ایالات متحده با بدترین وضعیت ۷۴ سال اخیر وارد رکود شده است

۱۳۹۹/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۹۸

گروه کلان|

 دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی امریکا (NBER) اعلام کرد که بحران کووید-۱۹ به‌طور رسمی اقتصاد امریکا را وارد رکود کرده و این پایان طولانی‌ترین دوران توسعه اقتصادی در تاریخ این کشور است.

به گزارش یاهو فایننس، کمیته تاریخ‌نگاری چرخه تجارت NBER براساس بررسی‌های گسترده فعالیت‌های مرتبط با مشاغل و تولید ورود امریکا را به رکود اعلام کرده است. براساس اعلام این کمیته که یک نهاد خصوصی و معتبر در زمینه اعلام شروع و پایان بحران‌های اقتصادی است، فعالیت اقتصادی در ماه فوریه به اوج رسیده و برای اثبات این موضوع به کاهش شدید اشتغال و مصارف شخصی در ماه بعد از آن اشاره کرده است.

اعلام ورود به رکود امریکا عملا به معنای پایان ۱۲۸ ماه توسعه اقتصادی است که از ژوئن ۲۰۰۹ آغاز شد و از حیث مدت تداوم، از احیای اقتصادی در دهه ۱۹۹۰ سبقت گرفت. زمانی که NBER از «اوج» خبر می‌دهد اساسا از آغاز دوره «چشمگیر رکود» حکایت دارد.

از زمان ظهور نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در امریکا، بیش از ۴۲ میلیون امریکایی شغل خود را از دست داده و به استفاده از کمک هزینه بیکاری روی آورده‌اند. فرمان در خانه بمانید و تعطیلی گسترده کسب و کارها فعالیت اقتصادی را به شکلی بی‌سابقه به حالت تعلیق درآورد. این مرکز در گزارش خود آورده است که داده‌های رسمی اداره کار تایید می‌کند که بازار کار در فوریه به اوج رسیده است. رکود به‌طور کلی عبارت است از ۶ ماه رشد اقتصادی منفی که تحت عنوان تولید ناخالص داخلی واقعی شناخته می‌شود.

اما این اداره برای اعلام رکود معیارهای دیگری نیز دارد که با توجه به سرعت رکود اقتصادی، به‌طور خاص در مورد بحران کووید-۱۹ قابل اعمال است. کمیته تاریخ نگاری چرخه تجارت در میان چندین شاخص اقتصادی به‌دنبال «افتی چشمگیر در فعالیت اقتصادی» است؛ شاخص‌هایی که صرفا به تولید ناخالص داخلی محدود نشده و مولفه‌هایی همچون اشتغال و درآمد واقعی، فروش تولیدات کارخانه‌ای و هچنین خرده فروشی را در بر می‌گیرد. بانک جهانی نیز پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی امریکا به پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ جهانی دوم برسد.  به گزارش ایسنا، بانک جهانی با اشاره به اینکه امریکا اصلی‌ترین کانون درگیر با کرونا در سطح جهان است، نوشت: در مقایسه با بحران مالی سال ۲۰۰۹ شمار بیکاران افزایش محسوسی یافته و سطح تولیدات صنعتی و بخش خرده فروشی با کاهشی محسوس همراه شده است. بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را به نزدیکی صفر رسانده و برنامه خود برای عملیات بازار باز وتزریق نقدینگی را شدت بخشیده است. دولت امریکا نیز حدود سه تریلیون دلار تاکنون برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی هزینه کرده اما همه این اقدامات هنوز کافی نیست و برنامه‌های بیشتری نظیر ارایه مجدد یارانه نقدی به خانوارها مد نظر است. این بانک رشد اقتصادی امسال امریکا را منفی ۶.۱درصد پیش‌بینی کرده که ۰.۹ درصد کمتر از متوسط رشد اقتصادی جهانی خواهد بود. با این حال سال آینده این رشد مجددا مثبت شد و به چهار درصد افزایش پیدا خواهد کرد. سال گذشته اقتصاد امریکا ۲.۳ درصد رشد کرده بود.

سیلا پازارباسیوغلو، مسوول بخش رشد، تامین مالی و نهادهای بانک جهانی گفت: این یک چشم‌انداز نگران‌کننده است و به‌نظر می‌رسد کرونا زخمی برچهره اقتصاد جهانی باشد که جای آن تا مدت طولانی باقی بماند و ریسک‌های زیادی را برای کشورها ایجاد کند. اول از همه باید برای چالش‌های مربوط به مسائل بهداشتی و وضعیت اضطراری اقتصادی کنونی پاسخی پیدا کنیم. جامعه جهانی برای احیای روند رشد و جلوگیری از سقوط مردم به ورطه فقر و بیکاری باید متحد شود. آخرین بار چنین رشد منفی بزرگی در سال ۱۹۴۶ یعنی سال پس از پایان جنگ جهانی دوم رقم خورده بود که رشد اقتصادی امریکا به منفی ۱۱.۶ درصد رسید. در سال ۲۰۰۹ اقتصاد امریکا برای آخرین بار و به میزان ۲.۵ درصد کوچک شد اما پس از آن ۱۰ سال متوالی رشد مثبت اقتصادی را جشن گرفت.

رشد اقتصادی برخی دیگر از اقتصادهای بزرگ جهان نشان می‌دهد که ژاپن با رشد اقتصادی سال گذشته ۰.۷ درصد و رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای سال جاری منفی ۶.۱ درصد و رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای سال آینده ۲.۵ درصد همراه است. در منطقه یورو نیز رشد اقتصادی سال گذشته ۱.۲ درصد، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای سال جاری منفی ۹.۱ درصد و رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای سال آینده ۴.۵ درصد است. 

در چین رشد اقتصادی سال گذشته ۶.۱ درصد، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای سال جاری ۱.۱ درصد، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای سال آینده ۶.۹ درصد است. در هند، رشد اقتصادی سال گذشته  ۴.۲ درصد، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای سال جاری منفی ۳.۲ درصد، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای سال آینده ۳.۱درصد است.


 

ارسال نظر