گام پنجم گام پایانی ایران برای کاهش تعهدات است

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۹۱
گام پنجم گام پایانی ایران برای کاهش تعهدات است

گروه ایران|

«گام پنجم گام پایانی ایران برای کاهش تعهدات است.» این عبارتی است که رییس دفتر رییس‌جمهوری با استفاده از آنها تلاش می‌کند تصوری از چشم‌انداز پیش روی برجام و مناسبات ارتباطی ایران با اروپا ارایه کند. مناسباتی که هرچند بعد از خروج ترامپ از برجام و فشار حداکثری واشنگتن با اختلالاتی مواجه شد، اما واعظی معتقد است که با تدبیر دولت، همراهی مردم و حمایت بدنه کارشناسی کشور به مسیر اصلی خود باز خواهد گشت.  نشست هیات وزیران دیروز اما در شرایطی در پاستور برگزار شد که موضوع سفر جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مکانیسم ماشه بسیاری از خبرنگاران را بر آن داشته بود تا پرسش‌های خود را حول و حوش این موضوع مطرح کنند، در پاسخ به این دغدغه‌ها بود که واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد دولت مطمئن است که مکانیسم ماشه توسط اروپا اجرایی نخواهد شد و برجام به عنوان یکی از دستاوردهای مهم حوزه دیپلماسی بین‌المللی علی رغم مشکل تراشی‌های ایالات متحده به راه خود ادامه خواهد داد. بر اساس این دورنمای مشخص است که رییس دفتر رییس‌جمهور به نقل از مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که آنچه قبلاً درباره مکانیزم ماشه مطرح می‌کردند هرگز عملیاتی نمی‌شود. محمود واعظی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر جوزف بورل به ایران اظهار کرد: ایشان روز دوشنبه به ایران سفر کرد و با ظریف و لاریجانی و روحانی دیدار کرد. این سفر به خواست خود او بود و با توجه به اینکه به تازگی به این سمت انتخاب شده و با توجه به شرایطی که پیش آمده بود و مواضعی که ما اتخاذ کرده بودیم اروپایی‌ها علاقه‌مند بودند که عکس العملی در برابر مواضع ما نشان دهند که به ایران سفر کرد و مذاکرات خوبی انجام شد. وی افزود: قبول کردند که اروپایی‌ها تعهداتی که در برجام داشتند با خروج امریکا از برجام، کم نکنند و آن را ادامه دهند. همچنین قبول کردند که اروپا می‌خواهد در همه ابعاد با ایران ارتباط خوبی داشته باشد و در نهایت اینکه ایشان اعلام کرد ما تلاش می‌کنیم به سهم خود در اتحادیه اروپا که برجام باقی بماند و موافقت‌نامه‌ای بهتر از برجام وجود ندارد و از ما هم در این راه کمک خواستند. واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا اروپا تاکنون پیشنهاد قابل توجهی برای ادامه برجام ارایه کرده یا خیر، گفت: اروپا تلاش خود را می‌کند اما امکانات اقتصادی اروپا در برابر فشارهایی که از سوی امریکا وارد می‌شود مقداری کم است. اما امروز که ما این پنج گام را برداشتیم و تعهدات خود را در چارچوب برجام کم کرده‌ایم، عملاً دیگر به آن معنا بدهکار نیستیم و مسیرمان را دنبال می‌کنیم. رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: این نشان می‌دهد که معنای دیگر حرفشان همین است که آنچه قبلاً درباره مکانیزم ماشه مطرح می‌کردند عملیاتی نمی‌شود و پیش از این هم گفته بودیم که سخنان آنان درباره مکانیزم ماشه جنبه مصرف داخلی دارد و برای پاسخ به افکار عمومی خودشان درباره گام پنجم ایران است.

  همه‌پرسی برای بهبود شاخص‌های نظارتی

در کنار بحث مکانیسم ماشه، مساله ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان و تبعاتی که این ردصلاحیت‌ها در فضای عمومی کشور و در روحیه مردم خواهد داشت، بخش دیگری از پرسش‌ها را به خود اختصاص داده بود. در این میان خبرنگار تعادل در جریان گفت‌وگو با رییس دفتر رییس‌جمهوری تلاش کرد تا درباره دغدغه‌های رییس‌جمهوری در خصوص ردصلاحیت‌های گسترده و اظهارنظرهایی که روحانی پیرامون برگزاری همه پرسی به عنوان یک ظرفیت قانونی برای عبور از چالش‌های پیش رو مطرح کرده است؛ پرسش خود را مطرح کند . واعظی در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره پیشنهاد رفراندوم رییس‌جمهوری و کارایی آن برای حل مشکلات اظهار کرد: رفراندوم مسیر خاص خود را دارد و باید اجماعی برایش باشد که انجام شود. نفس رفراندوم چیز بدی نیست بلکه یکی از اصول قانون اساسی ما است و در گذشته هم به آن عمل شده است. رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: درباره انتخابات هم موضع دولت روشن است که همواره به دنبال مشارکت حداکثری هستیم و فکر می‌کنیم انتخابات با توجه به نقشی که دارد اگر مشارکت حداکثری در آن انجام شود نقشه‌های دشمنان خنثی می‌شود. از سوی دیگر مشارکت حداکثری زمانی به وجود می‌آید که انتخابات رقابتی باشد و در هفته‌های اخیر وزیر کشور و رییس‌جمهوری درپی این بودند که در همه حوزه‌های انتخابیه مردم قدرت انتخاب داشته باشند. واعظی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه اظهار کرد: دولت مسوول دادن آمار نیست آمار به ما رسیده است اما این رقم‌هایی که می‌گویند نیست و الان هم پزشکی قانونی و ستاد کل نیروهای مسلح دارند آن را بررسی می‌کنند که یک آمار دقیق بدهند که تفکیک شده باشد. این آمار ارایه می‌شود و تاکید می‌کنم که دولت مسوول این کار نیست و الان قرار شده است پزشکی قانونی و ستاد کل این کار را پیگیری کنند.

  سایه روشن‌های فایل صوتی

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسش دیگر «تعادل» درباره انتشار فایل صوتی هواپیمای اوکراینی تصریح کرد: ما دیروز جلسه‌ای از متخصصان سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر کارشناسان برگزار کردیم و چیزی که آنان گفتند این بوده که هواپیمای آسمان که می‌خواسته در آن ساعت در فرودگاه مهرآباد بنشیند در کرج بوده و در آنجا نوری می‌بیند و به برج می‌گوید این نور چیست که آنها از پدافند سوال می‌کنند و پاسخ می‌گیرند هیچ شلیکی انجام نشده و آنجا سوال می‌شود برگردد یا فرود بیاید که اجازه فرود داده می‌شود. وی افزود: آقای عابدزاده هم که متوجه می‌شود آن را منتقل می‌کند و چیز تازه و پنهانی نیست و خودشان هم این فایل را در اختیار اوکراینی‌ها می‌گذارند. بنابراین از نظر بررسی‌ها هیچ جای این فایل به ما نشان نمی‌دهد که موشک زده شده بلکه صحبت از نقطه‌ای نورانی که در حال حرکت است می‌شود و برج هم می‌گوید که مشکلی نیست. واعظی تصریح کرد: قطعا دولت مطلع نبود و آقای روحانی جمعه بعدازظهر متوجه شد و خود آقای عابدزاده نیز اولین کسی بوده که متوجه شده پس برای حیثیت خودش هم که شده اگر از این موضوع اطلاع داشت روز پنجشنبه شب که آمد نزدیک به ۴۵ دقیقه با مردم صحبت کرد بالاخره طور دیگری حرف می‌زد. در همان مصاحبه هم گفت که همزمان به ما شواهد و اطلاعاتی داده بودند که نوری دیده می‌شود. رییس دفتر رییس‌جمهوری تاکید کرد: دولت با مردم صادق بوده است و ما هم معترض بودیم که چرا مطلع نبودیم. آقای سلامی هم خودشان در مجلس گفتند که بعدازظهر همان روز مطلع شدند و ستاد کل هم تیمی را تشکیل داد که آنها هم در قرنطینه بودند و حق نداشتند تا زمانی که بررسی تمام نشده اطلاعاتی بدهند.

  یک ساعت به طول ساعات روز مدارس اضافه می‌شود

دیگر چهره‌ای که دیروز در میان خبرنگاران حاضر شد، وزیر آموزش و پرورش بود که در خصوص راهکار جبران عقب افتادگی دانش‌آموزان گفت: آیین نامه جبرانی کلاس‌های تعطیل شده مدارس به همه مدارس ابلاغ شده است. حاجی میرزایی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت درباره جبران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا و سرما و برف اظهار کرد: ما آیین نامه‌ای در این زمینه در مدارس داریم که اختیاراتی را به شورای هر مدرسه داده است. این شورا متشکل از مدیر و نماینده دبیران و اولیا است. وی ادامه داد: به استناد این آیین نامه اجرایی، به همه مدارس ابلاغ کرده‌ایم که برای جبران تعطیلی مدارس، یک ساعت به طول ساعات روز اضافه یا از پنجشنبه‌ها استفاده شود. وی در پایان گفت: این اختیار به همه مدارس داده شده است و معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه و مدیران استانی بر اجرای آن نظارت خوهند داشت.


دولت آیین‌نامه اجرایی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را تصویب کرد

هیات وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست روحانی رییس‌جمهوری، آیین نامه اجرایی مربوط به ایجاد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را به تصویب رساند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، آیین نامه اجرایی «ایجاد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» با هدف حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی و کمک به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام، تأمین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی و معادن و رفع موانع صادراتی، در دولت به تصویب رسید. ارایه پیشنهاد اصلاح قوانین، مقررات و ضوابط و رویه‌های مرتبط با تولید و خدمات در زمینه‌های تسهیل امور سرمایه‌گذاری، صادرات، واردات، امور گمرکی، بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای، محیط‌زیستی، منابع طبیعی و سایر امور مرتبط با بخش تولید به مراجع ذی‌صلاح و همچنین بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص حل ‌و فصل مشکلات واحدهای تولیدی در راستای استمرار و ارتقای تولید و اشتغال از جمله وظایف و اختیارات این ستاد است. ازجمله مواد مندرج در آیین نامه فوق می‌توان به ترکیب اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، وظایف و اختیارات ستاد و کارگروه و دبیرخانه استان، نحوه تشکیل جلسات ستاد و کارگروه و نحوه اجرای مصوبات ستاد و کارگروه اشاره کرد.

 

 

ارسال نظر