خبر

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۲۳۱

صادرات 6 میلیون تنی سیمان تا پایان مرداد

سخنگوی گمرک اعلام کرد: کشورمان در پنج ماه اول امسال بیش از پنج میلیون و۸۴۷ هزارو ۲۰۱ تن انواع سیمان به ارزش ۱۲۷ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۹۵۹ دلار صادر کرده است.  به گزارش ایسنا، سید روح‌الله لطیفی گفت: ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۵ میلیون تن و میزان نیاز داخلی ۶۵ میلیون تن است. در حال حاضر ایران جزو هفت کشور بزرگ تولید‌کننده سیمان جهان است که به عقیده کارشناسان، عدم تناسب در تامین نهاده‌های تولید به دلیل تحریم، مازاد عرضه و عدم تناسب تقاضا به دلیل افزایش کارخانجات سیمان، بروز کووید ۱۹ و تبعات ناشی ازآن و مباحث مرتبط با حمل نقل ازجمله چالش‌های پیش روی صنعت سیمان است.  دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک با تشریح آخرین وضعیت تجارت سیمان اظهارکرد: کشورمان در پنج ماه اول سال جاری اقدام به صادرات پنج میلیون و ۸۴۷ هزار و ۲۰۱ تن به ارزش ۱۲۷ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۹۵۹ دلار انواع سیمان به ۲۸ کشور جهان کرده است. لطیفی درباره کشورهای مقصد صادراتی سیمان کشورمان افزود: سیمان تولید شده در کشور به کشورهای هندوستان، افغانستان، روسیه، عراق، قطر، کنیا، کویت، سریلانکا، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، بنگلادش، چین، عمان و... صادر شده است.  وی افزود: عراق با ۲۴ میلیون و ۷۴۲ هزارو۵۹۸ دلار در رتبه نخست، کویت با ۲۳ میلیون و۳۷۵ هزارو ۸۷۰ دلار و افغانستان با ۱۹ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۴۳۷ دلار بیشترین میزان واردات سیمان ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

متوسط تورم  در کشورهای اروپایی منفی شد

متوسط قیمت‌ها در کشورهای اروپایی به طرز محسوسی کاهش پیدا کرد. به گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به آگوست با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۲ درصد رسید که این نرخ تورم هنوز در فاصله زیادی از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه باقی مانده است. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آگوست در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است. در ماه آگوست، بخش مواد غذایی و نوشیدنی با تورم ۰.۳۳ درصدی پیشتاز گروه‌های مختلف بوده است و خدمات با ۰.۳ درصد در رده بعدی قرار دارد. از سوی دیگر انرژی با تورم منفی ۰.۷۷ درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم داشته است. بانک مرکزی اروپا برای پیشبرد اهداف خود دستیابی به تورم دو درصدی را هدف‌گذاری کرده و باقی ماندن تورم در چنین سطحی کار کریستین لاگارد، رییس جدید این بانک را دشوار خواهد ساخت. در بین کشورهای عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به مجارستان با چهار درصد بوده است و پس از این کشور نیز لهستان با ۳.۷ درصد و جمهوری چک با ۳.۵ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به قبرس با منفی ۲.۹ درصد بوده است و پس از این کشور، یونان با منفی ۲.۳ درصد و استونی با منفی ۱.۳ درصد قرار دارند. در بین دیگر کشورهای اروپایی نیز نرخ تورم آلمان منفی ۰.۱ درصد، فرانسه ۰.۲ درصد، اتریش ۱.۴ درصد و هلند ۰.۳ اندازه‌گیری شده است. در بین کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز نرخ تورم ایسلند ۰.۹ درصد، سوییس منفی ۱.۴ درصد و نروژ ۱.۶ درصد اندازه‌گیری شده است.  منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

آخرین مهلت ارایه اظهارنامه اشخاص حقوقی اعلام شد

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: ۳۱ شهریور ماه، آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری بابت عملکرد سال ۱۳۹۸ است و این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

محمد مسیحی اعلام داشت: اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری که مطابق قانون باید تا ۳۱ تیر ماه هر سال نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند، امسال با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا و تأثیری که این معضل بر کسب و کار و مشاغل کشور داشته است، براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تنها تا ۳۱ شهریورماه فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و مالیات خود را نیز به صورت الکترونیکی پرداخت نمایند.

وی در خاتمه تاکید کرد: مودیان محترم، ضروری است اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۸ خود را با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی tax.gov.ir  به صورت الکترونیکی ارایه نموده و از هر گونه مراجعه غیرضرور به ادارات مالیاتی اجتناب نمایند. فعالان اقتصادی در صورت عدم ارایه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی، علاوه بر محرومیت از تسهیلات و معافیت مالیاتی، مشمول جرایم قانونی غیرقابل بخشش خواهند شد.

 

ارسال نظر