اخبار

۱۳۹۹/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۸۱

افزایش 37 درصدی هزینه‌های دهک دهم

هزینه‌های دهک دهم نسبت به پارسال بیش از ۳۷ درصد افزایش یافته که در مقایسه با دهک اول ۱۰ درصد بیشتر است. به گزارش ایسنا، آماری که اخیرا مرکز آمار ایران از وضعیت تورم و تغییر قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم منتشر کرد نشان از این داشت که تورم نقطه به نقطه و به عبارتی افزایش هزینه‌های خانوارهای ایرانی نسبت به مردادماه سال گذشته در مجموع ۳۰.۴ درصد افزایش داشته که این رقم نسبت به تیر ماه امسال هم ۳.۵ درصد رشد کرده است.  اما بررسی وضعیت ۱۰ دهک هزینه‌ای نشان از افزایش قابل توجه هزینه بین دهک‌ها نسبت به مرداد پارسال دارد؛ به‌طوری که تورم نقطه به نقطه در دهک دهم به ۳۷.۸ درصد رسیده که نسبت به تیر ماه بیش از پنج درصد رشد دارد. بر این اساس تامین هزینه برای پایین‌ترین دهک نسبت به سال قبل به‌طور متوسط ۳۷.۸ درصد افزایش دارد. این در حالی است که دهک اول تورم ۲۷.۷ درصدی در مرداد ماه را نسبت به مرداد سال گذشته تجربه کرده و این رقم در دهک‌های بعد بالاتر می‌رود، به عبارتی تحمیل هزینه به افراد نیازمند بیش از افراد غیر نیازمند و اقشار پردرآمد بوده است.اماربرای مرداد تورم سالانه ۰.۶ درصد کاهش داشته و به ۲۵.۸ درصد رسیده بود، که وضعیت این شاخص در بین دهک‌ها نیز در بازه ٢٣.٤ درصد برای دهک اول تا ٢٨.٨ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢١.٦ درصد برای دهک اول تا ٢٢.٣ درصد برای دهک نهم است. همچنین برا گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٥.٢ درصد برای دهک اول تا ٣٠.٦ درصد برای دهک دهم است.فاصله تورمی دهک‌ها در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، ۵.۴ درصد رسیده که نسبت به تیرماه (٤.٧ درصد) ٠.٧ درصد افزایش داشته است. همچنین فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٩ درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ثبت بدترین رشد اقتصادی تاریخ آلمان

رشد اقتصادی آلمان به پایین‌ترین سطح ثبت شده خود رسید. به گزارش آسوشیتد پرس، مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۷ درصد کوچک شده که این رشد، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان از زمان ثبت داده‌های رشد در سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. همچنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۵.۲ درصد کمتر شده است.توماس گیتسل- کارشناس مسائل اقتصادی در وی پی بانک گفت: سه ماهه دوم امسال برای اقتصاد آلمان یک فاجعه تمام عیار بود. وضعیت سرمایه‌گذاری، مصارف شخصی، صادرات و حتی واردات خیلی بدتر از چیزی بود که فکرش را می‌کردیم. دولت آلمان تاکنون برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور ده‌ها میلیارد یورو نقدینگی به بازارها تزریق کرده و نرخ‌های مالیاتی را نیز کاهش داده است. نرخ بیکاری این کشور در ماه ژوئن از ۷.۵ درصد نیز عبور کرده که این نرخ بیکاری در کشوری که همواره یکی از کمترین نرخ‌های بیکاری را در اروپا داشته است، نشان می‌دهد وضعیت تا چه حد بحرانی است. پیش از این بانک مرکزی آلمان در گزارشی هشدار داده بود که حتی با وجود حمایت‌های صورت گرفته توسط دولت، اقتصاد این کشور امسال ۷.۱ درصد کوچک خواهد شد و در بهترین حالت دو سال تا بازگشت میزان تولیدات به سطوح قبل از زمان بحران زمان لازم خواهد بود.موسسه اقتصادی آلمان نیز در گزارشی ناامیدکننده هشدار داده است که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا بر اثر کرونا امسال ۶.۶ درصد کوچک خواهد شد و بازگشت فعالیت‌های اقتصادی به سطح پیش از زمان کرونا تا پایان سال ۲۰۲۲ ممکن نخواهد بود. متوسط رشد اقتصادی آلمان در بازه زمانی ۱۹۷۱ تا ۲۰۲۰ معادل ۱.۷۲ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۷.۲ درصدی سه ماهه نخست سال ۱۹۷۳ و کمترین رشد نیز رشد منفی ۱۰.۲ درصدی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بوده است.

متوسط حقوق فرهنگیان  4.8 برابر شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۳۹۲ برابر ۴۷۵ هزار تومان بود که با ۵.۹ برابر رشد در سال ۱۳۹۸ به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.به گزارش ایرنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۳ درصد افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان همواره بیش از نرخ تورم بوده است.متوسط حقوق کارمندان دولت در سال ۱۳۹۲ برابر یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و حداقل حقوق ۴۷۵ هزار تومان بوده است. در حالی که دولت با وجود همه مشکلات پیش روی جامعه و محدودیت منابع هزینه‌های جاری، تلاش کرده است بین حقوق و تورم تناسب برقرار کند. مطابق آمار متوسط حقوق کارکنان دولت از ۴۷۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ با ۴.۱ برابر رشد به مبلغ ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است.براساس این گزارش حداقل حقوق کارکنان دولت نیز در این سال‌ها رشد ۵.۹ برابری داشته است و از مبلغ ۴۷۵ هزار تومان به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.فرهنگیان به عنوان یکی دیگر از حقوق بگیران دولتی هستند که متوسط حقوق آنها در سال ۱۳۹۲ تاکنون ۴.۸ برابر بیشتر شده است. در سال ۱۳۹۲ متوسط حقوق فرهنگیان برابر با یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده است که در طول این سال‌ها ۴.۸ برابر رشده داشته و امسال به ۶ میلیون تومان رسیده است.

 

ارسال نظر