اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۱۷

احتمال تجدیدنظر در FATF بعد از بازگشت امریکا به برجام

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره سرانجام FATF و پالرمو، گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شد و موانعی به خاطر این دو موضوع پیش روی ایران قرار دارد، مشخص شد، آن زمان ممکن است ضمن حفظ استقلال و شان کشور و با شروطی که مجلس پیشتر برای آنها گذاشت، می‌توان اصلاحاتی را در این ۲ موضوع در نظر گرفت. البته همه این موارد باید در مجمع بررسی شود و اعضا بر اساس مصالح ملی تصمیم‌گیری کنند.

 نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری و نمایندگان امریکا می‌تواند به بازگشت این کشور به برجام و مذاکره با ایران بینجامد، گفت: تفاوت بین بایدن و ترامپ مشخص است. آنان در کلیات اگرچه با هم مشترکاتی دارند ولی در جزییات و روش‌ها نسبت به هم متفاوت هستند.

مواضع ایران نسبت به امریکا کاملا مشخص است و طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری رفتار خواهیم کرد. ما اعتقاد داریم که نمی‌توان به امریکا اعتماد کرد ولی با توجه به شرایط جدید شاید در رفتار امریکا نسبت به ایران تغییراتی رخ بدهد که آن زمان نیز طبق فرامین رهبری نسبت به این تغییرات احتمالی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی درپاسخ به این پرسش که آیا پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری و نمایندگان امریکا می‌تواند به بازگشت این کشور به برجام و مذاکره با ایران بینجامد، گفت: تفاوت بین بایدن و ترامپ مشخص است. آنان در کلیات اگرچه با هم مشترکاتی دارند ولی در جزییات و روش‌ها نسبت به هم متفاوت هستند. فرق بین بایدن و ترامپ در آن است که ترامپ شمشیر را از رو می‌بست ولی بایدن و دموکرات‌ها با یک پیچیدگی‌های خاص مقابل ایران رفتار می‌کنند. ایران نیز متناسب با رویکرد امریکا همواره رفتار می‌کند.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران قطعا با رویکرد حساب‌شده و دقیقی نسبت به امریکا رفتار خواهد کرد، تصریح کرد: ایران منتظر رفتار و رویکرد امریکاست تا متناسب با آن رفتار کند. امریکایی‌ها خودشان از برجام خارج شدند و امروز اگر بخواهند به برجام بازگردند، موضوع متفاوت خواهد بود ولی در نهایت ما نسبت به این رویکرد که آنان به برجام برمی‌گردند یا نه، تصمیم‌گیری خواهیم کرد. وی افزود: مواضع ایران نسبت به امریکا کاملا مشخص است و طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری رفتار خواهیم کرد. ما اعتقاد داریم که نمی‌توان به امریکا اعتماد کرد ولی با توجه به شرایط جدید شاید در رفتار امریکا نسبت به ایران تغییراتی رخ بدهد که آن زمان نیز طبق فرامین رهبری نسبت به این تغییرات احتمالی تصمیم‌گیری خواهیم کرد. این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه زود طرح کردن مساله مذاکره ایران و امریکا، یک رویه انحرافی و اشتباه است، تصریح کرد: اینکه از حالا که هنوز آقای بایدن به کاخ سفید نرفته و هنوز نتایج انتخابات امریکا تایید نشده، عده‌ای درباره مذاکرات ایران و امریکا صحبت می‌کنند یک بحث حاشیه‌ای است. وی در واکنش به اظهارات اخیر دولتمردان ایران نسبت به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و طرح احتمال بازگشت امریکا به برجام، گفت: این آدرس غلط دادن به مردم است. این درست نیست که تمام مشکلات کشور را به مذاکره با امریکا گره بزنیم و از حالا منتظر بایدنی باشیم که خودش هنوز به کاخ سفید نرفته است. ما همیشه باید مبتنی بر مصالح کشور تصمیم  بگیریم.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه امریکا برای مذاکره با ایران باید ابتدا به اشتباهات دولت ترامپ اذعان داشته باشد و روند سابق را ابطال کند، گفت: اینکه گفته می‌شود شاید دولت جدید امریکا برای بازگشت به برجام 

پیش شرط‌هایی را پیش روی ایران قرار بدهد، یک ترفند عجیب است. اینکه یک دولتی برجام را امضا کند، دولت بعدی از برجام خارج شود و دولت سوم بخواهد تعهدات و حقوق طرف قرارداد امضا شده را اضافه و کم کند، برای ما قابل قبول نیست. حرف ما روشن است و تاکید ما این است که امریکا باید بدون هیچ پیش‌شرطی به برجام بازگردد. این نماینده مجلس همچنین درباره فضای عمومی مجلس درباره برجام، گفت: هنوز مجلس حرفی درباره این موضوع نزده است و ما زمانش که برسد تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد و تصمیمات ما نیز مبتنی بر مصالح کشور است.

3 میلیون خانواده هیچ تراکنشی ندارند

بهروز محبی با اشاره به ضرورت اصلاح نظامات یارانه‌ای کشور به نفع طبقات محروم از قرار گرفتن طرح «جاماندگان سهام عدالت» در نوبت بررسی‌های صحن خبر داد که بعد از اعلام نظر مجلس و تایید شورای نگهبان فرآیند ثبت نام از جاماندگان سهام عدالت آغاز شود.نماینده مردم سبزوار با اشاره به راهبردهای غلط کشور در حوزه نظامات یارانه‌ای گفت: هیچ کجای دنیا، کشوری را پیدا نمی‌کنید که به همه جمعیت دارا و ندار خود به‌طور یکسان، یارانه‌های نقدی بلندمدت پرداخت کند. برخی از افرادی که یارانه‌های نقدی دریافت می‌کنند به قدری تراکنش‌های مالی بالایی دارند که اساسا متوجه پرداخت 45هزار و 500تومان یارانه نمی‌شوند. یعنی این رقم در میان تراکنش‌های نجومی این افراد به حساب نمی‌آید. محبی در ادامه افزود: از سوی دیگر و بر اساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از 3میلیون خانوار دهک‌هایی پایینی در کشور وجود دارند که از شدت فقر به‌طور کلی هیچ تراکنش مالی ندارند. یعنی دچار فقر مطلق هستند، نه یارانه دریافت می‌کنند و نه در لیست حمایت نهادهای امدادی مثل کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفته‌اند.

 

ارسال نظر