خبر

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۴۴

ابلاغ قانون مالیات خانه‌های خالی در آینده نزدیک

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از نهایی شدن و ابلاغ مالیات بر خانه‌های خالی به زودی خبر داد و گفت: اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم با رویکرد ایجاد پایه‌های مالیاتی در کمیسیون تصویب و وارد کار کارشناسی شده است.به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص طرح اصلاح قانون بانکداری و بانک مرکزی اظهار داشت: کلیات این طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و وارد جزییات شده است. البته این طرح در مجلس دهم نیز کلیات آن تصویب شده بود ولی به دلیل تداخل با بررسی بودجه، ناتمام ماند.وی با اشاره به اینکه بررسی جزییات این طرح در این دوره با تسریع در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است، گفت: حدود سه هفته گذشته کلیات این طرح در کمیسیون با حضور وزیر اقتصاد و مدیران بانک مرکزی تصویب شد و امیدواریم هر چه زودتر بررسی جزییات آن انجام و به تصویب برسد.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در خصوص طرح اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نیز خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح مجلس در این خصوص، دولت نیز لایحه در خصوص اصلاح مواردی از قانون مالیات‌های مستقیم ارایه کرده است که قرار شد، طرح کمیسیون و لایحه دولت با یکدیگر ادغام شود.پورابراهیمی تصریح کرد: کلیات این طرح یک ماه گذشته با حضور وزیر اقتصاد و مدیران بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید، بنابراین کار کارشناسی آن شروع شده و امیدواریم قبل از بودجه 1400 یا حین آن بتوانیم این طرح را در صحن به تصویب برسانیم تا اقدام بزرگی در این حوزه انجام شود. وی با بیان اینکه مالیات بر خانه‌های خالی به زودی نهایی و ابلاغ می‌شود، افزود: اصلاح مالیات بر ارزش افزوده، لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین موضوع سهام عدالت جاماندگان نیز از مواردی است که در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بررسی و در حال انجام است.

بروز ابر تورم در آینده محتمل است

مرتضی سامتی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: باید توجه داشت که دولت کنونی که کسری بودجه بالایی دارد به دنبال جبران از طریق رشد پایه پولی است و چون یک سال از فعالیت آن باقی نمانده، این‌گونه فکر می‌کند که اگر ابرتورم هم باشد زیاد دولت فعلی را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. اما نگاه دکتر طبیبیان نگاه گذشته، حال و آینده است چون در گذشته رشد پایه پولی باعث تورم‌های بالایی شده است وی ادامه داد: باید توجه داشت زمانی که ما ۴۰ هزار تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته‌ایم تقریباً تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی به کشور تحمیل می‌شد و حالا اگر قرار باشد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع تأمین منابع صورت گیرد، بنابراین موضوع ابرتورم هم روی خواهد داد. این اقتصاددان در مورد رشد بالای نقدینگی همانند ونزوئلا اظهار داشت: آثار این نوع اقتصاد در کشور ما قابل مشاهده است یعنی در ابتدای این مسیر هستیم. اگر در گذشته افزایش نرخ برابری ارز در مدت طولانی دو برابر می‌شد، در حال حاضر و در مدت سه سال نرخ دلار از ۴۰۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان رسیده است که نشانه مشخص‌تری از این موضوع است و آن نیز به دلیل رشد پایه پولی است. اینکه گفته شود تحریم عامل آن بوده باید توجه داشت که نرخ ارز نشان‌دهنده رابطه قدرت خرید یک کشور با کشور دیگر است و یکی از عوامل کاهش قدرت خرید همان رشد پایه پولی است که برای جبران کسری بودجه بوده است.سامتی ادامه داد: تقریبا ۹۰ درصد بودجه ما مصرفی است و اگر بودجه ۷۰ درصد مصرفی و ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ می‌شد با همان ۳۰ درصد می‌توانستیم تورم را کنترل کنیم، اما الان تمام درآمد دولت صرف مخارج جاری می‌شود که در نهایت باعث تورم می‌شود. درباره برخی اظهارات در زمینه ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران نباید تفاوت‌های ساختاری اقتصاد ایران با اقتصاد ونزوئلا را فراموش کرد.

دو دستور کار جلسه شورای عالی کار

دویست و نود و سومین جلسه شورای عالی کار با ۲دستور کار سه شنبه ۱۸شهریور ماه در وزارت کار برگزار می‌شود. به گزارش تسنیم، دو دستورکار در دعوتنامه برای اعضای شورای عالی کار ذکر شده است اولین دستورکار بحث حق الزحمه طبقه‌بندی مشاغل و دومین دستور کار بررسی مشکلات سامانه جامع روابط کار خواهد بود. در جلسه 292 یعنی جلسه قبلی شورای عالی کار که 17 خردادماه 99برگزار شد,بر اساس توافق نمایندگان کارگری با دولت و کارفرمایان افزایش 200هزارتومانی حق مسکن کارگری تصویب شد، به این ترتیب حق مسکن از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان افزایش یافت . همچنین با کسر 75 هزار تومان از پایه سنوات، حدود 5 درصد به حداقل حقوق کارگران افزوده شد، یعنی حداقل‌بگیران در سال 99 افزایش 26درصدی در پایه حقوق را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه نمایندگان کارگران با افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید کارگران به‌شدت نگران معیشت جامعه کارگری هستند و بارها نسبت به این موضوع دغدغه‌های جامعه کارگری را بیان کرده‌اند, به احتمال قوی در این جلسه از شورای عالی کار نیز بحث معیشت کارگران مورد بررسی قرار گیرد.

 

ارسال نظر