دریچه

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۴۳

انگلیس بدهی خود به ایران  را تایید کرد

وزیر دفاع انگلیس با تایید بدهی کشورش به ایران بر سر عدم تحویل تانک‌های چیفتن، گفت که در تلاش است این بدهی پرداخت شود. به گزازش روزنامه گاردین، برای اولین بار در دولت انگلیس بن والس وزیر دفاع این کشور بدهی کشورش به ایران را بر سر خرید تانک‌های چیفتن تایید کرد و با تلاش برای مرتبط کردن این موضوع به زندانی بودن نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی در ایران، گفت که فعالانه به دنبال پرداخت این بدهی به دولت ایران است و این موضوع می‌تواند به اطمینان حاصل کردن از آزادی شهروندان دو تابعیتی انگلیسی از جمله نازنین زاغری در ایران کمک کند. والس به وکلای این خانواده‌ها اطمینان داد که دولت انگلیس به دنبال مجرایی قانونی برای پرداخت این بدهی است.تایید این بدهی در نامه‌ای به وکلای نازنین زاغری مطرح شده است. انگلیس بر سر عدم تحویل تانک‌های چیفتن که در زمان حکومت محمدرضاشاه پهلوی از سوی ایران سفارش داده شده بود تقریبا ۴۰۰ میلیون پوند به ایران بدهکار است. نه دولت انگلیس و نه دولت ایران به‌طور رسمی تایید نکرده‌اند که آزادی شهروندان دو تابعیتی انگلیسی که در ایران زندانی هستند به عدم پرداخت این بدهی مرتبط است.

زنگ آغاز سال تحصیلی جدید نواخته شد

زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مدارس با دستور رییس‌جمهور توسط وزیر آموزش و پرورش نواخته شد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور صبح شنبه (۱۵ شهریور) در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت ویدئویی در یکی از مدارس پسرانه تهران برگزار شد، دستور نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را صادر کرد. سال تحصیلی جدید در شرایطی آغاز می‌شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت‌های آموزشی در برخی از مناطق کشور به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

فیفا نمی‌تواند مانع ورود مجلس به قرارداد ویلموتس شود

عضو هیأت رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه وقتی در فوتبال فسادی رخ می‌دهد باید نهادهای متولی قاطعانه ورود کنند، گفت: مجلس طبق قانون اساسی موضوع را بررسی می‌کند و فیفا نمی‌تواند مانع مبارزه با فساد شود بلکه باید از این کار استقبال کند.حجت‌الاسلام حسن شجاعی نائب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره اقدامات نهادهای نظارتی برای بررسی فساد صورت گرفته در قرارداد ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال، اظهار داشت: اصل اینکه هر جایی فسادی رخ دهد با آن باید مقابله شود مورد قبول و پذیرش همگان است لذا وقتی در اجزا و زیرمجموعه فوتبال فسادی رخ می‌دهد باید نهادهای متولی در آن ورودی قاطع داشته باشند. وی تصریح کرد: وقتی نهادهای نظارتی درون فدراسیون فوتبال با این مفاسد برخورد نکرده‌اند در حالی که بایستی به وظایف‌شان عمل می‌کردند نیازی به ورود اقدامات فرا فدراسیونی به حوزه فوتبال نبوده است اما برای اینکه با فساد مبارزه کرده و شأن نظارتی را اعمال کنیم بایستی این پرونده را رسیدگی می‌کردیم. عضو هیأت رییسه کمیسیون اصل نود گفت: گزارشات مختلفی درباره فساد در فدراسیون فوتبال اعم از قرارداد ویلموتس و حتی برخی دیگر از فسادها و اقدامات دلالان در این فدراسیون به مجلس رسیده بود که همگی آنها نشان می‌داد نظارت مناسبی در این فدراسیون وجود ندارد لذا ضروری بود نهادهای نظارتی مانند کمیسیون اصل نود مجلس به قرارداد سرمربی سابق تیم ملی ورود کند.شجاعی گفت: ورود کمیسیون اصل نود مجلس و دیگر دستگاه‌های نظارتی به موضوع قرارداد ویلموتس مطابق قانون اساسی و قوانین عادی کشور بوده است. ضمن اینکه در موضوع قرارداد ویلموتس نه تنها به عملکرد فدراسیون فوتبال در این باره ورود کرده‌ایم بلکه به نقش وزارت ورزش در این قرارداد هم رسیدگی خواهیم کرد، چرا که معرفی این مربی ایرلندی به فدراسیون فوتبال از سوی دفتر این وزارتخانه و با توصیه آنها بوده است. نماینده ابهر در مجلس خاطرنشان کرد: اگر یک مجموعه جهانی مانند فیفا بخواهد مانع مبارزه با فساد در کشورمان شود قطعا این خواسته آنها را نمی‌پذیریم این در حالی است که اتفاقا آنها باید از مبارزه با فساد استقبال کنند. وی تصریح کرد: این توقع که نهادهای نظارتی فدراسیون فوتبال باید در مقابله با این فساد قوی عمل می‌کردند و مانع می‌شدند که این فساد یا سایر فسادها واقع نشود مطالبه جدی مجلس بوده و هست ولی چون این اتفاق عملیاتی نشده نهادهای نظارتی دیگر حق ورود به این موضوع را دارند و به هیچ‌وجه ممانعت دیگران را نمی‌پذیریم.

واکنش دستیار ویژه رییس مجلس به توهین مجله شارلی ابدو

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در توییتی توهین مجله «شارلی ابدو» به پیامبر اسلام (ص) را «در امتداد روش تروریسم داعشی علیه اسلام» دانست. به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» در توییتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرد، نوشت: «توهین مجله شارلی ابدو فرانسه به ساحت مقدس پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) و سوزاندن قرآن کریم در سوئد را امتداد روش تروریسم داعشی علیه اسلام می‌دانیم. این اقدام وحشیانه و تشویق‌کننده افراط‌گری، جایی در دموکراسی و آزادی بیان ندارد بلکه تهدیدکننده جدی گفتمان ادیان الهی و صلح و امنیت است.»

 

ارسال نظر