اشتراکات اصلاح‌طلبان افتراقات اصولگرایان

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۱:۵۶
کد خبر: ۱۶۳۹۵۷

دو لیست برای اصلاح‌طلبان و چندین لیست از سوی اصولگرایان برآیند رایزنی‌هایی است که این دو جناح سیاسی اصلی کشور در آستانه انتخابات مجلس یازدهم به آن رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، دوم اسفند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده پارلمان برگزار می‌شود. این در حالی است که دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا از مدت‌ها پیش به دنبال راهکارهای متفاوتی برای پیروزی در این انتخابات بودند. اما اقدام هر دو جناح در فاصله یک هفته‌ای تبلیغات انتخاباتی نشان می‌دهد که هیچ کدام از این دو گروه نتوانسته‌اند به تعامل و وحدت برسند.

  اصلاح‌طلبان؛ دو لیست و ۲۰ اشتراک

در جناح چپ و میان اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش و به‌خصوص با مشخص شدن نتایج تایید صلاحیت‌ها نظرات مختلفی در مورد شرکت کردن یا عدم حضور در انتخابات مطرح بود. سرانجام شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که محمدرضا عارف رییس فعلی فراکسیون امید که حتی خودش در انتخابات ثبت‌نام نکرده به عنوان مرجعی که با به وحدت رساندن اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته پیروزی شیرین ۳۰ بر صفر آنها را در تهران به ارمغان آورد به این نتیجه رسید که با توجه به تایید نشدن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب از دادن لیست در این انتخابات خوددداری کند. البته این شورا دست احزاب اصلاح‌طلب را برای ارایه لیست‌های انتخاباتی باز گذاشت تا هر حزب در صورت تمایل لیست خود را به آرای مردم بگذارد. در این میان حزب کارگزاران سازندگی که از ابتدا اعلام کرده بود در هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهد کرد روز جمعه ۲۵ بهمن و با آغاز تبلیغات انتخاباتی، لیست ۳۰ نفره مورد حمایت خود را در تهران از تایید صلاحیت‌شدگان اصلاح‌طلب از احزاب و گروه‌های مختلف و همچنین مستقلین با عنوان «یاران هاشمی» منتشر کرد. عنوانی که مورد انتقاد برخی اصلاح‌طلبان قرار گرفت و به عنوان سوءاستقاده از نام مرحوم هاشمی‌رفسنجانی مطرح شد. در لیست اولیه کارگزاران نام سیداحمد حسینی و مراد دهداری وجود داشت اما فردای آن روز طبق لیستی که روزنامه سازندگی (ارگان حزب کارگزاران) منتشر کرد به جای این دو، نام علی صابری و علی حسین رضاییان (انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها) اضافه شده بود. نکته جالب اینجاست که روز یکشنبه ۲۷ بهمن دوباره تغییراتی در این لیست صورت گرفت و طبق آنچه روزنامه سازندگی منتشر کرد نام فریده اولادقباد و فخرالدین صابری به جای دو نفری که پیش از این جایگزین شده بودند اضافه شد.

از سوی دیگر روز شنبه ۲۶ بهمن ائتلافی با حضور هشت حزب اصلاح‌طلب (حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم‌سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان) لیست ۳۰ نفره تهران خود را با عنوان «ائتلاف برای ایران» منتشر کرد و فرج کیمجانی رییس ستاد انتخاباتی «ائتلاف برای ایران» در یک نشست خبری با اهالی رسانه در ارتباط با فعالیت احزاب اصلاح‌طلب جزییات ائتلاف هشت حزب اصلاح‌طلب را تشریح کرد.

این دو گروه اصلاح‌طلب که به نظر می‌رسد لیست‌های اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم را ارایه کنند در برخی شهرستان‌ها هم لیست‌ها و کاندیداهایی را برای انتخابات معرفی کرده‌اند. در لیست ۳۰ نفره تهران «یاران هاشمی» و «ائتلاف برای ایران» نام ۲۰ کاندیدا مشترک است و عده‌ای این گمانه‌زنی را مطرح می‌کنند که ممکن است در آستانه انتخابات با ادغام این دو لیست، اصلاح‌طلبان یک لیست واحد را برای انتخابات ارایه دهند.

    لیست‌های متعدد، بلای جان اصولگرایان

در جناح راست اوضاع متفاوت است. اصولگرایان با توجه به رد صلاحیت کاندیداهای مطرح اصلاح‌طلب و انتقاداتی که به دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود، وارد است، خود را از پیش، برنده انتخابات می‌دانند و همین موضوع باعث شده تا به فکر رقابت با یکدیگر بیفتند.

در میان اصولگرایان از مدت‌ها پیش برای رسیدن به وحدت ساز و کاری تحت عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) به ریاست غلامعلی حداد عادل شکل گرفت تا شاید بتوانند به لیستی مشترک در انتخابات مجلس یازدهم برسند. اما در این میان جبهه پایداری طبق معمول بنای مخالفت گذاشت و رسیدن به وحدت را عملا ناممکن کرد. طبق شنیده‌ها گفته شده که شرط پایداری برای ارایه لیست مشترک با شورای ائتلاف حذف قالیباف بوده است. در این میان حداد عادل پیشنهاد انتشار لیست ائتلاف به سرلیستی قالیباف و لیست پایداری به سرلیستی آقاتهرانی را می‌دهد که از سوی آقاتهرانی و محصولی رد می‌شود. از طرفی قالیباف پیشنهاد می‌کند که نامش از لیست حذف شود و به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند و لیست ائتلاف ۲۹ نفره منتشر شود که این پیشنهاد هم رد می‌شود.

در میان سه لیست اصلی اصولگرایان یعنی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) و جبهه پایداری به سرلیستی محمدباقر قالیباف و مرتضی آقاتهرانی، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به سرلیستی غلامرضا مصباحی‌مقدم و جبهه جهادگران ایران اسلامی به سرلیستی سید محمد حسینی اشتراکات کمی به چشم می‌خورد و بیشترین اشتراک میان لیست‌های جبهه پیشرفت و جهادگران وجود دارد.

تعدد لیست و کم بودن اشتراکات میان لیست‌های متعدد اصولگرایان نشان‌دهنده اختلاف شدید و رقابت میان آنان است و می‌تواند برای جناح راست که خود را از هم‌اکنون برنده انتخابات مجلس یازدهم می‌داند به نقطه‌ضعفی بدل شود.

 

ارسال نظر