اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۴۴

دخل و خرج 88  درصد کارگاه‌ها الکترونیکی شد

 مرکز آمار اعلام کرد: ۸۸ درصد از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات در سال ۹۷ از ابزارهای الکترونیکی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند. به گزارش ایرنا، مشروح نتایج طرح جامع آمارگیری از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات در سال ١٣٩٧ نشان می‌دهد که در این سال حدود ٧٩ درصد از کارکنان بخش بازرگانی و خدمات را کارکنان مرد و ٢١ درصد را کارکنان زن تشکیل داده‌اند.کارگاه‌های با فعالیت‌ آموزش، با ٦١ درصد کارکن زن بیشترین سهم در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات دارا بوده و کارگاه‌های دارای فعالیت‌ تعمیر کالاهای شخصی و خانگی با چهاردرصد، کمترین سهم را زنان شاغل را داراست.براساس این گزارش ٣٤ درصد از کارکنان کارگاه‌های بازرگانی و خدمات را کارکنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، ٣٥ درصد کارکنان دیپلم و ٣١ درصد نیز دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم تشکیل داده‌اند. حدود ٣٥ درصد از ارزش افزوده کارگاه‌های بازرگانی و خدمات مورد بررسی، مربوط به فعالیت خرده‌فروشی (بجز وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت) ‌است. بهره‌وری کارکنان این کارگاه‌ها در سال ١٣٩٧ به ازای هر کارکن معادل ٣٦٠ میلیون ریال بود همچنین بهره‌وری کارکنان به ازای هر ساعت بیش از ١٤٨ هزار ریال را نشان می‌دهد و بر اساس نتایج به‌طور متوسط هر کارکن ٥٠ ساعت در هفته به فعالیت مشغول بوده است. نتایج طرح نشان می‌دهد که ضریب نفوذ رایانه در این کارگاه‌ها ٢٦ درصد است که کارگاه‌های با فعالیت‌ جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با ضریب نفوذ ٩٩ درصد دارای بالاترین نسبت از این حیث در کارگاه‌های مورد بررسی را دارد. ٢٠ درصد از کارکنان کارگاه‌های مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیت‌های کارگاه در داخل یا خارج از کارگاه استفاده کرده‌اند.همچنین ١١ درصد از مدیران کارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشکیل داده‌اند و سایر فعالیت‌های خدماتی شخصی (شستشوی منسوجات، آرایش و پیرایش و ...) با ٤٩ درصد بیشترین سهم را از این حیث داشتند.  برابر این گزارش، ٨٨ درصد از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات از ابزارهای الکترونیکی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند که فعالیت‌های انتشاراتی، فعالیت جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با ٩٩ درصد بالاترین میزان استفاده در این زمینه را دارا بوده‌اند. همچنین ٩٨ درصد از کارگاه‌ها از دستگاه‌ کارتخوان برای پرداخت و دریافت استفاده کرده‌اند.

اعلام آمادگی کامل مجلس برای احقاق حقوق کارگران هفت تپه

نایب رییس مجلس با بیان اینکه مباحثی درباره پرداخت حقوق‌های معوقه کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه صورت گرفته است، گفت اگر مشکلات این کارگران تا هفته آینده حل نشود، مجلس اقدامات قانونی را برای حل این مشکلات انجام می‌دهد. به گزارش تسنیم، علی نیکزاد در حاشیه جلسه بررسی مشکلات کارگران معترض شرکت کشت و صنعت هفت تپه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: پس از حضور تعدادی از نمایندگان اعضای کمیسیون اصل 90 در استان خوزستان، ما هفته پیش روز چهارشنبه جلسه‌ای را برای بررسی و پیگیری مشکلات کارگران هفت تپه در مجلس برگزار کردیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس هفته آینده روز چهارشنبه هم برای پیگیری موضوع و مشکلات کارگران هفت تپه جلسه‌ای را با حضور مسوولان مربوطه برگزار می‌کند، همچنین در این نشست نماینده کارگران، نمایندگان مجلس و مسوولان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و بازرسی، استاندار خوزستان، رییس سازمان خصوصی سازی و سازمان تأمین اجتماعی و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور یافتند.

نایب رییس مجلس تصریح کرد: در این نشست مصوباتی را داشتیم که قرار شد تا هفته آینده پیگیری و انجام شود. در موضوع بیمه بیکاری و کشت نیشکر مطالب مهمی مطرح شد، زیرا اگر ما زمان کشت را امسال از دست بدهیم، حتی با راه‌اندازی دوباره کارخانه نیشکر هفت تپه حتما به مشکلات عدیده‌ای برخواهیم خورد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس تصریح کرد: همچنین مباحثی درباره پرداخت حقوق‌های معوقه کارگران مطرح و قرار شد حقوق معوقه کارگران هفت تپه تا هفته آینده پرداخت شود.

وی افزود: دولت باید به صورت جدی برای حل این موضوع وارد شود، اینکه شرکتی را در پی خصوصی سازی واگذار کرده و اکنون اهلیت نداشتن این فرد برای اداره این کارخانه مشخص است، حتما این موضوع باید تعیین تکلیف شود. هم اکنون می‌توان جلوی خسارت را گرفت، زیرا این مجموعه امکان احیا دارد و پیش از این نیز حتی تا سقف 5 هزار نفر کارگر به صورت فصلی و رسمی فعالیت داشته است.

نیکزاد بیان کرد: نمایندگان مجلس حتی ملاقاتی را با رییس قوه قضاییه برای پیگیری مشکلات کارگران هفت تپه داشتند که حجت‌الاسلام رییسی دستوراتی را برای حل مشکل این کارگران داده است. همچنین رییس‌جمهور نیز دستوراتی را برای حل مشکلات کارگران هفت تپه به معاون خود داده است، حال اگر تا چهارشنبه هفته آینده مشکلات این کارگران حل نشود، ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس دیگر صبرمان لبریز شده و آنچه که مجلس قانوناً می‌تواند انجام دهد، را در این مورد انجام خواهیم داد. مجلس حاضر است گره این مشکل را که در استان عزیزمان خوزستان به وجود آمده، با دست تدبیر باز کند.

 

ارسال نظر