تاکید بر بی‌طرفی مجریان در انتخابات

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۴۹
تاکید بر بی‌طرفی مجریان در انتخابات

گروه ایران|بهاره مهاجری

در فاصله 10 روز باقیمانده تا موعد رسمی انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی و در شرایطی که برخی اخبار از تایید صلاحیت 122 نامزد دیگر برای حضور در ماراتن انتخابات حکایت می‌کنند، طیف‌های مختلف سیاسی آخرین هماهنگی‌های لازم را برای اثرگذاری بیشتر در انتخابات پشت سر می‌گذارند تا بیشترین دستاورد را از سبد رای مردم به دست آورند. در این میان آخرین روزهای باقیمانده تا انتخابات در حالی سپری می‌سود که از هر دو سوی این معادله انتخاباتی هیاهوی لیست‌های انتخاباتی به گوش می‌رسد، از یک طرف اصلاح‌طلبان قرار گرفته‌اند که به علت محدودیت‌های ناخواسته‌ای که در خصوص بستن لیست در تهران و شهرستان‌ها دارند باید ذره بین به دست بگیرند و از میان چهره‌های احراز صلاحیت شده موجود، لیست‌های نیم‌بندی برای شرکت در انتخابات اسفندماه آماده کنند و در سوی مقابل اصولگرایانی نشسته‌اند که در مسیر معکوس با اصلاح‌طلبان نه به دلیل قِلت نامزدهای انتخاباتی بلکه به دلیل کثرت در لیست‌های انتخاباتی با مشکل بستن لیست‌های همسو مواجه شده‌اند. بر این اساس آخرین روزهای باقیمانده تا انتخابات مجلس یازدهم در حالی سپری می‌شود که   از یک طرف اصولگرایان که دیگر امیدی به دستیابی به اتحاد استراتژیک و ارایه فهرست مشترک ندارند، تلاش می‌کنند تا از آب گل آلود احراز صلاحیت‌ها برای خود ماهی‌های انتخاباتی صید کنند و مصرانه سعی می‌کنند برای رقیب اصلاح‌طلب خود فهرست‌های رنگ به رنگ ببندند، در نقطه مقابل اما اصلاح‌طلبان هم ضمن تکذیب فهرست‌های بسته شده از سوی حریف اعلام می‌کنند که به‌رغم تمام محدودیت‌ها سعی می‌کنند تا پیگیر مطالبات مردم در موضوعات مختلف باشند. دیروز رییس ستاد انتخابات استان تهران گفت: با تایید صلاحیت ۱۲۲ تن دیگر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران، در مجموع صلاحیت یک‌هزار و ۶۷۴ داوطلب در این استان تایید شده است. ضمن اینکه عرف معاون سیاسی وزیر کشور هم اعلام کرد که وزارت کشور اصل بی‌طرفی را در انتخابات مورد توجه قرار می‌دهد و تلاش می‌کند تا تمام طیف‌های سیاسی را با یک چشم ببیند. مشکلی که در دوره‌های گذشته از سوی برخی دولت‌ها باعث بروز مشکلات فراوانی در فرآیند نظارتی و اجرایی انتخابات شد و دولت دوازدهم تلاش می‌کند تا در این زمینه بر اساس قانون عمل کند.

    سامانه جامع انتخابات

شکراله حسن بیگی افزود: بر اساس آخرین آمار سامانه جامع انتخابات تاکنون برای انتخابات مجلس در مجموع صلاحیت یک هزار و ۶۷۴ نفر توسط شورای نگهبان در این استان تایید و ۲ هزار و ۹۷ نفر نیز رد شده است. وی خاطرنشان کرد که تعداد ۱۰۸ نفر از داوطلبان نیز تا روز یکشنبه انصراف داده‌اند. معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: طبق قانون، تبلیغات نامزدهای مجلس از ۲۴ بهمن به مدت یک هفته آغاز می‌شود. وی افزود: نامزدهای انتخابات مجلس برای ۳۹ کرسی در استان تهران با یکدیگر رقابت می‌کنند که از این تعداد ۳۰ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، ۵ کرسی برای سایر حوزه‌های انتخابیه استان و ۴ کرسی نیز به نمایندگان اقلیت‌های دینی اختصاص دارد که در تهران زندگی می‌کنند. رییس ستاد انتخابات استان تهران گفت: برای انتخابات میاندوره‌ای خبرگان رهبری نیز ۱۶ کرسی از ۸۸ کرسی خبرگان مربوط به استان تهران است که در حال حاضر ۳ کرسی خالی آن است. وی افزود: ۱۶ داوطلب برای نخستین میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در استان تهران تایید صلاحیت شده‌اند و تبلیغات آنها به مدت دو هفته از ۱۷ بهمن ماه آغاز شده است.  حسن‌بیگی در مورد تعداد صندوق‌های اخذ رای گفت: تعداد شش هزار و ۶۵۹ صندوق اخذ رای در استان تهران داریم که با توجه به برگزاری دو انتخابات مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان این تعداد دو برابر می‌شود. به عبارت دیگر ۱۳ هزار و ۳۱۸ صندوق اخذ رای در استان پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۱۸۰ هزار نفر در دوم اسفندماه با ستاد انتخابات استان تهران در قالب عوامل اجرایی، نمایندگان فرماندار، نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی با ستاد انتخابات استان تهران همکاری دارند.

 رییس ستاد انتخابات استان تهران خاطرنشان کرد: برای برگزاری انتخابات در استان تهران آمادگی کامل داریم. اقلام انتخاباتی توزیع شده و کلاس‌های آموزشی نمایندگان فرماندار، بازرسین و عوامل اجرایی و کار ران دستگاه‌های احراز هویت در حال برگزاری است.

    تبلیغات انتخاباتی از دستگاه‌های رسمی

و دولتی ممنوع است

دیروز همچنین رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور ابعاد تازه‌ای از هنجارهای انتخاباتی را در گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی تشریح کرد وگفت: هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها، از صدا و سیما، میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد، ممنوع و جرم است. علی طالبی با تشریح اقدامات هیات بازرسی در راستای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: شبکه گسترده بازرسان وزارت کشور در انتخابات پیش رو، مترصد نظارت و کنترل جریان انتخابات و حسن اجرای قانون هستند. تمام دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات اعم از مجریان، بازرسان و ناظران و سایر نهادها و دستگاه‌هایی که به نحوی تکالیفی را در قانون بر عهده دارند، تلاش می‌کنند تا روز دوم اسفند ماه شاهد انتخابات پر شکوه، با مشارکت بالا و امنیت و سلامت کامل باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: هیات‌های بازرسی استان‌ها و شهرستان‌ها و بازرسان شعب در سطح کشور در راستای اجرای ماده ۲۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۷۶ آیین نامه اجرایی انتخابات خبرگان رهبری، از میان مردم تعیین شده‌اند و ضمن آموزش اعضای این شبکه وسیع، هماهنگی‌های لازم را برای بازرسی و کنترل جریان انتخابات معمول انجام داده‌ایم.

رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور اظهار کرد: طبق قانون، انتصاب بازرسان انتخابات از اختیارات وزارت کشور است و هیچ دستگاه و نهادی غیر از وزارت کشور و شورای نگهبان حق دخالت در امر اجرا و نظارت بر انتخابات را نداشته و حق اعزام مامور به شعب اخذ رای به این منظور را ندارد. هیات بازرسی انتخابات از پیش از آغاز فرآیند انتخابات با حکم وزیر کشور فعالیت خود را آغاز کرده و از همان زمان، فضای کشور و فعالیت‌ها و عملکرد تمام ذی‌نفعان اعم از داوطلبان، گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی، مدیران و کارکنان دولت و دست اندرکاران انتخابات را رصد و در صورت احراز هر گونه تخلف، آنها را به به مراجع ذی‌صلاح نظارتی و قضایی منعکس می‌کند.

وی در همین راستا یادآور شد: برای این منظور سامانه گزارش تخلفات انتخابات توسط هیات بازرسی وزارت کشور راه‌اندازی شد که گزارشات آن به‌طور منظم و هفتگی برای مراجع و وزیر محترم کشور ارسال می‌شود. طالبی همچنین با اشاره به موضوع تخلفات مندرج در فصل هفتم و همچنین مواد ۶۰، ۶۵، ۶۵ مکرر در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: هیچ یک از دست اندرکاران اجرایی و نظارتی انتخابات به هیچ عنوان نباید به نفع یا ضرر نامزدها و جریان‌های سیاسی در انتخابات اعلام نظر کنند. اختلاف نظر و تعلق خاطر به یک جریان سیاسی به هیچ‌وجه نباید باعث کوچک‌ترین سوگیری یا حتی اظهارنظر افراد مذکور در جریان انتخابات باشد. این موضوع مکرر به هیات استانداری‌ها و عوامل دست اندرکار، ابلاغ شده و مورد مراقبت جدی ماست.


باید    بی‌طرفی   در انتخابات   را  رعایت کنیم

با توجه به اهمیت بی‌طرفی مجریان و ناظران در انتخابات معاون سیاسی وزیر کشور گفت: ان‌شاءالله بتوانیم امانت‌دار درستی در آرای مردم باشیم و حق الناس را رعایت کنیم. جمال عرف در مراسم تجدید میثاق مدیران و کارکنان وزارت کشور در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی بیان کرد: امسال با شرایط انتخابات سال مهمی داریم و مجری انتخابات وزارت کشور است. این تجدید میثاق معنا و مفهوم دیگری دارد که ان‌شاءالله بتوانیم امانت‌دار درستی در آرای مردم باشیم و حق الناس را رعایت کنیم. باید بی‌طرفی خود را رعایت کنیم و آن چیزی که مُر قانون است بتوانیم در این انتخابات انجام بدهیم.

 

ارسال نظر