی است. این نوع ناراحتی از جهانی شدن، این ترس از چین و این نگرانی از چندجانبه‌گرایی همچنان وجود دارد.

کالاهای اساسی ارزان‌تر  به دست مردم می‌رسد

رییس مجلس گفت: در طرح معیشت تلاش کردیم کالاهای اساسی راحت‌تر و ارزان‌تر و با کمک مالی مستقیم به تک‌تک خانوارها به ویژه خانوارهای مستضعف که در جغرافیای دورتری هستند، برسد و بر همین اساس اصلا مهم نیست این کار از سوی مجلس انجام می‌شود یا دولت. محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی روز شنبه اول آذر در آیین افتتاح، رونمایی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های شهرداری قم اظهار داشت: امروز در راستای انجام وظیفه ما و برای رفاه مردم و زندگی خوب و مناسب برای مردم عزیزمان به ویژه در این پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و تفریحی و خدماتی در استان قم، این پروژه‌ها را افتتاح می‌کنیم. وی با تبریک هفته بسیج افزود: بسیج بدون شک تبلور عینی حضور مردم به صورت سازمان یافته در همه عرصه‌های خدمت و تلاش و مجاهدت در کشور است. رییس مجلس تصریح کرد: امروز می‌بینیم که بسیج در عرصه سلامت در میادین حاضر بوده و در کنار همه پزشکان و پرستاران انصافا مجاهدانه و ایثارگرانه شبانه‌روز تلاش می‌کنند. قالیباف گفت: امروز گزارشی که مسوولان قمی به من ارایه کرده‌اند مبنی بر اینکه سرانه فضای سبز در قم به 20 متر مربع رسیده بسیار خوشحال کننده است، چراکه من سابقه و تجربه مسوولیتی‌ام در گذشته همین موضوعات بوده و به همه مدیران لایقی که این زحمت را کشیدند تبریک می‌گویم. وی تصریح کرد: در شرایط کرونایی کشور چالش‌های گذشته مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کمبود فضای سبز را فراموش کرده‌ایم و رسیدن 20 مترمربع فضای سبز قم را به همه مسوولان تبریک می‌گویم. وی افزود: مادر دو فشار جدی در کشور قرار داریم که تحریم و کرونا این فشارها است. حق مطلب آن است که بگوییم در این دو فشار جدی و سنگین که بر دوش مردم کشورمان است  مردم ما نجیبانه و مجاهدانه در مقابل این دو فشار بزرگ مقاومت و تحمل کردند و مشاهده کردیم که چگونه طرح ترامپ که فشار حداکثری بود را شکست دادند.

 

ارسال نظر