اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۰۸

درآمد 110 هزار میلیارد تومانی دولت از فروش اوراق

معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای نتیجه بیست و پنجمین هفته حراج اوراق بهادار دولتی منتهی به ۲۸ آبان ۹۹ را اعلام کرد. در ادامه اقدامات این وزارت خانه برای تأمین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور طی ماه‌های اخیر نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری ۲۵ هفته حراج اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری وشرکت‌های تأمین مالی) و ۳ مرحله پذیره‌نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرده است. پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یاد شده درسامانه‌های بازار بین بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مجموعاً مبلغ ۲ هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان اوراق به فروش رسید. این گزارش خاطرنشان می‌سازد، با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری ۲۴ هفته عرضه اوراق بدهی دولت و ۲ مرحله پذیره‌نویسی اوراق تا تاریخ ۲۰ آبان امسال در مجموع معادل ۱۰۹ هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان شامل ۳۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و ۷۳ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان اوراق نقدی تأمین مالی انجام شده بود. گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی (معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور) حسب وظایف قانونی و تخصصی خود با استناد به نتایج تحلیل جامع روند تحولات متغیرهای اقتصادی و روند سنجه‌های پایداری بدهی‌های دولت در قالب سناریوهای مختلف و متناسب با برآورد جریان ورودی و خروجی منابع عمومی و نیز با در نظر داشتن اولویت سازگاری سیاستی با چارچوب سیاست‌گذاری پولی هر هفته نسبت به برگزاری حراج اوراق بدهی و ارزیابی و پذیرش پیشنهادات خرید اقدام می‌کند. همچنین حسب تمهیدات اتخاذ شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، متقاضیان می‌توانند در تمامی روزهای معاملاتی از طریق بازار سرمایه نسبت به خرید اوراق دولت در نمادهای منتشره اقدام کنند. یادآور می‌شود پیش از این خرید اوراق دولت در بازار سرمایه صرفاً در یک روز معاملاتی در هر هفته میسر بود. بدیهی است نتیجه رویکرد صدرالذکر حصول به اطمینان کامل از توانمندی دولت در بازپرداخت اصل و فرع تعهدات ناشی از انتشار اوراق مالی اسلامی در سررسید و در ادامه تعیین فاکتورهای کلیدی در پذیرش پیشنهادات بوده و خواهد بود.

اقشار محروم از نان شب هم محروم هستند

به باور احسان ارکانی، بودجه نه چوبی برای ادب کردن سیاستمداران، بلکه ابزاری است که از طریق آن می‌توان توسعه، عدالت اجتماعی و فرصت‌های برابر را در بطن جامعه گسترش داد. نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به وجود برخی تفاوت دیدگاه‌های جدی میان دولت و مجلس بر سر تصمیم‌سازی‌های اقتصادی، معیشتی و بودجه‌ای گفت: به نظر می‌رسد بعد از انتخابات امریکا، دولت با اعتماد به نفس بیشتری در خصوص موضوعات اقتصادی اظهارنظر می‌کند. البته ما امیدوار بودیم دولت قبل از انتخابات امریکا و با تکیه بر توان داخلی اعتماد به نفس بالایی برای حل مشکلات اقتصادی داشته باشد. یعنی تصمیمات برآمده از اراده رییس‌جمهور اسلامی ایران باشد نه ناشی از متغیرهای بیرونی. ارکانی همچنین با اشاره به تایید نهایی طرح تامین اقلام اساسی توسط شورای نگهبان گفت: با وجود مخالفت دولت و تلاش فراوان برای عدم تایید طرح توزیع اقلام اساسی در نهایت شورای نگهبان بعد از اصلاحات کمیسیون برنامه و بودجه طرح را تایید کرد. نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: از سوی دیگر و در حالی که اصلاح ساختار بودجه بعد از نشست‌های متعدد کمیسیون با کارشناسان ارشد و معاون سازمان برنامه و بودجه تدوین شد. اما در کمال تعجب آقای پورمحمدی در روز تصویب قانون، نظر دولت را مخالفت با طرح عنوان کرد. کاملا مشخص است که پورمحمدی تحت فشارهای مقامات ارشد دولت و حلقه نزدیکان رییس‌جمهوری، مجبور شده با قانونی که خودش ابعاد و زوایای گوناگون آن را تایید کرده، مخالفت کند. او یادآور شد: واقع آن است، اکثر کارشناسان اقتصادی و حتی منتقدان طرح توزیع اقلام اساسی هم بر ضرورت حمایت از اقشار محروم تاکید می‌کنند. اگر کارشناسان انتقادی به طرح دارند، برآمده از تبعاتی است که اجرای طرح ممکن است در شاخص‌های اقتصاد مثل تورم یا توسعه پایه پولی داشته باشد. باید بدانیم، وقتی شورای نگهبان ایراد اصل 75 قانون اساسی را در روند بررسی و تایید وارد نمی‌داند، نشان می‌دهد کمیسیون برنامه و بودجه مجموعه نگرانی‌های اعضای شورای نگهبان، اهالی اقتصاد و کارشناسان دلسوز را مورد توجه قرار داده و بار اضافی هزینه‌ای بر بودجه سوار نکرده است. ضمن اینکه تلاش شده تا اجرای طرح کوچک‌ترین تبعاتی در رشد نقدینگی، توسعه پایه پولی و... نداشته باشد. نماینده مردم نیشابور در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که چرا اقتصاد ایران الگوی مشخصی برای توسعه پایدار ندارد؟ گفت: 42 سال از انقلاب اسلامی گذشته است، اگر قرار بود الگویی برای توسعه پایدار کشور تدارک دیده شود، حداقل طی 3دهه پس از جنگ تحمیلی باید طراحی و عملیاتی می‌شد. مردم نباید تاوان نداشتن الگو در اقتصاد و توسعه را بدهند. مردم از منظر اقتصادی و معیشتی در حکم بیماری هستند که شرایط نامناسبی دارد و نیازمند رسیدگی فوری است. برخی از اقشار مردمی حتی در تهیه نان شب و روزانه خود هم مشکل دارند. اینها شعار نیست، واقعیاتی است که در زیر پوست جامعه جریان دارد.

 

ارسال نظر