اگر به دنبال مقابله با فساد هستیم، وقتش الان است

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۱۳

رییس‌جمهور با تاکید بر انجام امور مردم در ادارات از طریق فضای مجازی گفت: می‌دانم این کار سخت است و برخی بخش‌ها نعوذ بالله برای برخی از امور خلاف قانون زیر بار نمی‌روند، اما اگر به دنبال مقابله با فساد هستیم الان زمانش است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به فرارسیدن روز پزشک اظهار کرد: امسال یک تبریک جانانه‌تری را باید تقدیم پزشکان جامعه کنیم. همیشه پزشکان ما در خط مقدم سلامت مردم بودند و همیشه تلاش کردند و به قسم خود پایبند بودند. پزشکان عزیز ما کار خود را به عنوان یک شغل تلقی نمی‌کردند بلکه به عنوان یک وظیفه و تلاش عاشقانه برای سلامت مردم تلقی می‌کردند. 

وی افزود: ما الان وارد شهریور شدیم و ۶ ماه با این ویروس مقابله کردیم و وارد ماه هفتم شدیم. در این مقابله مدافعان سلامت کار بسیار بزرگی انجام دادند اعم از پزشک، پرستار، بهیار و همه‌ آنهایی که تلاش می‌کنند در بخش‌های مختلف. یک زنجیر به هم پیوسته است و همه را به عنوان خط مقدم مدافعان سلامت مردم می‌شناسیم و می‌خواهیم از عزیزانی که شبانه روز در زمینه این بیماری تلاش کردند، تجلیل کنیم.

 روحانی تاکید کرد: حتی استادان و افرادی که می‌توانستند حضور نداشته باشند اما برای دلداری بقیه آمدند و تلاش کردند. همه پزشکانی که ممکن است به‌طور معمول رشته پزشکی آنها اپیدمی و عفونی نبوده اما در عین حال آمدند و کمک کردند از همه‌ آنها سپاسگزاری و تشکر می‌کنیم و روز پزشک را به همه‌ آنها تبریک می‌گوییم.

 وی با بیان اینکه امروز در جلسه ستاد ملی به عنوان نمونه سه خانواده از خانواده‌های پزشکانی که جان خود را فدا کرده و به شهادت رسیده بودند، دعوت شد اظهار کرد: از آنها به عنوان نمونه تجلیل و تشکر شد. البته تجلیل و تشکر ما نسبت به همه خانواده‌های عزیز است. ما باید تواضع کنیم در برابر همه خانواده‌هایی که صبر و تحمل کردند.

رییس‌جمهور با یادآوری کمک‌های پزشکان به جبهه‌ها در دوران جنگ هشت‌ ساله، گفت: در آن زمان وقتی به جبهه می‌رسیدیم، جراحان مشغول عمل جراحی بودند و شاید برخی از آنها ۴۸ ساعت نمی‌خوابیدند و مرتب در اتاق عمل بودند و جان رزمندگان زیادی را نجات دادند. پزشکان، جراحان و پرستاران کار بزرگی در آن ۸ سال انجام دادند و شرایط امروز در مقابله با کرونا نیز شبیه همان روزهاست.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز هم به فداکاری و ایثار همان زمان نیاز داریم، ادامه داد: ممکن است امروز خمپاره و بمب و کاتویوشای دشمن نزدیک ما نباشد، اما وقتی این همه بیمار وجود دارد، در مجموع شرایط به یک مرز خطرناک در میدان جنگ شباهت دارد.

وی اظهار کرد: موج اول در نوع خودش سخت بود برای اینکه با این ویروس و خطرات آن و اینکه چه نوع دارو و درمانی می‌تواند مفید باشد یا چه مراقبتی اهمیت بیشتری دارد، آشنا نبودیم، پس از اسفند تا اواخر فروردین، دو ماه بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم.

رییس‌جمهور یادآور شد: موج دوم کرونا اما از اواخر خرداد آغاز شد و تمام تیر و مرداد ماه را هم در بر گرفت، این موج تا حدی با موج اول متفاوت بود، به‌طوری که این موج وسیع‌تر و سنگین‌تر بود و ویروس مهاجم‌تر شده بود.  وی با اشاره به آماری از جانباختگان کرونا در مدت اخیر اظهار کرد: در میان جانباختگان، جوانان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال را مشاهده می‌کنیم، در حالی که در موج اول این آمار کم بود اما در موج دوم بیشتر شده است و علاوه بر این در موج دوم استان‌های زیادی درگیر شده‌اند. روحانی تصریح کرد: اگر یک یا دو استان درگیر باشند راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد، اما گاهی از ۳۱ استان، بیش از ۲۰ استان درگیر بیماری هستند، آن وقت شرایط دیگر متفاوت می‌شود.

وی با قدردانی مجدد از تلاش جامعه پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: بدانیم برای اینکه در نمودارهای استانی، کرونا یک میلیمتر کاهش پیدا کند و روند و شرایط عادی آغاز شود، خیلی تلاش شده است. اینکه امروز به نمودار برخی استان‌ها با یک نفس راحت و لبخند نگاه می‌کنیم که تا چه اندازه از پیک قبلی فاصله گرفته، با تلاش همه این پیک، پایین آمده و خط صاف شده و شرایط آرامش‌بخش شده است، بنابراین قدر این کار بزرگ را باید بدانیم. روحانی تاکید کرد: امیدوارم با همین روحیه و تلاش و فداکاری تا روز پایانی مقابله با این ویروس و عبور از آنکه البته نمی‌دانیم چه زمانی است، همه به همین صورت کنار هم باشیم تا خداوند پیروزی را نصیب ما کند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری آزمون‌های سراسری در روزهای اخیر، اظهار کرد: واقعاً برگزاری این آزمون و تصمیم‌گیری برگزاری برای ما سخت بود. اینکه برگزار بشود یا نشود و اگر بشود چگونه باشد. برخی می‌گفتند اصلا برگزار نشود. یک مسوولی با من تماس تلفنی داشت و می‌گفت فلانی! بگذارید کنار این موضوع را! این چه موضوعی است که حالا این‌همه درباره‌اش بحث می‌کنید؟ تعبیر او این بود که بگذارید یک سال دیگر برگزار شود.

وی افزود: بله می‌شود گفت یک‌ سال دیرتر انجام شود اما بیان‌ کردن آن خیلی سخت است. عمر، آرزو، برنامه‌ریزی و امید یک جوان و خانواده‌اش در میان است. حالا بگوییم صبر کن تا یک‌ سال دیگر یا برو در دانشگاه‌های پایین‌تر مشغول تحصیل شو. ولی زمانی است که این جوان می‌آید در آزمون سراسری شرکت می‌کند و نمره کافی نمی‌آورد، آن‌وقت می‌گوید من تلاشم را کردم، آن دانشگاهی که می‌خواستم نشد، دانشگاه‌های رده بعدی شد اما زمانی ما نمی‌گذاریم او ورود پیدا کند و تلاش کند، این دیگر خیلی سخت است. روحانی تصریح کرد: از طرف دیگر اگر ما نمی‌توانیم به خاطر ویروس یک آزمون برگزار کنیم پس چطور می‌گوییم مغازه‌ها باز باشد؟ پس چطور می‌گوییم در این شرایط اداره‌ها باز باشد؟ پس چطور در شرایط این ویروس می‌توانیم اجازه دهیم مردم سفر بروند؟ اینها همه مشابه هم هستند. چطور بازار باز است؟ مغازه باز است؟ ادارات باز است؟ اتوبوس و مترو باز است؟ سفرها به استان‌ها آزاد است؟ این آزمون هم مثل همان‌هاست.

رییس‌جمهور گفت: البته کار مهمی است که شما یک جمعیت عظیمی را در سالن‌های متعدد جمع می‌کنید و این‌ها می‌خواهند امتحان دهند. اگر مراقبت نشود، کاملاً نگرانی درست است و این نگرانی وقتی مرتفع می‌شود که مراقبت کامل صورت گیرد.

وی افزود: اگر آزمون‌ها را با سلامت پشت سر گذاشتیم و امروز هم آخرین مرحله را پشت سر می‌گذاریم، این هم با همکاری وزارت بهداشت و علوم، داوطلبان و خانواده‌های آنان انجام شده و همه دست به دست هم دادیم. در جلسه ما گزارش شد که امسال نسبت به سال قبل فضا برای برگزاری آزمون دوونیم‌ برابر شده است. این کار سخت است و ۷ هزار و ۳۰۰ نفر ناظر پزشکی در آن حضور داشته‌اند که کار بسیار بزرگی بوده و من بسیار سپاسگزاری می‌کنم. آماری هم ارایه شده که خود داوطلبان رضایت داشته‌اند.

روحانی گفت: من تشکر می‌کنم که اگر کسی مبتلا بوده است شرایطی برایش در نظر گرفته شده که بیاید امتحان دهد و کسی که در بیمارستان بستری بوده، به او هم به شکلی دیگر اجازه آزمون داده‌اند. فکر نمی‌کنم در کشورهای دیگر اینطور دلسوزانه چنین کارهایی انجام شود.

 

ارسال نظر