خبر

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۷۵

آینده اقتصاد  ما  به بورس  گره خورده است

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: آینده اقتصاد ما با بازار سرمایه گره خورده است و با ابزار اوراق تبعی و اوراق خزانه و بازارگردانی سهامداران نباید نگران نوسانات بازار سرمایه باشند. معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در کشور ما بار اصلی تأمین مالی بر دوش بانک‌ها بوده است، اما اکنون ما انتخاب کرده‌ایم که بازار سرمایه را به عنوان تأمین‌کننده مالی اقتصاد کشور حمایت کنیم و توسعه دهیم. معاون وزیر اقتصاد ضمن بیان اینکه نوسانات ذات بازار سرمایه است و در همه جای دنیا بورس با افت و خیزهایی روبروست، به اقدامات حمایتی از بازار سرمایه و سهامداران خرد اشاره کرد و گفت: باید در ابتدا نقدشوندگی برای این بازار ایجاد کنیم و از رفتارهای هیجانی جلوگیری کنیم و باید ساختارهای بازار را به‌نحوی اصلاح کنیم که سرمایه‌گذاران خرد کمتر آسیب ببینند. دهقان دهنوی گفت: از ابتدای سال جریان ورودی به بازار سرمایه مثبت بوده و بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان وارد بورس شده است. اما بازار ما متوسط سهام شناورش کمتر از ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد سهام دست سهامداران عمده است. وی افزود: رفتارهای هیجانی برخی سهامداران خرد تعادل بازار را به هم می‌زند و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود و این موضوع فقط به خود آنها آسیب نمی‌زند بلکه به سهامداران عمده نیز آسیب می‌زند. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بازار سرمایه سهامداران عمده انگیزه دارند که با بازارگردانی مانع رفتارهای هیجانی شوند و آرامش را به بازار برگردانند. معاون وزیر اقتصاد و دارایی اضافه کرد: نگاه بلندمدت در سهامداری و انتخاب درست سهام و خرید غیر مستقیم سهام از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانع زیان سهامداران می‌شود. دهقان دهنوی افت و خیز بورس را طبیعی دانست و گفت: چرا حقوقی‌ها آرامند؟ چون آنها بازار و سهام را به‌خوبی می‌شناسند و انتخاب کرده‌اند در این بازار باشند.

پرداخت مالیات   با شفافیت تراکنش‌های بانکی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر حساب‌های بانکی شفاف شود عدالت مالیاتی بین مشاغل ایجاد می‌شود، گفت: طرح حکمرانی ریال پایه حقوقی محکمی برای شفافیت تراکنش‌هاست. محمد هادی سبحانیان گفت: از جمله مسائلی که می‌توان به وسیله حکمرانی ریال آن را ساماندهی کرد، مالیات است چرا که در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی مالیاتی، اقتصاد غیر شفاف و زیرزمینی است. این اتفاق منجر به این می‌شود که هم نتوان درآمدهای مالیاتی را اکتساب کرد و هم به یک تبعیض و بی‌عدالتی در نظام مالیاتی بین فعالان اقتصادی دامن زده شود. این کارشناس اقتصادی بیان داشت: فعالیت‌های شفاف اقتصادی برای نظام مالیاتی شناخته شده هستند و باید مالیات پرداخت کنند اما شغلی که از شفافیت کافی برخوردار نیست، مالیاتی نیز پرداخت نمی‌کند و این یک رقابت ناعادلانه را بین فعالان شفاف و غیر شفاف ایجاد می‌کند بنابراین اگر جریان ریال که متناظر با فعالیت‌های اقتصادی در کشور است، رصد شود، یکی از پیامدهای مثبت آن ایجاد عدالت در پرداخت مالیات است. وی با اشاره به اثر شفافیت تراکنش‌ها بر شناسایی فعالیت‌های سوداگرانه، بیان داشت: پایه‌های مالیاتی مانند مالیات بر ثروت، ارزش افزوده، عایدی سرمایه و ... می‌توانند در یک بستری به عنوان مالیات بر مجموع درآمد دریافت شوند اما بدون مالیات بر مجموع درآمد نیز می‌توان مالیات بر عایدی سرمایه را پیاده‌سازی کرد. سبحانیان با تاکید بر اینکه شفافیت تراکنش‌های بانکی، مالیات بر عایدی سرمایه را منطقی‌تر می‌کند، گفت: نکته‌ای که درباره مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد این است که وقتی نتوان بر همه بازارهایی که پتانسیل سفته بازی دارند (مانند بازار سکه، طلا خودرو، مسکن و ...) مالیات بر عایدی سرمایه وضع کرد پول‌ها به سمت دارایی‌های دیگر گسیل پیدا می‌کند که در این شرایط ساز و کار دریافت مالیات از طلا و سکه مقداری مشکل‌تر از مالیات خودرو و مسکن است. این کارشناس اقتصادی افزود: در صورتی که شفافیت تراکنش‌های بانکی یا حکمرانی ریالی در کشور پیاده شود این موضوع، کمک به بررسی شدن جریان ریال و چگونگی جابه‌جایی آن می‌شود و از طریق آن مبادلات سکه نیز رصد شده و از سوداگری جلوگیری می‌شود. وی ادامه داد: با شفاف شدن تراکنش‌ها سازمان امور مالیاتی می‌تواند به دنبال افرادی که گردش حساب بالایی دارند رفته و بررسی کند که آن گردش حساب بالا به چه دلیلی بوده است، اگر آن فرد مجوز فعالیت اقتصادی داشته باشد که باید مالیات آن را پرداخت کند اگر آن فعالیت غیر رسمی باشد، نه تنها باید مشمول مالیات شود بلکه باید جریمه‌ای نیز بابت عدم شفافیت از وی اخذ شود.

وی با بیان اینکه اگر حسابی مشخص نباشد که برای چه کسی است عملاً باید متوقف و مسدود شود، اظهار داشت: الزام اول این است که بانک‌ها باید مکلف باشند حساب‌های غیرمعتبر را شناسایی کرده و آنها را باطل کنند. در این باره یک شناسه یکتایی به نام شناسه یکتای شهاب برای حساب‌ها تعریف شده است. هر حسابی که این شناسه یکتا را نداشته باشد باید مسدود شود و اجازه فعالیت با آن حساب به آن افراد داده نشود. سبحانیان بیان داشت: الزام دوم شفافیت تراکنش‌های بانکی این است که بانک مرکزی باید بانک‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت را مکلف به شناسایی و مسدودسازی حساب‌های بانکی و پایانه‌های فروشی که فعالیت‌های پر خطر دارند یا به حساب‌های غیرمجاز متصل هستند، کند. وی با تشریح فعالیت‌های پرخطر ادامه داد: مصادیق فعالیت‌های غیرمجاز و پرخطر احصا شده و بانک مرکزی باید به حساب فعالیت‌های پرخطر خدمات ندهد خود این موضوع می‌تواند به شفافیت در ریال کمک کند. یکی از مصادیق فعالیت پر خطر این است که حساب مالی یک کسب و کار به اسم یک نفر است اما حساب دستگاه کارتخوان به نام شخص دیگری است.

 

ارسال نظر