همتی: رشد اقتصادی امسال منفی ۶ درصد نمی‌شود

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۳۸۰
همتی: رشد اقتصادی امسال منفی ۶ درصد نمی‌شود

گروه کلان |

رییس بانک مرکزی گفت: پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی ۶ درصد توسط صندوق بین‌المللی پول برای سال ۹۹ ایران، در بدبینانه‌ترین سناریوهای پیش بینی بانک مرکزی نیز وجود ندارد. پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی ۶ درصد توسط صندوق بین‌المللی پول برای سال ۱۳۹۹ ایران، همان اشتباه محاسباتی است که برای رشد سال گذشته مرتکب شده بود، و مجدد تکرار شده است. اگر صندوق بین‌المللی پول اشتباه سال گذشته خود را اصلاح کرده بود، الان رشد منفی 6 درصدی برای سال جاری اقتصاد ایران پیش بینی نکرده بود. 

به گزارش «تعادل»، همتی با اعلام اینکه نقدینگی در ماه‌های ابتدایی سال جاری رشد ۶.۲ درصدی تا ۱۵ خرداد داشته است، گفت: با توجه به اقدامات در دست اجرا پیش‌بینی می‌شود که رشد نقدینگی امسال به مراتب کمتر از رشد سال قبل باشد   وی افزود: آخرین آمار نقدینگی علی‌رغم تکالیف قانونی تنخواه و هزینه‌های کرونا در ابتدای سال، حاکی از رشد ۶.۲ درصدی نقدینگی تا ۱۵ خرداد است. با توجه به اقدامات در دست اجرا پیش بینی می‌شود که رشد نقدینگی امسال به مراتب کمتر از رشد سال قبل باشد. صاحب نظران اقتصادی می‌دانند که در چارچوب جدید سیاست پولی بانک مرکزی کانال انتقال سیاست‌ها، دالان نرخ سود است و هیات عامل بانک مرکزی سیاست تنظیم نرخ‌ها در دالان را به سمت تورم هدف انجام می‌دهد که مرحله اول آن از شنبه و با افزایش ۲ واحدی کف دالان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پیش بینی رشد اقتصادی منفی ۶ درصد توسط صندوق بین‌المللی پول برای سال ۱۳۹۹ ایران، در بدبینانه‌ترین سناریوهای پیش بینی بانک مرکزی هم وجود ندارد و صندوق همان اشتباه محاسباتی را که برای رشد سال گذشته مرتکب شده بود مجدد تکرار کرده است و اگر اشتباه پیش بینی سال قبل را اصلاح می‌کرد به عدد متفاوت‌تری از آنچه اعلام کرده، دست می‌یافت.

در ادامه رییس کل بانک مرکزی گفت: به نظرم این پیش‌بینی با فرض ادامه قرنطینه بوده که چنین چیزی اساساً برای ما در حال حاضر موضوعیت ندارد. استفاده از منابع بانک مرکزی در عراق برای خرید کالاهای اساسی در چارچوب روابط دوستانه دو کشور و با تصمیم و نظر ایران انجام می‌گیرد و تنها بخشی از گشایش‌هایی است که به تدریج اتفاق خواهد افتاد. برنامه‌ریزی و تلاش برای تامین به موقع و کافی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را وظیفه ملی خود در بانک مرکزی می‌دانیم.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش بروزرسانی خود از دورنمای اقتصادی جهان بعد از شیوع پاندمی کرونا، رشد اقتصادی ایران را در سال جاری منفی ۶درصد پیش‌بینی و رشد اقتصادی ایران را برای سال ۲۰۲۱ مثبت ۳.۱ درصد برآورد کرده است.رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب منفی ۵.۴ و منفی ۷.۶ درصد بود.

صندوق بین‌المللی پول به این نکته اشاره کرده که آثار ناشی از بحران پاندمی ویروس پیش بینی این نهاد را از رشد اقتصادی جهان نسبت به برآوردهای قبلی دستخوش تغییر نزولی کرده است.صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود گفت که همه‌گیری جهانی کرونا بیش از آنچه این نهاد پیشتر گمان می‌کرد بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی گذاشته است که روند بهبود پس از آن را کندتر می‌کند.

براساس این گزارش، در حالی که صندوق بین‌المللی پول پیش‌تر سقوط ۳ درصدی برای اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرده بود، در گزارش جدید اعلام کرد که تحلیل‌ها حاکی است اقتصاد جهانی تا پایان سال جاری میلادی ۴.۹ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

به گفته این نهاد بین‌المللی، هیچ قدرت اقتصادی از این همه‌گیری در امان نخواهد ماند. اقتصاد ایالات متحده امریکا که بزرگ‌ترین در جهان است، امسال ۸ درصد کوچک می‌شود و کشورهایی که تنها از ارز یورو استفاده می‌کنند، سقوطی بیش از ۱۰ درصدی را در اقتصادشان تجربه خواهند کرد.

این در حالی است که اقتصاد ژاپن ۵.۸ درصد کوچک‌تر می‌شود و چین که تاکنون رشد اقتصادی بالایی را داشت، تنها یک درصد رشد را شاهد خواهد بود که بدترین عملکرد طی چند دهه اخیر است.

براساس اعلام صندوق، احیای اقتصادی در سال ۲۰۲۱ نیز ضعیف‌تر خواهد بود به‌طوری که پیش بینی این نهاد از ۵.۸ در ماه آوریل به ۵.۴ کاهش یافته است. با این حال، مطابق گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول، همه‌گیری جدید و گسترده در سال ۲۰۲۱ می‌تواند رشد اقتصادی سالانه جهان را به ۰.۵درصد برساند.

اگرچه بسیاری از اقتصادهای جهان بازگشایی خود را از سر گرفته‌اند، ماهیت منحصربفرد قرنطینه و مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی هم به بخش سرمایه‌گذاری و هم به بخش مصرف ضربه وارد کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش بروزسانی خود از دورنمای اقتصادی جهان، اعلام کرد: بنابراین، شوک گسترده‌ای به تقاضا وارد شد و به دلیل قرنطینه، همزمان شاهد اختلال در عرضه کوتاه‌مدت بودیم.صندوق در ادامه گزارش خود اضافه کرده است که اقتصادهای پیشرفته به‌طور خاص ضربه سختی خورده‌اند به‌طوری که حالا انتظار می‌رود رشد اقتصادی امریکا و منطقه یورو در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۸ و ۱۰.۲ درصد کاهش پیدا کند؛ ارقامی که هر دو در مقایسه با پیش‌بینی‌های ماه آوریل، با افت ۲ واحد درصدی مواجه شده‌اند.

اقتصادهای منطقه امریکای لاتین، یعنی جایی که نرخ آلودگی‌ها همچنان افزایشی است، شاهد بیشترین تنزل بوده‌اند به‌طوری که حالا انتظار می‌رود رشد اقتصادی برزیل، مکزیک و آرژانتین به ترتیب با کاهش ۹.۱، ۱۰.۵ و ۹.۹ درصدی مواجه شوند.و اما چین که از آوریل شروع به بازگشایی کسب و کارها کرده و نرخ ابتلا در پایین‌ترین سطح بوده، تنها اقتصاد بزرگ جهان است که براساس پیش بینی‌های جدید انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی مثبتی داشته باشد؛ در واقع پیش بینی صندوق از رشد اقتصادی چین حالا یک درصد است.

صندوق بین‌المللی پول در پایان اعلام کرد که برای حمایت از مشاغل و کسب و کارها و همچنین تحدید خسارات و آماده کردن بستر برای احیای اقتصادی، به اقدامات سیاسی بیشتری از سوی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی جهان نیاز است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های قبلی چشم‌انداز اقتصادی جهان اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران علی رغم اینکه منفی است، اما در سال 2020 بهبود یافته و به منفی 6 و نرخ تورم به 34.2 درصد کاهش و نرخ بیکاری به 16.3 درصد افزایش می‌یابد. این رقم با وجود منفی بودن، اما نسبت به برآورد این نهاد از رشد اقتصادی ایران در سال 2019 برابر با منفی 7.6 درصد، از بهبود این شاخص خبر می‌دهد. IMF  در گزارش پیشین خود رشد اقتصادی ایران در سال 2019 را منفی 9.45 اعلام کرده بود که در این گزارش آن را تصحیح کرده است.صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال 2020 یعنی سال پیش رو را منفی 6 (منفی 5.985) درصد پیش بینی کرد. جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول که دقایقی پیش منتشر شد، رشد اقتصادی ایران در سال 2020 یعنی سال پیش رو را منفی 6 (منفی 5.985) درصد پیش بینی کرده است. این رقم با وجود منفی بودن، اما نسبت برآورد این نهاد از رشد اقتصادی ایران در سال 2019 برابر با منفی 7.6 (منفی 7.586) درصد، از بهبود این شاخص خبر می‌دهد. البته IMF در گزارش پیشین خود رشد اقتصادی ایران در سال 2019 را منفی 9.45 اعلام کرده بود که در این گزارش آن را تصحیح کرده است. بهبود رشد اقتصادی ایران بنا بر اعلام این نهاد بین‌المللی در حالی صورت خواهد گرفت که به گفته کارشناسان، با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن فعالیت‌های اقتصادی، جهان در رکودی بی‌سابقه فرو رفته است.این نهاد پیشتر هشدار داده بود، رکود اقتصادی جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند بدتر از بحران اقتصادی سال 2009 باشد. بر اساس این گزارش، نرخ تورم ایران در سال 2020 برابر با 34.2 (34.215) درصد پیش بینی شده است. رقم تورم ایران در سال 2019 نیز 41.1 (41.060) درصد اعلام شده است. به این ترتیب، نرخ تورم ایران نیز در سال 2020 بهبود می‌یابد.این نهاد بین‌المللی، نرخ بیکاری کشور در سال 2020 را 16.3 (16.327) درصد پیش بینی و در سال 2019 را 13.6 (13.580) درصد برآورد کرده است.به این ترتیب نرخ بیکاری ایران در سال پیش روی میلادی افزایش می‌یابد.همچنین تراز حساب جاری ایران از منفی 0.1 (0.058) درصد در سال 2019 به منفی 4.1 (4.146) درصد در سال 2020 خواهد رسید.

 

ارسال نظر