اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۳۲۶

افزایش ۵۶ درصدی صادرات کالا از گمرک بازرگان

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: فروردین امسال ۶۰۹ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار کالا از این مرز صادر شد که ۵۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.  صادق نامدار روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: حجم کالاهای صادر شده در فروردین سال جاری نیز از این مرز ۲۶ هزار و ۱۲۰ تن بود که محصولات کشاورزی، پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی را شامل می‌شود.فروردین سال گذشته از طریق مرز بازرگان، کالاهایی به ارزش ۲۱۵ میلیون و ۵۴۱ هزار دلار صادر شده بود که ۲۸ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۷ بود. وی در ادامه با بیان اینکه کل دنیا با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه شده است، اظهار داشت: در صورت بازگشایی مجدد مرز بازرگان رونق صادرات را شاهد خواهیم بود.حدود یک چهارم از کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و این استان دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی فعال است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصله یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.

اختصاص 1286 میلیارد تومان به صندوق بیمه‌بیکاری 

یک هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ریالی منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی تخصیص یافت.با ابلاغ «محمدباقر نوبخت» این مبلغ بابت تامین هزینه‌های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته است. با شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارها در کشور که موجب تعطیلی برخی بنگاه‌ها و به تبع آن بیکاری بسیاری از نیروهای کار شد، دولت اعلام کرد که مبلغی برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده است و مقرر شد با واریز آن به حساب صندوق مقرری بیکارشدگان مشمول قانون کار، واریز شود. با این مصوبه دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه ا جتماعی در اواخر اسفندماه سال گذشته سامانه بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir را طراحی کرد تا کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ بیکار شده‌اند شناسایی و به مدت سه ماه از این بیمه بهره‌مند شوند.

کاهش برداشت‌های غیرمجاز در استان البرز

رییس پلیس فتا استان البرز از کاهش گسترده پرونده‌های برداشت‌های غیرمجاز بعد از اجرای رمز دوم پویا در این استان خبر داد و از شهروندان درخواست کرد تا به نکات امنیتی در خریدهای اینترنتی توجه کنند. سرهنگ محمد اقبالی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره تهدیدات و جرایم مالی در فضای مجازی گفت: بیشترین پرونده‌ها در پلیس فتا بحث برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌ها و کلاهبرداری‌های مالی با ایجاد درگاه‌های جعلی و روش‌هایی مانند قبوض و کمک‌های جعلی به شمار می‌رود که نیاز است تا کاربران از روش‌هایی برای افزایش پوشش امنیت خود مانند رمز دوم پویا که از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته شده و در تمام بانک‌های کشور نیز در دسترس است، استفاده کنند و امنیت خود را در برابر کلاهبرداری‌ها افزایش دهند. رییس پلیس فتا استان البرز ادامه داد: توجه و اجرای چند نکته امنیتی دیگر از جمله استفاده از سایت‌های اینترنتی معتبر، بررسی اعتبار و اصالت درگاه پرداخت و صحت سنجی فروشنده نیز از نکات مهمی است که انجام آن توسط شهروندان باعث می‌شود تا در دام فیشینگ نیفتند و در نهایت خرید اینترنتی امنی را داشته باشند. وی با بیان اینکه اجرای رمز دوم پویا تاثیر بسیار زیادی روی امنیت تراکنش‌ها و کاهش کلاهبرداری‌های برداشت غیرمجاز داشته است، گفت: با اجرای طرح رمز دوم پویا امنیت تراکنش‌های مبنتی بر رمز دوم افزایش یافت و در نهایت میزان ورودی پرونده‌های جرایم و کلاهبرداری‌های سایبری مالی به پلیس فتا در استان البرز کاهش گسترده‌ای داشته که امیدوار کننده است؛ انتظار می‌رود با تسهیل شرایط رمز دوم پویا و افزایش دسترسی و روش‌های امنیتی پرداخت از جمله رمز پویا جرایم کاهش یابد و آگاهی شهروندان نیز به عنوان یک اولویت با همکاری شبکه بانکی افزایش یابد تا فضای فعالیت و تهدیدات کلاهبرداران بسیار محدود و از بین برود. رییس پلیس فتا استان البرز تاکید کرد: جرایم مالی سایبری با اجرای رمز پویا کاهش بسیار زیادی داشته اما همچنان جرایم فیشینگ و سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی حتی رمز پویا را با ترفندهایی در درگاه‌های جعلی شاهد هستیم و شهروندان نیاز است تا با بررسی اصالت درگاه مراقب باشند تا در صفحات جعلی گرفتار کلاهبرداری نشوند.همچنین کلاهبرداری‌های تلفنی با عنوان واریز وجه برای جوایز نیز افزایش داشته که ضرورت دارد تا شهروندان هنگام تماس افراد ناشناس به این تماس‌ها توجه نکنند چرا که برای واریز وجه به حساب هیچ نیازی به اطلاعات کارت و حساب یا مراجعه به دستگاه خودپرداز نیست و صرفا ارایه شماره کارت کافی است. از شهروندان درخواست می‌شود تا موارد کلاهبرداری را به پلیس فتا برای پیگیری بیشتر گزارش کنند.

 

ارسال نظر