تاکید نخست‌وزیر عراق بر پرداخت کامل مطالبات ایران از عراق

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۳۹
تاکید نخست‌وزیر عراق بر پرداخت کامل مطالبات ایران از عراق

گروه کلان|

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در دیدار با «عبدالناصر همتی»، رییس‌کل بانک مرکزی ایران، درباره همکاری‌های اقتصادی و مالی دو کشور با وی بحث و گفت‌وگو کرد.

 به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این دیدار، الکاظمی گفت: شخصاً دستور داده‌ام مشکلات مرتبط با پرداخت ایران حل شود، ما به شما در شرایط سخت موجود کمک می‌کنیم، همان‌گونه که ایران در شرایط دشوار در کنار ما بود. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با دکتر عبدالناصر همتی ضمن بیان مطالب فوق اظهار امیدواری کرد تحریم‌ها علیه ایران به زودی رفع شود.

 دکتر همتی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام دکتر روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان به نخست‌وزیر عراق و تشکر از پشتیبانی ایشان بابت گسترش روابط و همکاری‌های دو جانبه عنوان کرد: با رییس کل بانک مرکزی و وزیر دارایی، جلسات سازنده‌ای داشتیم و به توافق‌های خوبی دست یافتیم. چراکه در ماه‌های گذشته در اجرای تفاهم سال قبل مشکلاتی به وجود آمده بود که خوشبختانه به این نتیجه مشترک رسیدیم که از منابع ایران در کشور عراق بابت تامین کالاهای اساسی استفاده کنیم. رییس کل بانک مرکزی گفت: ما در مذاکرات با دوستان عراقی تأکید کردیم که نمی‌خواهیم عراق در این تفاهم‌نامه متحمل آسیبی شود، بنابراین توافق کردیم در چارچوب تفاهم نامه مشترک دو کشور، در موارد غیر تحریمی با یکدیگر همکاری کنیم. همتی در ادامه با اشاره به حجم مراودات تجاری بخش دولتی و خصوصی دو کشور تصریح کرد: بایستی بر روی افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق تمرکز کنیم امیدواریم با تاکیدات شما به بانک مرکزی عراق بتوانیم توافق‌ها را هرچه سریعتر عملیاتی کنیم.  در این دیدار نخست‌وزیر عراق ضمن تأکید بر همکاری کشور عراق در رفع مشکل پرداخت به ایران بابت برق و گاز، تصریح کرد: با مسوولان مربوطه در این امر، جلساتی داشته‌ام و در جریان مشکلات هستم، از آنها خواسته‌ام که برای برطرف کردن این قبیل مسائل همکاری لازم را داشته باشند و پیغام ما برای دوستان‌مان در تهران این است که کشور عراق در این مسیر گام برمی‌دارد. درخصوص حل مشکلات انتقال پول به شیوه تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی با شما هم توافق کامل داریم و همکاری لازم را به عمل می‌آوریم. علاوه بر این تجار عراقی نیز علاقه‌مند به همکاری هستند و شخصاً دستور داده‌ام مشکلات مرتبط با پرداخت ایران حل شود. 

مصطفی الکاظمی با ابراز امیدواری از اینکه هرچه زودتر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران پایان یابد تصریح کرد: امید داریم که شرایط به حالت عادی بازگردد. ما آمادگی داریم در کنار شما باشیم؛ ما به شما در شرایط سخت موجود کمک می‌کنیم، همان‌گونه که ایران در شرایط دشوار در کنار ما بود. نخست‌وزیر عراق گفت: همکاران من از تجربیات دوستان ایرانی در خصوص مواجهه با چالش‌ها استفاده خواهند کرد. الکاظمی همچنین ضمن تشکر از ایران در خصوص صادرات برق به عراق ادامه داد: تجارت در دولت من یک هدف اصلی است و هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار کاهش مبادلات شدیم اما این مراودات در آینده نزدیک بین دو کشور تداوم و افزایش خواهد داشت.مطالبات ایران باید به صورت کامل پرداخت شود. دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر با ارسال بیانیه‌ای نوشت که الکاظمی نخست‌وزیر عراق، عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را به حضور پذیرفت.بیانیه افزوده که در این نشست، درباره همکاری‌های مشترک بین دو کشور و راه‌های توسعه روابط دو جانبه در سطوح و زمینه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و مالی بحث و تبادل‌نظر شد. همچنین رییس کل بانک مرکزی، در دیدار با علی محسن اسماعیل العلاق، رییس کل بانک مرکزی کشور عراق ضمن تأکید بر گسترش همکاری‌های پولی و بانکی میان دو کشور، از به کارگیری سازوکاری مشترک برای تسریع در تأمین کالاهای اساسی کشورمان خبر داد. دکتر همتی که به منظور انجام مذاکرات بانکی به کشور عراق سفر کرده است، صبح دیروز در دیدار با همتای عراقی خود ضمن اشاره به پیشینه همکاری دو کشور گفت: در سفرهای قبلی به توافقات خوبی دست یافتیم. براساس تفاهم گذشته میان هر دو کشور پیش بینی شده بود از منابعی که در کشور عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده کنیم. طی این سفر نیز به تفاهم‌های خوبی دست یافتیم.  رییس کل بانک مرکزی، زمان‌بندی اجرایی شدن این توافق را بسیار مهم خواند و گفت: در حال حاضر اراده دو کشور بر اجرایی شدن این توافق است. علی محسن اسماعیل العلاق، رییس بانک مرکزی عراق با اشاره به تفاهمنامه‌ای که سال گذشته بین دو بانک مرکزی امضا شد گفت این تفاهنامه روابط بانکی و مالی دو کشور و نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی ایران را به‌طور شفاف مشخص کرده است و امروز توافق کردیم بر همان اساس اقدامات لازم را انجام بدهیم. گفتنی است در این جلسه نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، شرکت ملی گاز ایران نیز رییس کل بانک مرکزی را همراهی کردند. همچنین در این نشست مقرر شد، نمایندگان بانک‌های مرکزی ایران و عراق، ضمن بررسی جزییات سازوکار مورد اشاره، مراتب را برای اجرایی شدن پیگیری کنند.

 

ارسال نظر