دریچه

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۵۶

اجازه واردات  یک کپسول را هم نمی‌دهند

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در مقر کمیته ملی المپیک به منظور تجلیل و تکریم از ورزشکاران و مدال آوران بزرگ ایران، گفت: امروز اجازه واردات حتی یک کپسول را هم به ما نمی‌دهند! کدام بانک است که آمادگی داشته باشد با ما مبادله اقتصادی کند و نترسد؟

وی با اشاره به مسوولیتش در پشتیبانی مالی کشور، ادامه داد: ملت ایران طی 42-41 سال گذشته به ویژه در سه سال قبل در یک مصاف همه‌جانبه با بدخواهان و دشمنان قرار گرفته است. تمام تلاش دشمن آن است که از هر راه، مسیر تنفس این ملت را ببندد، حتی راه تغذیه را ببندد تا ما را افتاده و تهی از مقاومت و زمین‌گیر ببیند. درود خدا بر این ملت؛ در کنار این پنج تندیس، باید تندیسی از مقاومت ملت ایران به عنوان نماد بزرگی و فرهنگ آنان ساخته و در میادین مستقر شود. نوبخت با بیان اینکه ملت ایران روزهای بسیار سختی را می‌گذراند؛ ادامه داد: کشوری که ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی برای تمشیت امور داشت امروز با چند میلیارد دلار سرپا مانده است. این ایستادگی در نتیجه مقاومت ملت ایران است. این ملت یک بار سرافراز از مصاف جنگ بیرون آمده و امروز در مصاف اقتصادی است. هر یک از ما به عنوان سربازان و خدمتگزاران این ملت در مسوولیتی که به ما سپرده‌اند؛ با همین منابع اندک باید مدیریت کنیم. آن هم در جنگی تمام عیار. زمانی گفته می‌شد نفت را در برابر دارو و غذا از ما خواهند خرید؛ اما امروز اجازه واردات حتی یک کپسول را هم به ما نمی‌دهند! کدام بانک است که آمادگی داشته باشد با ما مبادله اقتصادی کند و نترسد؟  رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با ابراز تاسف برای برخی کشورهایی که موضعی خار و زبون در برابر زیاده‌خواهی‌های امریکا دارند؛ خاطرنشان کرد: همانطور که یک روز در جنگ هشت ساله با وجود توزیع نامتعادل تسلیحات پیروز شدیم؛ امروز هم پیروز این میدان خواهیم بود. این وعده الهی است و نباید به آن شک کرد. امیدوارم در آینده نزدیک با مقاومت و مساعدت ملی به فرجام و سرانجام نیکویی برسیم و تاریخ، مدال قهرمانی را بر گردن ملت ایران بیندازد که با در پیش گرفتن راه مقاومت، پیروز شده است. نوبخت موکدا گفت: با همه مشکلاتی که دشمن فراهم کرده است؛ دولت در حمایت‌های معیشتی خود، از هیچ تلاشی برای مردم فروگذار نکرده است، کما اینکه روز گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان به عنوان یایانه معیشتی، پرداخت شد و ارایه حقوق و دستمزدها همواره سر وقت بوده است. همزمان، چرخ توسعه کشور هم می‌چرخد و همه کشور به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است.  وی در واکنش به تقاضای وزیر ورزش و جوانان مبنی بر لزوم حمایت از ورزشکاران تا زمان برگزاری مسابقات المپیک که به دلیل شیوع ویروس کرونا با وقفه یکساله روبرو شده است؛ اظهارداشت: حمایت دولت از ورزش کشور هوشمندانه خواهد بود. نیک می‌دانیم که کجا باید سرمایه‌گذاری کنیم. شاید بتوان بدون پیشرفت‌های علمی و اقتصادی زندگی کرد؛ اما بدون پیشرفت‌های فرهنگی که ورزش نمادی از آن است؛ نمی‌توان زیست. لذا روی حمایت دولت از ورزش ملی حساب کنید و مطمئن باشید اگر در ۲۰۲۱ مسابقات المپیک برگزار شود؛ دولت حمایتش را از ورزش و ورزشکاران ادامه خواهد داد. برای اعتلای ورزش و «فرهنگ مقاومت» سرمایه‌گذاری خواهیم کرد؛ بنابراین به حمایت موثر دولت از ورزش مطمئن باشد.

40 درصد منابع هدفمندی یارانه‌ها تامین نشد

مرکز پژوهش‌های مجلس با ابراز نگرانی درباره تامین نیمی از بودجه اجرای طرح تامین کالاهای اساسی از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها، اعلام کرد: حدود ۵۰هزار میلیارد تومان از این منابع در نیمه اول امسال محقق نشده است. براساس جزییات طرح تامین کالاهای اساسی (توزیع کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ) که کلیات آن در جلسه سه شنبه این هفته مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، قرار است نیمی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح از محل منابع هدفمندی یارانه ها (تبصره 14 قانون بودجه 99) تامین شود. براساس این گزارش، کل منابع پیش بینی شده از محل هدفمندی یارانه‌ها که در تبصره مذکور به جزییات مصارف آن اشاره شده، 250 هزار میلیارد تومان است. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح مذکور تاکید کرد که در این بخش یعنی تامین 15 هزار میلیارد تومان از منابع لازم برای اجرای طرح تامین کالاهای اساسی از منابع هدفمندی یارانه‌ها، قرار نیست منبع جدیدی ایجاد شود و صرفا قرار است بخشی از منابع اختصاص یافته به ردیف‌های مختلف هدفمندی یارانه‌ها مانند عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده، بازپرداخت بدهی‌ها و تعهدات دولت، هزینه‌های تولید، انتقال و توزیع، خرید و فروش آب، برق، گاز و فرآورده‌های نفتی، سهم شرکت‌های ملی نفت و گاز از هدفمندی یارانه‌ها و سایر مصارف هدفمندی (ردیف 30 جدول تبصره 14 قانون بودجه 99) به‌صورت سرجمع کسر شده و به سیاست پرداخت یارانه به کالاهای اساسی اختصاص یابد. بازوی کارشناسی مجلس با اشاره به اینکه براساس عملکرد 6 ماهه، منابع هدفمندی (تبصره 14 قانون بودجه 99) حدود 50 هزار میلیارد تومان عدم تحقق (کسری) داشته است، اعلام کرد: «این نوع تأمین اعتبار صرفاً موجب افزایش عمق کسری بودجه خواهد شد». البته این مرکز پژوهشی به این نکته هم اشاره کرد که بخشی از عدم تحقق منابع هدفمندی مربوط به ماه‌های ابتدایی سال بوده که به‌خاطر شرایط ویژه ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا به‌شدت کاهش یافته است و لزوماً نمی‌توان همین میزان کسری را در 6 ماه دوم سال نیز انتظار داشت.

 

ارسال نظر