اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۰۲۳

سهام عدالت فرصتی برای ورود 50 میلیون نفر به بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور ۳۰ میلیون کد بورسی برای مشمولین سهام عدالت خبر داد.حسن قالیباف اصل در نشست خبری ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت با بیان اینکه تعداد مشمولین سهام عدالت حدود ۵۰میلیون نفر است، اظهار کرد: این به این معنی است که ۵۰میلیون سهام‌دار جدید به بازار سرمایه اضافه می‌شود.۴۹ شرکت در پرتفوی سهام عدالت هستند که شامل ۳۶شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی می‌شود. ارزش شرکت‌های بورسی ۴۹۰هزار میلیارد تومان است. ۳۰شرکت سرمایه‌گذار استانی هستند که سهام‌دار ۱۳شرکت غیربورسی محسوب می‌شوند.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: افرادی که غیرمستقیم سهام عدالت خود را مدیریت کنند به نوعی از طریق ۳۰ شرکت سرمایه‌گذار استانی وارد بورس می‌شوند زیرا این ۳۰ شرکت موظف هستند برای پذیرش در بورس یا فرابورس اقدام کنند و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی قابلیت معامله را پیدا می‌کند.قالیباف با بیان اینکه ارزش سهام عدالت ۱۴ سال پیش یک میلیون تومان بود، اظهار کرد: این رقم در حال حاضر رقم بالایی شده است و روزی که آزادسازی صورت بگیرد رقم نهایی اعلام می‌شود. بهتر است مردم برای فروش آن عجله نکنند.در ادامه مراسم حسین فهیمی - سخنگوی آزادسازی سهام عدالت - با بیان اینکه افرادی که قصد مدیریت مستقیم سهام خود را دارند باید در سامانه اعلام کنند، گفت: حدود ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند و تاکنون برای حدود ۳۵ میلیون نفر که مشخصات هویتی آنها از سوی ثبت احوال تایید شده بود و شماره شبای آنها ثبت شده بود، کد بورسی صادر شده است.

مهلت ٢٠ روزه برای تعیین روش مدیریت سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی از پایان مهلت تعیین روش مدیریت سهام عدالت تا ٢٠ روز آینده خبر داد. «علیرضا صالح» در نشست خبری ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، سهام عدالت از نهم اردیبهشت آزاد و از دهم اردیبهشت به مشمولان این سهام فرصت داده شد تا از طریق مراجعه به سامانه سهام عدالت روش مدیریت سهام خود را به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تعیین کنند.به مدت یک ماه به مشمولان فرصت داده شد تا نحوه مدیریت خود را انتخاب کنند که براساس مدت تعیین شده سهامداران تا هشتم خرداد این فرصت باقی است.صالح افزود: در صورتی که سهامداران روش مستقیم را انتخاب نکنند سیستم به صورت اتوماتیک روش غیرمستقیم را برای این افراد انتخاب خواهد کرد. مشمولان سهام عدالت باید بدانند که فقط ٢٠ روز تا تعیین نحوه مدیریت سهام عدالت باقی مانده است و این زمان به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد.به گفته وی، ساعت ۲۴روز هشتم خرداد ۱۳۹۹، آخرین مهلت اعلام نحوه مدیریت سهام عدالت است. صالح با بیان اینکه برخی از افراد دارای سهام عدالت ٤٩٢ هزار تومانی و برخی دیگر از سهام ٥٣٢ هزار تومانی برخوردارند، گفت: در یک مقطع زمانی ٤٠ هزار تومان سود بین مشمولان توزیع شد، عده‌ای این سود ٤٠ هزار تومان را دریافت نکردند که به رقم ٤٩٢ هزار تومان اضافه شد ودر مجموع ارزش سهام آنها به رقم ٥٣٢ هزار تومان رسید. وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد دارای سهام عدالت بیش از یک میلیون تومان هستند که از طریق سهم‌الارث به سهام آنها اضافه شده و عده‌ای هم ممکن است دارای سهام عدالت کمتر از ٤٩٢ هزار تومان باشند که این افراد جزو مشمولین سهام عدالت در سال ٨٥ نبودند و از طریق سهم الارث رقمی از سهام عدالت فرد متوفی به آنها اختصاص یافته است. صالح با بیان اینکه از سال ٩٥ تا ٩٧ در سه مرحله سود پرداخت کردیم، افزود: به ازای سهام عدالت یک میلیون تومانی در سال ٩٦ سود سال ٩٥ را به مبلغ ١٥٠ هزار تومان پرداخت کردیم. در سال ٩٧ سود سال ٩٧ به مبلغ ١٧٥ هزار تومان و در سال ٩٨ سود سال ٩٧ به رقم ٢٠٥ هزار تومان واریز شد.

روش واگذاری پرسپولیس و استقلال

شورای عالی نظارت بر اصل ۴۴ پیشنهاد خود را برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح کرد که بر این اساس ۱۰ درصد از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای کشف قیمت در بورس و ۵۰ درصد به شرکت‌های سهامی عام با حداقل ۱۰ هزار سهامدار و ۴۰ درصد دیگر به تعاونی‌های سهامی و فراگیر کل کشور واگذار می‌شود.

یارانه نقدی واریز شد

یکصد و یازدهمین مرحله یارانه نقدی مربوط به فروردین ماه سال جاری به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور ۲۰ اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت شد. براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، علاوه بر واریز یکصد و یازدهمین یارانه نقدی، افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز پرداخت شده است. در حال حاضر حدود ۷۸ میلیون ایرانی هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کند. پرداخت یارانه نقدی در حالی ادامه دارد که بعد از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، یارانه دیگری به نام یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

 

ارسال نظر