جاسوس هسته‌ای به اعدام محکوم شد

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۱۳
جاسوس هسته‌ای به اعدام محکوم شد

گروه ایران|

یک روز بعد از اظهارات رییس دستگاه قضا در خصوص اینکه مجرمان اقتصادی به زودی باید پاسخگوی اتهاماتشان باشند؛ سخنگوی قوه قضاییه به میان خبرنگاران آمد تا تصویری از برنامه‌های دستگاه قضا برای مقابله با مهم‌ترین پرونده‌های اقتصادی ارایه کند. پرونده‌هایی که دامنه وسیعی از نام‌ها و افراد بعضا بانفوذ را در بر می‌گیرد و پای هزاران میلیارد تومان تخلف اقتصادی را به میان این منازعه قضایی باز می‌کند. از پرونده تخلفات اقتصادی گسترده محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران گرفته تا ابهاماتی که در خصوص احراز صلاحیت حمید رسایی و زاکانی دو چهره نزدیک به جبهه پایداری در خصوص عدم ارسال پرونده قضایی آنان از سوی قوه قضاییه به شورای نگهبان مطرح می‌شوند و... از جمله پرسش‌هایی بودند که از سوی خبرنگاران طرح شدند و سخنگوی دستگاه قضا به آنها پاسخ داد.  غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به صدور حکم بدوی پرونده زیباحالت منفرد- جعبه سیاه بابک زنجانی به حبس، آیا حکم صادره در دیوان عالی قطعی شده است یا خیر؟ گفت: بله. آقای علیرضا زیباحالت منفرد که برخی از رسانه‌ها به عنوان جعبه سیاه پرونده بابک از او یاد کردند با تاخیر دستگیر شد و بعد از دستگیری تحقیقات و روند محاکمه انجام شد. حکم در دیوان عالی تایید شده است. او به جرم مشارکت عمده و کلان در نظام اقتصادی و مشارکت کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت نفتی اچ کی به مبلغ یک و دو دهم میلیارد یورو به ۲۵ سال حبس و استرداد کلیه اموال منقول وغیرمنقول و وجوه حاصل از کلاهبرداری و رد آن در حق شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت اچ کی و به جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده، محکوم شده و این حکم قطعیت یافته و در حال اجراست. وی افزود: در ارتباط با پرونده‌های مهم حسب دستور رییس قوه قضاییه برخی از پرونده‌ها به‌صورت ویژه و فوق‌العاده و زودتر از موارد قانونی رسیدگی می‌شود.

  قالیباف پرونده دارد؟

اسماعیلی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه با توجه به تایید صلاحیت شدن قالیباف در انتخابات آتی مجلس، پرونده او به کجا رسید؟ گفت: نسبت به موضوعات شهرداری تهران در دوره گذشته، آن پرونده‌ای که آن هم به لحاظ انتساب به مجموعه شهرداری بود، تشکیل شد و فعالیت‌هایش بیشتر به نیروهای مسلح بازمی‌گشت و پرونده قائم‌مقام وقت شهردار بود که در حال رسیدگی است و کیفرخواستش صادر شد. در این پرونده فردی که از او نام برده شد و جزو کاندیداهای مجلس است، جزو متهمان نیست و کیفرخواستی صادر نشده است و اتهامی نسبت به او داده نشده است. در سایر پرونده‌هایی که گفته می‌شود به عنوان پرونده‌های شهرداری بوده، رسیدگی‌ها انجام و کسانی که جرم انجام داده بودند محکوم شدند و پرونده سیر قضایی خود را طی می‌کند. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر بخشنامه اخیر ریاست قوه قضاییه در زمینه اینکه هر صوت و تصویر فراگیر نیازمند مجوز از صدا و سیما است و اینکه مصادیق این صوت و تصویر چیست و همچنین چه میزان بازدید در فضای مجازی مصداق فراگیری تلقی می‌شود، گفت: بخشنامه اخیر رییس قوه قضاییه موضوع جدیدی نبود و این بخشنامه مربوط به یکی از اصول قانون اساسی بود. این بخشنامه داخلی بود، مسوولیت صوت و تصویر برعهده صدا و سیما است و قطعا صدا و سیما باید مصادیق صوت و تصویر فراگیر را بیان کند. وی افزود: هر فعالیت بارگذاری عکس، فیلم و صدا در فضای مجازی مشمول این بخشنامه نیست. ما پیام رسان‌هایی داریم که حوزه فعالیت آنها در حوزه صوت و تصویر است اما این بخشنامه آنها را فرا نمی‌گیرد.

  آخرین وضعیت پرونده اوکراینی

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده هواپیمای اوکراینی و اینکه در جلسه قبلی گفتید سه نفر بازداشتند و همچنین روز گذشته فایلی در مورد این هواپیما در فضای مجازی منتشر شد، گفت: من گفتم بازداشتی داریم ولی عدد نگفتم و عددی اعلام نکردم. این پرونده ابعاد مختلفی اعم از فنی و بین‌المللی و اقتصادی و قضایی دارد. بعد قضایی رسیدگی آن با ما است. پرونده تشکیل شده و تا الان اقدامات متعددی انجام شده است و از ۹ گروه کارشناسی برای بررسی زوایا استفاده می‌کنیم که در بعد قضایی پرونده اثرگذار است و قطعا ابعاد دیگر پرونده که هر کدام متولیان خاص خودش را دارد باید بررسی شود. البته نتیجه کمیسیون سوانح به درد پرونده قضایی ما می‌خورد. از همین جا اعلام می‌کنم هر کدام از خانواده‌ها که شکایت و ادعایی دارند چه درارتباط با اصل حادثه و از دست دادن عزیزانشان و چه در مورد اموال مسافرینشان می‌توانند به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه کنند و مطمئن باشند در این موضوع با رعایت دقت رسیدگی می‌کنیم. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تایید صلاحیت رسایی و زاکانی در انتخابات و اینکه شایعه شده قوه قضاییه پرونده آنها را به شورای نگهبان ارجاع نداده است؟ گفت: ما به عنوان نهادهایی که در مراجع چهارگانه استعلامات بودیم، تمامی استعلامات را بدون ملاحظه‌ای بررسی کردیم و در پاسخ به استعلامات نسبت به هیچ فردوجریانی ملاحظه‌ای نداشتیم و عین آنچه در پرونده قضایی مطرح بوده را به مراجع رسیدگی‌کننده صلاحیت منعکس کردیم و تشخیص با آنها یعنی هیات‌های اجرایی و نظارت است. آزادی عیسی شریفی دروغ است سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین وضعیت عیسی شریفی و اینکه وی آزاد شده است یا نه گفت: خبر مربوط به آزادی ایشان دروغ است و من همیشه باید بیایم اخبار را تکذیب کنم و این خوب نیست. وی افزود: کیفرخواست این پرونده صادر شده و رسیدگی به این پرونده در دادگاه شروع شده و جلسات به شکل مستمر در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است و در نهایت با صدور رای و نتیجه دادگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سرنوشت دستگیری جاسوسان امریکایی گفت: بهره‌گیری از جواسیس یکی دیگر از فعالیت‌های خصمانه امریکا بود که به لطف خدا و با هوشیاری مردم و با توانمندی بخش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی ما در زمینه توفیق مدنظر امریکا حاصل نشد. وی افزود: اشراف اطلاعاتی ما باعث شده است که جواسیس امریکایی و رژیم صهیونیستی دستگیر، محاکمه و مجازات شوند و در جلسات قبلی اعلام کردم که چه تعداد دستگیری داشتیم.

  امیر رحیم‌پور به اعدام محکوم شد

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز اعلام می‌کنم یکی از جواسیسی که دستگیر شد امیر رحیم پور بود که جاسوس سازمان سیا بود و ضمن ارتباط با این سازمان دستمزد کلانی هم از آنها دریافت کرده بود و تلاش می‌کرد اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار امریکا قرار دهد، در نهایت این شخص به اعدام محکوم شد. دیوان عالی کشور نیز حکم اعدام او را تایید کرد و به زودی سزای اعمال خود را خواهد دید و حامیان و پشتیبانان او مطلع خواهند شد نظام با دشمن به ویژه خارجی آن اهل تعارف و مسامحه نیست و منطق ما در برابر آنها منطق اقتدار، صلابت و پاسخ محکم به دشمنی آنها هست. وی افزود: در همین روزها نیز دو نفر از جاسوس‌های سازمان سیا که در قالب خیریه فعالیت می‌کردند به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم شدند که چون رای آنها قطعی نشده است اسامی آنها اعلام نمی‌شود. سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با ملیت آنها گفت: این جاسوس‌ها ایرانی هستند. اسماعیلی درباره پرونده برادر معاون اول رییس‌جمهور گفت: تشکیل دادگاه انجام شده است. عدد جلسات را نپرسیدم که تاکنون چند جلسه برگزار شده ولی هنوز رسیدگی ادامه دارد.

  ارجاع پرونده زم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب

اسماعیلی درباره پرونده زم و اینکه چه تعداد افراد به عنوان متهم و مطلع در پرونده مطرح هستند و قضاوت آن به کدام قضات سپرده شده است؟ گفت: خبر صدور کیفرخواست در ارتباط با این فرد درست است و پرونده به دادگاه و به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. وی درباره علت ارجاع پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب گفت: قبل از دستگیری این فرد در مورد او و مرتبطین او پرونده‌ای تشکیل و کیفرخواست صادر شده بود و پرونده به دادگاه و همین شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده بود و پرونده جریانی بود؛ لذا به موجب قانون مکلف هستیم به اتهامات متعدد یکجا رسیدگی کنیم و به لحاظ سابقه قبلی به این شعبه ارجاع دادیم. وی افزود: پرونده تعیین وقت نشده و امروز شاید تعیین شود. اسماعیلی تاکید کرد: در این پرونده غیر خود متهم اصلی، ۵ نفر بازداشتند و در مورد آنها کیفر خواست صادر نشده و شاید چند روز دیگر نسبت به این افراد هم کیفرخواست صادر و ملحق به پرونده اصلی شود.  وی درباره علنی بودن دادگاه گفت: این موضوع به تشخیص رییس دادگاه است.

  مقابله با قضات فاسد

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پاکسازی قوه‌قضاییه از عناصر فساد و آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در این حوزه و آیا حکمی در این زمینه صادر شده است یا خیر ؟ گفت: ما در ارتباط با قضات دو نوع برخورد داریم. نخست برخورد از حیث رسیدگی مجدد به صلاحیت قضات مبنی بر آنکه فلان قاضی به لحاظ شائبه‌های مطرح شده که وصف مجرمانه ندارد، همچنان صلاحیت قضایی دارد یا خیر. به عنوان مثال یک قاضی به خاطر اینکه منزل مسکونی خود را از یکی از اصحاب پرونده خریده و پولش را هم داده بود، سلب صلاحیت قضایی شد. چرا شما باید منزل مورد نیازت را از یکی از اصحاب پرونده بخری که طرف دیگر پرونده آن را در تصمیم شما موثر بداند که موثر هم نبوده است.

 

 

ارسال نظر