اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۷۲

دستور رییس‌جمهور برای پیگیری مطالبات از کره‌جنوبی

رییس‌جمهور دستورات لازم برای پیگیری مطالبات بانک مرکزی از کره جنوبی از طریق سیاسی دوجانبه و نیز مسیر حقوقی، نهادها و مجامع بین‌المللی و نیز ارایه طرح تأمین مالی غیرتورمی پروژه‌های مهم نفتی را صادر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با «عبدالناصر همتی» با انتقاد از مسدودسازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره جنوبی که با تبعیت از سیاست‌های ضدانسانی دولت امریکا و در چارچوب فشار حداکثری آنها به ملت ایران انجام شده است، به رییس کل بانک مرکزی دستور داد با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی، نهادهای مالی و مجامع بین‌المللی مورد پیگیری قرار دهد. وی ادامه داد: ممانعت کره جنوبی در استفاده ایران از منابع بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، دارو و اقلام انسان‌دوستانه هرگز پذیرفتنی نیست و انتظار داریم دولت کره جنوبی هرچه سریع‌تر این محدودیت را برطرف کند. عبدالناصر همتی نیز در این گفت‌وگو گزارشی از روند مثبت تأمین ارز کالاهای اساسی، دارو و سایر کالاهای ضروری و مواد اولیه واحدهای تولیدی را به اطلاع رییس‌جمهور رساند و اعلام کرد با مهلتی که به صادرکنندگان برای برگشت ارز تا پایان تیرماه داده شده، روند برگشت سرعت گرفته است و طی چند هفته آینده شرایط تأمین ارز بسیار بهتر خواهد شد. رییس‌ کل بانک مرکزی محورهای اصلی پیشنهاد بانک مرکزی برای نحوه تأمین مالی غیرتورمی پروژه‌های مهم وزارت نفت را به رییس‌جمهور ارایه کرد که در این راستا روحانی دستور داد طرح پیشنهادی بانک مرکزی در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت در هفته آینده مطرح شود.

صدور کارت خرید اعتباری برای دارندگان سهام عدالت 

مشمولین سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی به میزان ۶۰ درصد از ارزش سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند.بعد از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی رییس‌جمهور و اعلام رییس کل بانک مرکزی، یکی از امکانات قابل توجه که در اختیار مشمولین قرار گرفته است پرداخت اعتباری به مشمولین سهام عدالت است.مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ الی ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن می‌توانند با مراجعه به مراکز خرید، به‌صورت اعتباری خرید کنند.این افراد تا یک‌سال فرصت دارند وجه را با بانک تسویه کنند و چون بعد یک‌سال قیمت سهام افزایش می‌یابد این وام هزینه کمتری برای فرد دارد.

مهلک‌ترین ضربه اقتصادی در ۱۰۰ سال اخیر

بر اساس گزارش OECD، تولید ناخالص سال ۲۰۲۰ در جهان منفی ۶ درصد خواهد بود که نشان‌دهنده شدیدترین رکود یک قرن اخیر است.سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، روز گذشته گزارشی درباره تاثیرات همه‌گیری کووید-۱۹ بر تولید ناخالص جهان منتشر کرد.  بر اساس این گزارش، در صورتی که موج دوم ویروس کرونا در جهان شکل نگیرد، رشد اقتصادی امسال جهان منفی ۶ درصد خواهد بود. در سناریویی دیگر با در نظر گرفتن شیوع بیماری در موج دوم، رشد اقتصادی به منفی ۷.۶ درصد کاهش می‌یابد.  سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) می‌نویسد: «همه‌گیری کووید-۱۹ یک بحران سلامت جهانی است که در حافظه جمعی ما هیچ سابقه‌ای نداشته است. این بحران، اقتصاد را به شدیدترین رکود یک قرن اخیر فرو برده است و خسارت‌های بسیار عظیمی به سلامت، اشتغال و رفاه مردم وارد کرده است.»  گزارش این سازمان نشان می‌دهد که کشور «انگلستان» بیشتر از تمام کشورهای جهان آسیب اقتصادی دیده است. پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی این کشور امسال منفی ۱۱.۵ درصد باشد. اما جالب آنجاست که چین به عنوان منشأ ویروس کرونا، نسبت به دیگر کشورهای جهان، کمترین تاثیر را از بحران ویروس کرونا در تولید ناخالص خود خواهد دید. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ منفی ۲.۶ درصد باشد.

ساخت واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از سیل 

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از سیل را در دستور کار دارد که در ۲۱ استان پیگیری می‌شود. محمدرضا تابش، روز پنج‌شنبه ۲۲خرداد در مراسم بهره‌برداری از ۵ هزار واحد مسکن روستایی در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سیل سال گذشته در ۲۱ استان و همچنین در سایر حوادث، ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را غیر از برنامه‌های جاری که تعهد داشتیم، در دستور برنامه‌ها داریم. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه از ۱۰۷ واحد احداثی ۷۰ واحد تحویل داده شده است، افزود: این اقدامات به برکت انقلاب اسلامی برای افراد کم‌برخوردار انجام می‌شود. رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌هایی که با بهزیستی و کمیته امداد منعقد شده است، برای ساخت مسکن برای افراد بی‌بضاعت است. تابش ادامه داد: در بحث مسکن روستایی توافق‌نامه‌ای مبنی بر احداث ۵۰ هزار واحد برای مسکن روستایی و ۲۰۰ واحد روستایی با کمیته امداد و بهزیستی داریم.

 

ارسال نظر