دورنمای بازگشت به لیست سیاه

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۹۲۶
دورنمای بازگشت به لیست سیاه

گروه ایران|

« اگر هم به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف برگردیم، دوباره از نو شروع و تلاش خواهیم کرد تا کمترین خسارت به کشور وارد شود.» این عبارات بخشی از اظهاراتی است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش‌های « تعادل» در خصوص سرنوشت نهایی لوایح مقابله با پولشویی و زمزمه‌هایی که در خصوص بازگشت ایران به لیست سیاه شنیده می‌شود، مطرح می‌کند. اما در فاصله 2روز مانده به موعد رسمی انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری و در شرایطی که دامنه وسیعی از موضوعات تاثیرگذار و اخبار مهم در طول یک هفته گذشته در فضای عمومی کشورمان باز نشر شده بودند، اعضای کابینه بعد از نشست هیات وزیران راهی حیاط دولت شدند تا در گفت‌وگو با خبرنگاران به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهند. میهمان ویژه نشست دیروز اما رییس‌جمهوری و معاون اول دولتش بود که برای افتتاح چهار نمونه از خودروهای داخلی راهی حیاط دولت شده بود؛ خودروهایی که بر اساس اعلام وزیر صمت در آینده نزدیک وارد بازار مصرف ایرانیان خواهد شد.  اولین چهره‌ای که روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بود که آرام آرام از ساختمان شیشه‌ای نهاد ریاست‌جمهوری خارج شد و در جمع خبرنگاران قرار گرفت. ظریف در پاسخ به سوال « تعادل» پیرامون موضوع الحاق ایران به کنوانسیون‌های مورد نظر FATF،  اظهار داشت: موضع ما مشخص است و دولت همواره حامی تلاش حداکثری بوده است. خود ما بوده‌ایم که ایران را از لیست سیاه خارج کرده‌ایم. دولت یازدهم بعد از برجام این کار را انجام داد و این موضوع، از دستاوردهای ما بوده است. ظریف در ادامه با بیان اینکه در صحنه داخلی ما همه تلاش خود را کرده‌ایم، افزود: به لطف خدا، با تلاش حداکثری دولت و تلاش قوه قضاییه توانسته‌ایم که قوانین بسیار خوبی را به شکل آیین‌نامه در دولت تایید و تصویب کنیم که مجلس نیز آنها را تایید کرده و در حال اجرا هستند. وزیر امور خارجه اظهار داشت: همه این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها را همکاران در وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت امور خارجه با حضور موثر در حاشیه اجلاس‌های FATF و مذاکرات دو و چندجانبه اطلاع‌رسانی کرده‌اند. ظریف تاکید کرد: در مذاکرات سیاسی دوجانبه دستاوردهای ما که مهم‌ترین آن، قوانین داخلی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است را بیان کرده‌ایم و در جلسات یکی دو روز گذشته، همه وزرا و نمایندگان اروپایی، آسیایی، آفریقایی، ژاپن، چین، روسیه، ترکیه و آفریقای جنوبی به‌شدت از ایران حمایت کردند. وی گفت: فقط سه رژیمی که خودشان هم تروریسم بوده و هم حامی تروریسم هستند، یعنی رژیم صهیونیستی که بزرگ‌ترین تروریست دنیا است، رژیم امریکا که اقدام آن در شهادت سردار سلیمانی به عنوان اقدامی بزدلانه مورد نفرت همه مردم منطقه قرار گرفته و هم رسما حامی تروریسم است و همچنین رژیم عربستان سعودی که معروف خاص و عام بوده و حامی مالی داعش، النصره، القاعده و دیگران است در این مسیر کارشکنی کردند. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما اطمینان داریم که ان‌شاء‌الله با تلاش‌هایی که می‌شود، شرایط بهتر از آنچه تصور می‌شد، خواهد شد. اگر هم به لیست سیاه برگردیم، دوباره از نو شروع و تلاش خواهیم کرد تا کمترین خسارت به کشور وارد شود. امروز، همکاران ما در حال تلاش هستند، تلاش ما این است که بهترین نتیجه را از اجلاس بگیریم. باید صبر کنیم تا ببینیم همکاران ما چگونه با بهانه‌جویی‌های امریکا مقابله خواهند کرد.

   دیدارم با سناتورهای امریکا جدید نیست

وزیر امور خارجه درباره دیدار او با سناتور «مورفی»، گفت: سناتورهای امریکا از ۲۰ سال پیش با من دیدار می‌کنند و چیز جدیدی نیست. محمدجواد ظریف گفت: باید از حضور عظیم مردم در عرصه بین‌المللی استفاده کنیم و بتوانیم امریکایی‌ها را پای میز مذاکره بکشانیم. ما توانستیم امریکایی‌ها را وادار کنیم توافقی را امضا کنند که امروز ترامپ می‌گوید، این بدترین توافق تاریخ امریکا بوده است. وی افزود: این موضوع به دلیل توان مذاکره‌کنندگان نبود، بلکه به این دلیل بود که مذاکره‌کنندگان ما به مردم پشت‌گرمی داشتند. امروز امریکایی‌ها باید بدانند که سیاست فشار حداکثری محکوم به شکست است. ظریف با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس، با بیان اینکه ممکن است که هر کدام از ما دلخوری‌هایی در مورد انتخابات داشته باشیم، افزود: حتماً همه ما ترجیح دیگری در مورد انتخابات داشتیم و فکر می‌کردیم اگر افراد بیشتری تأیید صلاحیت می‌شدند، مردم حضور و انتخاب بیشتری در انتخابات می‌داشتند. امروز زمان این بحث نیست، بلکه زمان آن است که به امریکا بگوییم سیاست فشار حداکثری شکست خورده است. وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم دست همکاران من را در سیاست خارجی تقویت کنیم تا بتوانند در حوزه سیاست خارجی با جدیت بیشتری جلوی تحریم‌ها را بگیرند،  باید امریکا را مجبور کنیم به پای میز مذاکره بازگردد  نه مذاکره دوجانبه! بلکه مذاکره‌ای که امریکا آن را ترک کرده است. ظریف با بیان اینکه حضور پر شور مردم در انتخابات، بزرگ‌ترین تقویت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با سیاست‌های امریکا است، گفت: نیاز داریم مردم در انتخابات دوم اسفند  از نظر کمیت بهترین حضور و از نظر کیفیت بهترین انتخاب را داشته باشند. ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره خروج برخی شرکت‌های خارجی از کشور، گفت: اینکه برخی کشورهای دیگر در مقابل امریکا کمتر تاب‌آوری دارند، موضوعی است که خودشان هم به آن رسیده‌اند. اگر به موضوعاتی که در اتحادیه اروپا مطرح می‌شود توجه کنید، می‌بینید که آنها می‌گویند باید در حوزه مالی و دفاعی استقلال بیشتری داشته باشیم.

    آمار کشته‌شدگان آبان

طی چند روز آینده اعلام می‌شود

بعد از اظهارات ظریف و حضور رییس‌جمهوری در حیاط دولت، ربیعی سخنگوی دولت نیز به پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ داد. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش « تعادل» درباره بحث FATF گفت: امروز اکثر کشورها با شدت در جلسه از ما حمایت کردند. سخنگوی دولت درباره بحث FATF گفت: امروز اکثر کشورها با شدت در جلسه از ما حمایت کردند. امریکا، اسراییل و عربستان مخالفت خود را در جلسه اعلام کرده و تلاش زیادی برای ورود ایران به لیست سیاه کرده‌اند. تلاش می‌کنیم که کشورمان به بهترین نتیجه برسد. عده‌ای تلاش داشتند چیز جدیدی برای ایران نوشته شود که این امر صورت نگرفته است. در بخش اقتصادی تلاش‌هایی را بانک مرکزی و وزیر اقتصاد انجام داده‌اند که در صورت ورود به لیست سیاه، کشور آسیبی نبیند. با توجه به تحریم‌ها که متمرکز بر روابط پولی و مالی ما است حتی اگر در لیست سیاه برویم، اتفاق جدید و موثری نخواهد افتاد. ربیعی در خصوص جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی توضیح داد: اینکه نمی‌خواهند تجهیزات رمزگشایی را بدهند جای سوال دارد. ما تحقیقات را با اوکراین انجام دادیم و چنانچه جعبه سیاه در کشور نتواند رمزگشایی شود، جعبه سیاه در خارج از ایران بازخوانی می‌شود. در این زمینه پیشنهاد همکاری داشته‌ایم. مایلیم در داخل فناوری و نرم افزار منتقل شود. سخنگوی دولت درباره آمار کشته‌شدگان آبان ماه گفت: این آمار باید شفاف بیان شود. پزشکی قانونی گزارش داده است اما اعلام پزشکی قانونی کافی نبود. در چند روز آینده از سوی یکی از مراجع اعلام خواهد شد. ربیعی در‌خصوص سهمیه بنزین در ایام عید اظهار کرد: اگر بخواهیم ۴۰ لیتر اضافه بدهیم بیش از ۳هزار میلیارد تومان اضافه هزینه دارد. در این زمینه هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

   حملات سایبری هفته گذشته

اثر زیادی روی کارکرد ما نداشت

وزیر ارتباطات با اشاره به آمادگی این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات مجلس، خاطرنشان کرد: حملاتی که طی دو هفته گذشته رخ داده، با قدرت دفاعی دفع شد و اثر زیادی روی کارکرد ما نداشته است. محمدجواد آذری‌جهرمی در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی که از سوی برخی کاندیداهای انتخاباتی برای کاربران تلفن همراه ارسال می‌شود گفت: شکایت‌هایی در این خصوص از مردم دریافت کرده‌ایم اما اینکه اپراتورها منابعی در اختیار نمایندگان قرار داده‌اند یا خیر را نه می‌توانم رد کنم نه تکذیب. شکایت از افرادی که به صورت غیرقانونی اطلاعات مردم را به دست آوردند را حتما پیگیری خواهیم کرد، ضمن اینکه شکایات مردم در این خصوص را از سامانه ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات جمع‌آوری کرده و آنها را به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌کنیم. جهرمی همچنین درباره آمادگی زیرساخت‌های ارتباطاتی کشور برای برگزاری انتخابات تاکید کرد: بخشی از مسوولیت انتخابات بر دوش حوزه ارتباطات است. ارتباطات شعب اخذ رای از طریق شبکه ملی ارتباطات برقرار می‌شود. شبکه ملی اطلاعات به سپر دفاعی دژفا مجهز است و تیم‌های کارشناسی آمادگی کامل برای انجام وظیفه‌ای که برعهده شان هست را دارا هستند. حملاتی که طی دو هفته گذشته رخ داده، با قدرت دفاعی دفع شد و اثر زیادی روی کارکرد ما نداشته است.بنابراین جای نگرانی نیست و ما آماده برگزاری انتخابات هستیم.

   جهت تنظیم بازار گوشت قرمز

از ذخایر استفاده می‌کنیم

همچنین رضا رحمانی وزیر صمت در ارتباط با خودروهایی که دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت رونمایی شدند، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما خروج خودروهای قدیمی و ورود خودروهای جدید است. در این ریل، از چهار خودروی سواری رونمایی شد و رییس‌جمهور نیز از آن بازدید کردند. یکی از این خودروها خودروی دنا بود. سه خودرو دیگر اولین‌بار است که می‌خواهند عرضه شوند. طراحی تا سفارش خدمات آنان انجام شده دیگر امکان پیش فروش آنان وجود دارد. این خودروها بالای نود درصد ساخت داخل هستند؛ این موضوع برای شروع تولید یک خودرو خیلی مهم است. وی ادامه داد: این خودروها مطابق استاندارد‌های روز دنیا هستند. همه آنها یورو پنج هستند. غیر از این خودروها خوردوهای دیگری برای سال 99 و 1400 هم وجود دارد، امیدواریم مردم عزیز ما راضی باشند. وی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: دوستان ما دلایل مختلفی را برای این موضوع تحلیل کردند. دوستان بخش بازرگانی قرار شد اگر افزایش قیمت ادامه داشته باشد از ذخایر استفاده کنند. هفته‌های قبل گوشت قرمز قیمتش کاهشی بود. حالا شب عید پیش آمده است. برای تنظیم قیمت از ذخایر خود استفاده می‌کنیم. برنامه ما همیشه این است که تولیدکننده آسیب نبیند و مصرف‌کننده بهره ببرد. در همین روزها از ذخایر استفاده می‌کنیم.

 

 

ارسال نظر