دولت

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۶۱۱

همکاری‌ اقتصادی ایران و آلمان باید ادامه یابد

رییس‌جمهور روابط تهران-  برلین را دیرینه، دوستانه و خوب توصیف کرد و با اشاره به تاثیرات منفی تحریم‌های غیرقانونی امریکا در روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست از جمله آلمان تاکید کرد که همکاری‌های دو کشور باید بدون توجه به این تحریم‌ها گسترش یابد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه هنگام دریافت استوار نامه «هانس اودو موتسیل» سفیر جدید آلمان در تهران، مواضع جمهوری فدرال آلمان در مقابله با یکجانبه گرایی امریکا در جهان را خوب توصیف و تاکید کرد: برخوردهای سه کشور اروپایی در مقابله با اقدامات و تلاش‌های غیرقانونی و نادرست امریکا در بازگرداندن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و همچنین قطعنامه 2231 منطقی بوده است. رییس‌جمهور همچنین به تقاضای جمهوری اسلامی ایران برای دریافت وام 5 میلیاردی از صندوق بین‌المللی پول پس از شیوع بیماری کرونا و نیازهای درمانی مردم ایران اشاره و خاطرنشان کرد: هیات‌مدیره این صندوق با تقاضای این وام موافقت کرده بود اما امریکا با دخالت‌های نابجا در مسیر دریافت این وام ایجاد مزاحمت کرد که البته توقع جمهوری اسلامی ایران از سه کشور اروپایی این بود که در برابر فشارهای امریکا ایستادگی کنند تا با کمک این وام نیازهای دارویی و بهداشتی و درمانی مردم ایران برطرف شود. «هانس اودو موتسیل» سفیر جدید آلمان نیز با تاکید براینکه آلمان خود را موظف به حفظ برجام می‌داند، تصریح کرد: باید همکاری‌های دو کشور با توجه به شرایط سخت و امکانات موجود گسترش یابد و اینجانب در این مسیر تمام مساعی خود را به‌کار خواهم برد.

سهم ایران، روسیه و ترکیه در صلح میان آذربایجان و ارمنستان

سخنگوی دولت از ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهایی یاد کرد که می‌توانند در حل مناقشات بین آذربایجان و ارمنستان در جهت برقراری صلح کمک کنند.

ربیعی به درگیری پیش آمده ما بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان پرداخت و گفت: ما با دقت ونگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می‌کنیم. وی یادآورشد: منطقه قفقاز در طول قرن‌های متمادی در زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِ اسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی وآشتی ادیان، زبان‌ها وهویت‌های فرهنگی ودینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته‌سازی استعماری اختلاف‌های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی وپاکسازی‌های قومیتی وتبعید‌های دسته جمعی بوده‌ایم.  ربیعی تاکید کرد: ما براین باوریم که جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان با الهام وانرژی گرفتن از تاریخ واز عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشا-استعماری، وبا تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می‌توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند وجمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ وبه رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها براین حق مشروع درچارچوب حقوق بین‌الملل وقطع نامه‌های سازمان ملل تاکید کرده است.ما همچنین براین باوریم که اختلاف دوکشور همسایه جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان راه‌حل صلح آمیز دارد و ایران وترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطع نامه‌های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشیدرباره اینکه برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از افزایش قابل‌توجه فروش نفت ایران در سپتامبر است آیا این موضوع صحت دارد، اظهار کرد: اخبار مشکوک و جعلی و تحریک‌کننده زیاد مطرح می‌شود. البته وزارت نفت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و در دوران تحریم این تلاش چندبرابر شده است اما چون در جنگ اقتصادی هستیم ترجیح می‌دهیم که آمار دقیقی منتشر نکنیم.

ربیعی افزود: اما خود من از چند منبع موثق موضوع فروش نفت را دنبال می‌کنم و این کاری است که وزارت نفت با جدیت در دوران جنگ اقتصادی و تحریم پیگیری می‌کند و این‌طور نیست که ما دست روی دست گذاشته باشیم ولی ارایه آمارهای این‌چنینی از سوی رسانه‌های خارجی را نیز تحریک‌کننده و با نیات به دور از خیرخواهی تصور می‌کنیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای عربی با اسراییل و احتمال بروز درگیری در منطقه علیه ایران، اظهار کرد: از دیدگاه ایران، تحولات رخ داده، تحول جدیدی نیست. بیش از ۱۵ سال است که ارتباطات تنگاتنگ امنیتی میان این کشور با رژیم اسراییل برقرار بوده است. به نظر ما، این اقدام تلاش تبلیغاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بوده است.

ربیعی با بیان اینکه در زمینه ارتباط برخی کشورها با رژیم اسراییل هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است، تصریح کرد: شکستن قبح ارتباط نزد افکار عمومی اتفاقی بوده که رخ داده و امریکا برای علنی کردن این روابط پنهانی فشار آورده است. البته فکر می‌کنم افکار عمومی این کشورها در میان‌مدت علیه آنها عمل خواهد کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما فکر نمی‌کنیم هیچ کشور عاقلی فکر جنگ با ایران را به خود راه بدهد، ادامه داد: عادی‌سازی روابط رژیم اسراییل با برخی از کشورها تاثیری در امنیت ملی ایران ندارد و معتقد هستیم ممکن است امنیت آن کشورها به واسطه مداخلات اسراییل در امور داخلی و خارجی‌شان به خطر بیفتد.

 

ارسال نظر