نظر فقهی درباره تجمع‌ها در دوران کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۴۹
نظر فقهی درباره تجمع‌ها 
در دوران کرونا

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید: اگر نهادهای مربوطه تشخیص بدهند تجمع عده‌ای از مردم در مکانی ضرر دارد یا خوف ضرر است، در این‌جا فقه تابع نظر کارشناسان است. تجمع چه برای فیلم، چه برای بازی یا زیارت و نمازجماعت باشد صحیح نیست و این یک بحث روشن در فقه است.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در پاسخ به این سوال ایسنا که اگر شورای تامین بر اساس نظر کارشناسان حکمی را صادر کرد و اجتماعات حتی در نمازهای جماعت و زیارت اماکن مقدسه را به دلیل خطرات موجود (مانند شیوع ویروس کرونا) ممنوع اعلام کرد، آیا فقه پذیرای نظر متخصصان است، اظهار کرد: اگر نهادهای مربوطه مثل شورای تامین شهر بر اساس نظر کارشناسان امین تشخیص بدهند که تجمع عده‌ای از مردم در یک مکان ضرر دارد یا خوف ضرر است، بله در این‌جا از نظر فقه و اینکه باید دفع ضرر محتمل کرد فقه تابع نظر کارشناسان است. اما این امر باید یک امر معتنابه (مورد اعتنا) باشد.

او ادامه داد: مواقعی فردی سردرد یا سرماخوردگی ساده‌ای دارد. اما زمانی ویروسی شایع می‌شود که از نظر کارشناسان آن ویروس خطراتی را برای جامعه در پی دارد. فقه در این‌جا می‌گوید باید از حضور در مکان‌هایی که از نظر کارشناسان تایید شده است پرهیز کرد و حتی اگر فردی سفری داشته باشد و باعث ترویج این ویروس شود سفر او دارای ضرر بوده، ‌حتی نماز او در این سفر شکسته نیست، چرا که می‌تواند برای افراد ضرر داشته باشد.

 

ارسال نظر