صرفه‌جویی و فروش اوراق، دو راهکار نوبخت برای کسری بودجه

۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۷۱۷

رییس سازمان برنامه و بودجه از صرفه‌جویی۲۰درصدی و همچنین فروش اوراق و اسناد خزانه که عمدتا ناشی از مشکلات ایجاد شده در بحث فروش نفت است به عنوان دو راهکار برای جبران کسری بودجه امسال خبر داد.

به گزارش خانه ملت، محمدباقر نوبخت با اشاره به تدابیر دولت برای جبران کسری بودجه امسال اظهار داشت: احتمال عدم تحقق منابع مالی بودجه عمدتا ناشی از مشکلات ایجاد شده در بحث فروش نفت است، برای جبران آن ۲ روش را در پیش گرفته‌ایم. رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ابتدا موضوع اعتباراتی که غیراعتبارات پرسنلی و حقوق و مزایاست و ما آن را به‌شکل کامل پرداخت خواهیم کرد و حتی در پاره‌ای از موارد هم مجبوریم بیش از صد در صد بپردازیم و در موارد باقی‌مانده هم تلاش داریم تا بتوانیم ۲۰ درصد صرفه‌جویی کنیم.همچنین اگر بار دیگر نیاز به منابع جدیدی برای تامین بودجه مورد نیاز داشته باشیم، می‌توانیم از فروش اوراق و اسناد خزانه استفاده کنیم. از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تشریح موضوع بررسی اصلاح ساختار کلی بودجه در نشست با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، گفت: محمد باقر نوبخت متن مقدماتی این اصلاحیه را به رییس مجلس و رییس کمیسیون ارایه کرده است.  به گزارش خانه ملت، محمدمهدی مفتح در تشریح نشست روز یکشنبه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: محمد باقر نوبخت به همراه معاونانش به منظور ارایه گزارشی از میزان درآمدها و مصارف بودجه سال ۹۹ در جلسه امروز حاضر شدند. نماینده مردم تویسرکان در مجلس تصریح کرد: در قانون بودجه سال ۹۹ اعدادی در زمینه منابع و مصارف پیش‌بینی شده است اما با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده در کشور، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از سازمان برنامه و بودجه خواسته بود تا گزارشی درباره اینکه اگر اعداد بودجه به واقعیت نپیوندد و نیاز به اصلاح داشته باشد را تدوین کند تا دولت براساس آن به ویژه دربخش هزینه‌ها برنامه‌ریزی انجام دهد. مفتح تاکید کرد: نوبخت در گزارش امروز خود اعلام کرد، سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کند تا در حد پیش‌بینی‌ها مبنی بر تحقق درآمدهای بودجه و با رعایت پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر، بتواند حقوق‌ها را پرداخت کند و در کنار آن هم نسبت به فعالیت‌های عمرانی به نحوی که فعالیت‌های عمرانی و سازندگی کشور دچار خللی نشود، اقدامات موثری را انجام دهد.

    نحوه تدوین برنامه هفتم توسعه 

مفتح با اشاره به اینکه نوبخت متن مقدماتی و چارچوب اصلاح ساختار کلی بودجه را به رییس مجلس و حاجی‌بابایی رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارایه کرده است، اظهار کرد: در نشست امروز درباره اصلاح ساختار بودجه که مطالبه جدی مقام معظم رهبری است و اقدامات سازمان برنامه و بودجه در این مورد مباحثی مطرح شد. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: قرار شد این کمیسیون جلسات منظمی را در خصوص بررسی مبانی اصلاح ساختار و تنظیم بودجه با نوبخت برگزار کند تا با هماهنگی بیشتری این اصلاحات انجام شود. مفتح با بیان اینکه درباره نحوه تدوین و مبانی برنامه ۵ ساله هفتم توسعه در نشست امروز هم بحث و بررسی انجام شد، گفت: این اولین جلسه کاری کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم بود که با حضور نوبخت برگزار شد و هدف ما این است که نمایندگان بتوانند در جمع‌بندی‌های اعداد و سیاست‌گذاری‌های سازمان برنامه و بودجه که منجر به تصمیم‌گیری‌ها در حوزه برنامه و بودجه می‌شود، مشارکت لازم را داشته باشد.

 

ارسال نظر