انتخابات و دفاع از منافع ملی

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۹۲۷
انتخابات و دفاع از منافع ملی

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تاکنون مشارکت زیر ۵۰ درصد در انتخابات نداشته‌ایم، گفت: مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند.  به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیر شرایط اقتصادی بر مشارکت انتخابات، گفت: تخصص من نیست ولی به‌طور کلی عوامل مختلفی در میزان مشارکت در همه انتخابات و در همه جوامع موثر بوده است. جامعه ایران دور از این قضیه نیست. پیش بینی ما این است که مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو داشته باشیم. میانگین مشارکت ما کمتر از ۵۰ درصد نبوده است و این‌بار هم بالای ۵۰ درصد خواهد بود. وی درباره قوانین و مقررات شورای نگهبان گفت: شورا تابع قوانین هست وما تابع قانون انتخابات هستیم و بارها هم اصلاح شده و باید این قانون را اجرا کنیم و این‌بار هم تلاش ما این بود قانون به‌درستی اجرا شود. سخنگوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت اصلاح‌طلبان گفت: عملکرد شورای نگهبان پاسخ روشنی است که هیچگاه شورا نگاه سیاسی نداشته است و قانون را مدنظر داشته است و با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند. وی درباره اینکه آیا شورا بر تبلیغات نظارت دارد در زمانی که هزینه‌های نامتعارف می‌کنند؟ گفت: اگر چه قانون حداقلی است و ما تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است اگر تبلیغات خلافی باشد و در سرنوشت انتخابات موثر باشد در بررسی صحت حوزه‌های انتخابیه مدنظر قرار می‌گیرد.

   پایان مهلت تبلیغات

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به پایان مهلت تبلیغات، گفته بودید احتمال بررسی مجدد صلاحیت برخی نمایندگان هست و حاشیه‌سازی‌ها نسبت به شورای نگهبان، گفت: در خصوص بحث بررسی صلاحیت‌ها زمان قانونی‌اش گذشته است و ۲۲ بهمن بود که نظر نهایی را اعلام کردیم. با توجه به ثبت نام ۱۶ هزار نفر ممکن است اشکالاتی صورت گرفته باشد که اندک است‌. چند مورد بود که تاچند روز گذشته به وزارت کشور دادیم و بعد از آن خیر، بررسی جدیدی نداریم و شایعات کذب است.

وی با طرح این سوال که آیا با عدالت انتخاباتی همسو است یا خیر؟ گفت: باید قانونگدار پاسخگو باشد و قانون انتخابات هرچه سریع‌تراصلاح کنند و ثبت نام بی‌رویه و زمان کم برای بررسی‌ها بدون ابزار لازم ممکن است این اشکالات وجود داشته باشد. وی در خصوص اظهارات اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم وجود تعداد کافی کاندیدا برای تشکیل لیست و تخریب شورای نگهبان گفت: ارزیابی اینگونه مسائل بر عهده رسانه‌ها است و وظیفه شورای نگهبان اجرای قانون است. انتظار ما این است که مسوولان قبل از موضع‌گیری اطلاعات را بگیرند که البته برخی اظهارات خود را تصحیح کردند که سپاسگزاریم. وی در خصوص اینکه آیا مواضع سیاسی افراد هم در ردصلاحیت‌ها تاثیر دارد که اگر کسی خواهان ارتباط با امریکا باشد رد صلاحیت می‌شود، گفت: شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست و ملاک ما آرا و نظرات نیست اما سایر مواد که در قانون آمده از سوی ما لحاظ می‌شود.

 

 

ارسال نظر