اخبار

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۰۳۹

علت رد طرح تامین کالاهای اساسی  مجلس

سیامک ره‌پیک قائم‌مقام شورای نگهبان طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که با توجه به افزایش هزینه‌های عمومی و عدم تأمین منابع مالی طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی، مصوبه مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد. سیامک ره پیک قائم مقام شورای نگهبان طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که با توجه به افزایش هزینه‌های عمومی و عدم تأمین منابع مالی طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی، مصوبه مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد. متن نامه قائم‌مقام شورای نگهبان درباره طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی به شرح زیر است: 

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی‌مصوب جلسه مورخ یازدهم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود و نه مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 21 آبان 1399 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد: 

1- با توجه به افزایش هزینه‌های عمومی و عدم تأمین منابع مالی آن، مصوبه مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته  شد.

2- در ذیل بند (الف)، از این جهت که منظور از عبارت «سایر دهک‌ها» دهک‌های مربوط به حداقل شصت میلیون نفر است یا افراد خارج از آن را نیز شامل می‌شود ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

بررسی ایرادات طرح  تامین کالاهای اساسی در مجلس

نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در جلسه امروز ما در سازمان برنامه و بودجه بر لزوم رفع ایرادات طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه کالا‌های اساسی تاکید و اعلام شد، اکنون نسبت به این طرح در جامعه انتظاراتی به وجود آمده و باید اجرایی شود. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در تشریح نشست امروز این کمیسیون با نوبخت و معاونان وی در محل سازمان برنامه و بودجه گفت: رییس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای جلسه گزارشی از میزان منابع و مصارف طی 7 ماهه ابتدایی سال جاری ارایه و اعلام کرد، در این مدت زمان، بخشی از کسری بودجه با  صرفه جویی و کنترل مصارف، تامین شده و میزان استفاده از تنخواه‌گردان بانک مرکزی نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش پیدا کرده است. وی ادامه داد: اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این نشست نظرات و پیشنهادات خود را درباره اصلاح ساختار بودجه، لایحه بودجه سال 1400 و منابع و مصارف در سال جاری بیان و پیشنهادات خود را مطرح کردند. نمایندگان و مسوولان سازمان برنامه و بودجه روی موضوع اصلاح ساختار بودجه تفاهم کامل داشتند. میرتاج‌الدینی بیان کرد: در این جلسه درباره ایجاد منابع پایدار در بودجه به ویژه منابع پایدار برای تکمیل طرح‌های عمرانی تاکید شد. همچنین درباره بودجه 1400 مطالب و رویکردها اعلام شد، البته پیرامون اعداد و ارقام صحبتی نشد، نوبخت هم در این مورد بیان کرد، ما نسبت به 12 مورد اصلاح ساختار بودجه ارسالی از طرف کمیسیون توافق داشته و به آن عمل می‌کنیم. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: نمایندگان با توجه به ایراد شورای نگهبان نسبت به نحوه تامین منابع مالی طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه کالا‌های اساسی در این جلسه بر همراهی و همکاری سازمان برنامه و بودجه با مجلس برای رفع ایرادات تاکید و اعلام کردند، اکنون نسبت به این طرح در جامعه یک انتظاری به وجود آمده و این سازمان باید برای رفع و اصلاح ایرادات در مشارکت با کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کمک‌های لازم را انجام دهد. نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه مسوولان سازمان برنامه و بودجه پاسخی نسبت به پیشنهادات نمایندگان برای رفع ایرادات طرح بیان نکردند، تاکید کرد: نمایندگان ضمن ارایه مطالب و پیشنهادات خود درباره نحوه تامین منابع مالی طرح بیان کردند، چگونه دولت با پیشنهاد 25 هزار میلیاردی در ذیل طرح موافق بود، اما با اصل طرح مخالف کرد، اگر منابعی نیست، نباید دولت این پیشنهاد را هم می‌پذیرفت در صورتی که منبع مالی اجرای طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه کالا‌های اساسی 30 هزار میلیارد تومان است.

حل 70 درصد از مشکلات  با اصلاح بودجه

نماینده تربت حیدریه در مجلس گفت: این اصلاح ساختار بودجه با اصلاح چند ماده و تبصره امکان پذیر نیست و یکی از کارهای زیربنایی است که می‌تواند ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی را حل کند. محسن زنگنه رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه در جلسه علنی امروز (یکشنبه 25 آبان) مجلس شورای اسلامی در توضیح این طرح اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین طرح‌ها و احتمالا قوانین مجلس یازدهم همین اصلاح ساختار بودجه است که طی ماه‌های گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه با هماهنگی سازمان برنامه و رییس مجلس با صرف وقت بسیار تهیه شده است. وی با اشاره به سخنرانی‌های مختلف مقام معظم رهبری درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه، افزود: رهبری در سال 1397 بطور مشخص از مجلس و دولت خواستند که اصلاح ساختار بودجه را در دستورکار قرار دهند، اصلاح ساختار بودجه با اصلاح چند ماده و تبصره امکان پذیر نیست و یکی از کارهای زیربنایی است که می‌تواند 70 درصد مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی را حل کند. 

 

ارسال نظر