اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۴۱۹

کاهش ۱۰,۶ درصدی تورم نقطه‌ای تولیدکننده 

مرکز آمار ایران اعلام کرد: بررسی تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده در فصل زمستان سال ۱۳۹۸ نشان از کاهش ۱۰.۶ واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌ای در این بخش نسبت به پاییز دارد. مرکز آمار ایران اعلام کرد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل زمستان ١٣٩٨ به ۱۵.۰ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۱۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است. تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل زمستان ١٣٩٨ به منفی ۰.۳ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل بدون تغییر بوده است. بیشترین تورم فصلی تولیدکننده نیز به ترتیب مربوط به بخش‌های خدمات (۴.۱ درصد) و معدن (۳.۴ درصد) است. تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل زمستان ١٣٩٨ به ۱۵.۰ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۱۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل زمستان سال ١٣٩٧ ۱۵.۰ درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق (منفی ۷.۱ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به یخش معدن (۳۳.۳ درصد) است. تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۳۶.۷ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ۱۳.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (منفی ۴.۰ درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش معدن (۴۵.۱ درصد) است.

پاسخ سازمان برنامه و بودجه به صدا و سیما

سازمان برنامه و بودجه کشور طی پاسخی در شبکه اجتماعی توییتر به یک گزارش صداو سیما، آن را کذب، جهت‌دار و تخریبی خوانده و عنوان کرده است: علاوه‌بر عذرخواهی و تصحیح خطای فاحش انجام‌شده، زمان اجرای این پروژه سوال برانگیز است. به گزارش ایسنا، در پاسخ توییتری سازمان برنامه و بودجه کشور خطاب به رسانه ملی، آمده است: سه‌شنبه هفته قبل چند نفر در پوشش دلال و خریدار خودرو از پارکینگ عمومی که همگان از آن استفاده می‌کنند و تحت اجاره تعاونی کارکنان سازمان برنامه و بودجه (بخش خصوصی) است، تصویربرداری مخفیانه می‌کنند. چهارشنبه سرپرست وزارت صنعت از ممنوعیت نگهداری خودرو صفر در پارکینگ‌ها خبر می‌دهد. بلافاصله به مالکان ۱۱ خودروی صفر دارای پلاک شخصی که در این پارکینگ متوقف بودند، تذکر خروج از پارکینگ داده می‌شود و تا روز شنبه خودروها توسط مالکانشان از پارکینگ عمومی خارج می‌شوند. به ناگاه در خلال گزارشی با موضوع خودرو، صداوسیما با پخش تصاویر مخفیانه تاریخ گذشته، رسما سازمان برنامه را متهم به انبار کردن خودروهای صفر می‌کند.

دهک‌های بالا قدرت خرید مسکن را از دست داده‌اند

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه دهک‌های ۷ و ۸ هم قدرت خرید مسکن را از دست داده‌اند گفت: حتی در صورتی که سرمایه‌ها از بازارهای رقیب همچون بورس وارد مسکن شود بعید است که در این بخش رونق بگیرد چون تقاضای واقعی به حاشیه رفته است.  سلمان خادم المله در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر بازار بورس جذابیتش را از دست بدهد احتمال اینکه بخش قابل توجهی از منابع آن به سمت بازار مسکن هدایت شود وجود دارد. در آن صورت قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و میزان رشد آن به حجم نقدینگی وارد شده به بازار مسکن بستگی دارد.قیمت مسکن در شهرستان‌ها طی چهار پنج ماه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. با وجود اینکه عمده خرید و فروش‌ها در تهران از نوع سرمایه‌گذاری است، در شهرستان‌ها سهم معاملات مصرفی بیش از سهم معاملات مصرفی در تهران است. با این حال توان تقاضای واقعی در شهرستان‌ها هم به‌شدت افت کرده است.بازار اجاره متناسب با تغییر قیمت مسکن می‌خواهد خود را به روز کند.

افتتاح ۳۰۰۰ حساب خانوار در طرح اقدام ملی مسکن

۳ هزار فقره حساب بانکی از سوی خانوارهای واجد شرایط دریافت واحد مسکونی در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، توسط بانک مسکن افتتاح و تشکیل شد. محمدحسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن با بیان این خبر اعلام کرد: متقاضیان واجد شرایط در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن بعد از ثبت نام اولیه و بررسی شرایط و صلاحیت آنها توسط وزارت راه و شهرسازی لازم است در بانک مسکن حساب مخصوص این طرح را افتتاح کنند تا نسبت به واریز آورده نقدی برای خانه دارشدن در این طرح اقدام لازم را انجام دهند. تا کنون ۳ هزار نفر در سراسر کشور بعد از طی مراحل تایید صلاحیت موفق به افتتاح حساب شده‌اند. بانک مسکن مسوولیت تامین مالی ساخت و تکمیل ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن را با برنامه‌ریزی برای پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به هر واحد مسکونی برعهده گرفته است. 

 

ارسال نظر