خبر

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۲۵۴

تلخ‌ترین روزهای امریکا در حال رقم خوردن است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهدات خود عمل کن، دست از یاغی‌گری بردار که در این صورت جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

سعید خطیب‌زاده صبح یکشنبه در نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند گفت: آقای رییس‌جمهور نیز در روز سه‌شنبه در این مجمع سخنرانی خواهد کرد که البته اینها برنامه‌ریزی‌های اولیه است و با توجه به برگزاری آنلاین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است در وقت این سخنرانی‌ها تغییراتی ایجاد شود.

سعید خطیب‌زاده در مورد اظهارات شب گذشته پمپئو و ادعای امریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران با بیان اینکه امریکایی‌ها با اقدامات خود ناامنی، جنگ، خشونت در عرصه جهانی به وجود آورده‌اند، گفت: ما در حال حاضر شاهد میراث شوم سال‌ها حضور امریکا در مناطق مختلف دنیا به ویژه غرب آسیا هستیم.

وی با اشاره به مخالفت جهانی با اقدام امریکا گفت: اقدام امریکا یک نوع گردن کشی و قلدری است و آنها یک اقدام جدیدی را به لیست قلدری‌های خود اضافه کردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: اقدامات امریکایی‌ها یک هیاهو برای هیچ است، من فکر می‌کنم که امریکایی‌ها در حال گذراندن تلخ‌ترین روزها و ساعت‌های تاریخ خود هستند. انتخاب امریکا این بوده که در طرف اشتباه تاریخ بایستد.

خطیب‌زاده افزود: پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهدات خود عمل کن و دست از یاغی‌گری بردار، در آن صورت جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه امیدوارم امریکا پیام دنیا را گرفته باشد تصریح کرد: فضای دنیا در حال تغییر است و به دلیل سیاست‌های کوته بینانه ترامپ و شرکای آن اولین قربانی تغییر در نظام بین‌الملل امریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدام احتمالی امریکا برای بازرسی از کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی گفت: هر نوع اقدامی که ناقض حاکمیت جمهوری اسلامی و قوانین و مقررات بین‌المللی باشد از سوی ایران با جدیت و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ داده خواهد شد.

خطیب‌زاده در همین ارتباط خاطرنشان کرد: پیام‌های لازم در ادوار مختلف به امریکا داده شده است و بار دیگر داده می‌شود. ما به آنها تاکید می‌کنیم دست از راهزنی دریایی و هوایی بردارند. چرا که دوران راهزنی تمام شده است.

امریکا نمی‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مطرح کرد که امریکا به سبب خروج از توافق هسته‌ای نمی‌تواند روند بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی ادعای شب گذشته دولت امریکا مبنی بر اینکه روند بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را آغاز کرده است، در بیانیه‌ای گفت: همانطور که در بیانیه روز ۲۰ آگوست من و در بیانیه رییس جلسه کمیسیون مشترک پس از جلسه روز ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ اشاره شد، امریکا طبق فرمان ریاست‌جمهوری این کشور در تاریخ ۸ ماه مه سال ۲۰۱۸ به‌طور یک جانبه به مشارکت در برجام (توافق هسته ای) پایان داده و پس از آن در هیچ فعالیت مرتبط با برجام شرکت نکرده است. 

بورل در این راستا افزود: بنابراین، نمی‌تواند یک کشور مشارکت‌کننده و عضو در برجام در نظر گرفته شود و نمی‌تواند روند بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (سند قانونی توافق هسته‌ای) آغاز کند. بنا براین، تعهدات لغو تحریم‌ها تحت برجام همچنان برقرار هستند.

 وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس نیز در بیانیه‌ای در واکنش به ادعای امریکا مبنی بر اینکه تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده شده‌اند، تاکید کردند: امریکا سی روز پیش به دنبال فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها (اسنپ بک) بود که به مشارکت‌کنندگان توافق هسته‌ای اجازه می‌دهد اعمال دوباره تحریم‌های چندجانبه علیه ایران را که در سال ۲۰۱۵ طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت لغو شده بودند، مطالبه کنند. در ادامه این بیانیه آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس به خاطر دارند که امریکا در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ با خروج از این توافق، به مشارکت در آن پایان داد پس بنا بر این اظهاریه دریافت شده از سوی امریکا که به اعضای شورای امنیت داده شده و گفته شده بر اساس پاراگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، از تاثیر قانونی برخوردار نیست. از این رو، هر تصمیم یا اقدامی که براساس این روند یا نتیجه آن در پیش گرفته شود نیز وجاهت قانونی نخواهد داشت.این سه کشور علاوه بر این بیان کردند: هدف ما حفظ اختیار و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل است. تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) کاملا به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سند قانونی توافق هسته‌ای است، پایبند می‌باشند. ما برای حفظ توافق هسته‌ای به‌طور خستگی ناپذیری فعالیت کرده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.

 

ارسال نظر