روحانی: به دنبال قهرمان رفع تحریم‌ها نگردید

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۸۰

چند روز پس از صحبت‌های قالیباف در مجلس، همچنان واکنش مقامات دولتی به این صحبت‌ها ادامه دارد. قالیباف در صحبت‌های خود از این گفته بود که باید صرف نظر از انتخابات امریکا به دنبال پیدا کردن راه‌حلی در داخل کشور باشیم و با نام بردن از محل استقرار برخی نهادهای دولتی از آنها خواسته بود نسبت به بهبود اوضاع اقدام کنند. پس از این اظهارات مسوولان دولتی به آنها واکنش جدی نشان دادند و ضمن تاکید دوباره بر دشمنی دولت امریکا با مردم ایران، تلاش برای کاهش تحریم‌ها را به عنوان اولویتی جدی مطرح کردند. پس از صحبت‌های جهانگیری، نوبخت و همتی، نوبت به فرهاد دژپسند،  وزیر اقتصاد  رسید تا با ارایه آمارهایی به عملکرد این وزارتخانه در ماه‌های گذشته اشاره کند. دژپسند در بخشی از نامه خود به قالیباف با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی کشور به عنوان اولویتی جدی، نوشته: در این خصوص با توجه به اهمیت تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده مالیاتی، مساعی وزارت متبوع بر این مهم استوار گردید تا بدون فشار آوردن به اقشار متوسط و پایین درآمدی و با رویکرد حمایت همه‌جانبه از تولید و سرمایه‌گذاری، از طریق توسعه منابع جدیدی مالیاتی، کاهش فرار مالیاتی و همچنین ارایه مشوق‌های جذاب و ضابطه‌مند برای وصول مالیات‌های معوق مطابق قوانین و اختیارات، وصول مالیات‌های پیش‌بینی شده به‌صورت کامل تحقق یابد. درنتیجه اعمال اینگونه از سیاست‌ها، پس از چهارده سال، تحقق ۱۰۲ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۹۸ و رشد ۲۹ درصدی آن نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷ به وقوع پیوست. همچنین در هفت‌ماهه ابتدایی سال جاری، وصول ۱۰۰درصد درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی‌شده برای این هفت ماهه با رعایت همه ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی محقق شده است. چنانچه ملاحظه می‌شود امر فوق در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده و نشانگر جایگزینی رو به رشد درآمدهای پایدار مالیاتی به‌جای درآمدهای نفتی است.

او افزایش سهم انتشار اوراق مالی اسلامی را نیز به عنوان دستاوردی دیگر در این حوزه برشمرده و گفته:  انتشار اوراق مالی اسلامی به عنوان یکی از راهکارهای نوین دولت در مسیر جبران ناترازی ناشی از عدم تحقق منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه کل کشور است. هرچند بهره‌گیری از ظرفیت انتشار اوراق به عنوان راهکار سهل‌الوصول و دارای بار مالی مستقیم اجتناب ناپذیر در آینده در کنار سایر انتخاب‌های سیاستی دیگر از جمله اعمال اصلاحات و ساماندهی هزینه‌های بودجه‌ای از طریق ارتقای نظارت مالی و بهبود عملکرد خزانه داری کشور، افزایش ظرفیت درآمدهای مالیاتی، تسهیل و افزایش میزان واگذاری اموال، دارایی‌ها و باقیمانده سهام دولت مورد استفاده قرار گرفته است. از این‌رو این راهکار، بخشی از ناترازی بودجه دولت را پوشش داد. به‌نحوی‌که تا نیمه آبان ماه سال جاری، در مجموع بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی به فروش رسیده است. در این خصوص راهبرد وزارت متبوع در مسیر توسعه بازار بدهی با لحاظ آثار و پیامدهای ناشی از انتشار اوراق در افق میان مدت و بلندمدت و پرهیز از تحمیل بار مالی ناشی از انتشار اوراق در کوتاه‌مدت و نیز تاکید جدی بر اصل پایداری بدهی‌ها است. بدیهی است در این میان حسن رفتار دولت در بازپرداخت به موقع اصل ‌و فرع تعهدات ناشی از انتشار اوراق مالی اسلامی در سررسید منجر به حفظ درجه اعتباری اوراق بدهی به‌عنوان معتبرترین سند مالی کشور، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت و وزارت متبوع در سخت‌ترین برهه اقتصادی کشور قلمداد می‌شود.  وزیر اقتصاد به شرایط دشوار اقتصادی مردم نیز پرداخته و تاکید کرده: علیرغم اقدامات صورت گرفته در مجموعه دستگاه‌های اجرایی اقتصادی کشور و تلاش‌های مجدانه همکاران اینجانب در وزارت امور اقتصادی و دارایی، شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی موجود فاصله معنی‌داری با شرایط درخور شایستگی‌های مردم شریف ایران با اهداف پیش بینی شده دولت دارد. لیکن تحلیل منصفانه از برنامه‌ها و اقدامات مخرب و فشار حداکثری دشمن و شرایط فعلی کشور، گواه این واقعیت است که مجموعه اقدامات دولت توانسته است در مواجهه با شدیدترین تحریم‌های تجربه شده در سطح بین المللی به تاب آوری اقتصاد ملی تا آنجا منتهی شده که طی ماه‌های اخیر ضمن عدم اجماع از سوی جامعه جهانی برای استمرار شرایط تحریمی، در خصوص عدم اثربخشی این کارزار حداکثری از سوی تحریم‌کنندگان اعتراف شده است.بهبود محسوس شرایط حاکم بر اقتصاد ایران، در گرو حصول به درک مشترک، ارتقای تعامل و همکاری تمامی ارکان حاکمیت در راستای بهره‌گیری حداکثری از توانمندیهای کشور، امید بخشی و پرهیز از دلسرد نمودن مردم از ادامه مسیر، بهره‌گیری هوشمندانه از فرصت‌های موجود در فضای بین المللی در راستای حداکثر نمودن منافع ملی و بهبود شرایط اقتصاد کشور و معیشت آحاد جامعه است. در کنار صحبت‌های وزیر اقتصاد، حسن روحانی، رییس‌جمهوری نیز بار دیگر در صحبت‌های روز گذشته خود به لزوم استفاده از فرصت کاهش تحریم‌ها تاکید کرده و گفته نباید جنگ‌های انتخاباتی مانع از بهبود شرایط اقتصادی مردم شود. او گفته در صورتی که تحریم‌ها کاهش یابند، مردم پیروز این عرصه خواهند بود و نباید به دنبال قهرمان رفع تحریم‌ها گشت.

وی با تاکید بر اینکه مهم است که به اسم نقد قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم ، عنوان کرد: ما نباید به اسم نقد دولت به دنبال تطهیر و تبرئه دولت‌ امریکا باشیم. این دولت اخیر امریکا جنایتکار و تروریست بود و عده‌ای هم در داخل به صورت مجانی در حال تطهیر آن هستند. حالا تکلیف رسانه‌های خارجی که پول می‌گیرند مشخص است. اما این عده برای صدمه به دولت و آماده کردن فضا برای انتخابات ۱۴۰۰ چنین حرف‌های می‌زنند. وی اضافه کرد: تا انتخابات ۱۴۰۰ خیلی مانده و آن موقع می‌توانید برای خودتان هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، اما ایجاد یأس در جامعه خیانت ملی است و نباید در جامعه یأس ایجاد کنید. روحانی همچنین یادآور شد: در دنیای سیاست نقد، تضارب آرا و اعلام نظر اشکال ندارد، اما نباید واقعیت‌های جهان را منحرف کنیم و به خورد مردم بدهیم. نباید جنایت امریکا را لاپوشانی کنیم و بگوییم مثلا دولت فلان کرده است. اصلا شما می‌دانید مدیریت چیست؟ این دولت همان دولتی است که در ۴ سال اول بالاترین رشد اقتصادی و کاهش تورم را ایجاد کرد. ما در فضای تنفسی که از سال ۹۴ ایجاد شد توانستیم فروش نفت را به نزدیک سه میلیون بشکه برسانیم. روحانی ادامه داد: در آن زمان تمام قطعاتی که در گمرکات معطل مانده بودند آزاد شدند و بسیاری از طرح‌ها نهایی و اجرا شد. طرح‌هایی که این روزها افتتاح می‌کنیم در همان فضای تنفسی آغاز شده و در حال به بهره‌برداری رسیدن است. وی با بیان اینکه به هر حال تحریم‌ها امروز یا فردا یا هر زمانی کنار زده خواهد شد تصریح کرد: بعضی‌ها تنش ایجاد می‌کنند که مثلا قهرمان رفع تحریم چه کسی باشد. خوب اصلا شما قهرمان باشید ما به دنبال قهرمان‌سازی نیستیم. چرا که تنها ملت ایران قهرمان است. ما اگر در سال ۹۴ پیروز شدیم ملت پیروز شد و اگر در ۹۹ یا ۱۴۰۰ هم پیروز شویم ملت قهرمان خواهد بود. به دنبال چه می‌گردید؟ اینکه این آقا قهرمان نشود و آن یکی بشود؛ در حالی که باید بدانیم دولت و رییس‌جمهور نیستند که قهرمان می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند تا ما می‌گوییم شرایط بهتر خواهد شد لابد می‌خواهیم با امریکا مذاکره کنیم چنین چیزی نیست اما دولت جدید در امریکا شرایط را به سمت قواعد بازخواهد گرداند. این دولت آخری امریکا یاغی بود اما اگر امریکایی‌ها به قواعد بازی بازگردند می‌توانیم فضا را برگردانیم و از فضای تهدید به فرصت بازگردیم. روحانی اضافه کرد: از سال ۹۷ دولت امریکا با ما وارد جنگ اقتصادی شد ما در این سه سال در تحریم نبودیم بلکه در محاصره، جنگ و در برابر تروریسم اقتصادی بودیم. تحریم قبلا هم بوده  اما این تروریسم و جنگ اقتصادی بود که در این مدت علیه ما صورت گرفت. آنها کشتی به کشتی و محموله به محموله در دریا و هوا ما را دنبال می‌کردند و ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی برابر یک دولت قلدر قرار گرفته بودیم. رییس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه دولت اخیر امریکا دولت کینه توز و جنایت کاری بود که نسبت به ایران و تمامی کشورهای مستقل جنایت کرد یادآور شد: آنها حتی به دوستان خودشان هم خیانت کردند. چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویید کافی است آمار سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را با سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مقایسه کنید. آمار در این سه سال که در جنگ اقتصادی هستیم یک جور است و در آن چهار سال که در تحریم هم بودیم جور دیگری است و این دو مقوله با هم تفاوت دارند. تمام معیارهای اقتصادی سه سال اخیر و ۴ سال قبل از آن را مقایسه کنید خیلی ساده است و موضوع پیچیده‌ای نیست؛ چرا که همه این آمارها وجود دارد و به زبان ریاضی ساده است نه جبر و مثلثات.

 

ارسال نظر