کسانی که مذاکرات را می‌کوبند، مردم را می‌کوبند

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۲۹
کسانی که مذاکرات را می‌کوبند، مردم را می‌کوبند

«کسانی که مذاکرات را می‌کوبند، مردم را می‌کوبند.»این عباراتی است که وزیر امور خارجه کشورمان با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا اهمیت گفت‌وگو و مذاکره برای استیفای منافع ملی ترسیم کند. راهبردی که دولت تدبیر و امید از ابتدای تشکیل تلاش کرد تا از طریق گسترش گفتمان تنش‌زدایی ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کند. رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه خاطرنشان می‌کند: «ما از طرف مردم و به نمایندگی و پشتوانه آنها رفتیم مذاکره کردیم. این مردم هستند که می‌توانند ثابت کنند فشار حداکثری اذیت می‌کند ما را اما آنچه باید بپذیریم این است که فشارها مردم را به زانو درنمی‌آورد و این عامل مهم است برای من که می‌خواهم بروم مذاکره کنم اما وظیفه من این است که این قدرت را در میدان جهانی به یک چیز ماندگار تبدیل کنم که می‌تواند یک توافق یا امتیاز باشد.» وزیر امور خارجه در تشریح این راهبرد است که می‌گوید: استفاده توامان از قدرت نظامی و دیپلماسی فرمولی بود که من و شهید سلیمانی به کار می‌بردیم محمد جواد ظریف طی سخنانی در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) گفت: تنها مولفه قدرت روزگاری توپ و تانک و ابزار نظامی بود اما امروز علاوه بر اینها اقتصاد، نوآوری به عوامل واقعی قدرت تبدیل شده‌اند. مزیت نسبی کشورهایی مثل ایران در سایر عوامل قدرت یعنی عوامل معنایی قدرت است که بر اساس انگاره‌ها و باورها نهادینه شده است. قدرتی که شهید سلیمانی را از سپهبد سلیمانی قدرتمندتر کرد.

  مردم ولی‌نعمت ما هستند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مردم ولی‌نعمت ما هستند اما چرا؟! چون شما و ما از همین مردم هستیم. ارتش امریکا، روسیه و چین ارتش امریکایی و چینی و روسی نیستند؛ هر چند چین و روسیه دوستان ما هستند اما بدانید شما ارتش جمهوری اسلامی ایران هستید و از مردم ایران نشات گرفته‌اید.  اینکه ما ابزار نظامی را خودمان می‌سازیم را در این مساله می‌بینیم که پدافندی که پهپاد امریکایی را هدف گرفت توسط همین مردم ساخته شده است. کشوری که 67 میلیارد دلار در یک سال هزینه نظامی کرده باید تحمل کند که فرد بی‌سر و پایی مثل ترامپ به او بگوید که اگر من از شما دفاع نکنم شما ظرف دو هفته فارسی صحبت می‌کنید اما کسی می‌تواند این حرف را به ما بزند؟ ظریف اظهار کرد: اگر قدرت معنایی به لحاظ تئوریک شناخته شده نبود که شده است، ما به عنوان دارندگان این قدرت باید آن را نظریه‌پردازی می‌کردیم. حالا که دیگران اذعان به این واقعیت دارند ما باید این داشته خود را بپذیریم این داشته در کنار توانمندی نظامی است. دیپلماسی هر زمان باید از این توان بهره بگیرد و هر زمان لازم بود باید به آن خدمت کند. این فرمولی بود که من و سپهبد سلیمانی توامان مورد استفاده قرار می‌دادیم.

  در ایام انتخابات بپذیریم که همه ما مسوولیت داریم

وی خاطرنشان کرد: در ایام انتخابات بپذیریم که همه ما مسوولیت داریم چون انقلاب هست و هدفمان باید تقویت انقلاب باشد و خدمت به مردم باشد نه ایجاد دو قطبی که ابزار قدرت مان را در برابر هم قرار دهیم و دشمن از آن بیشترین استفاده را کند. بدانیم هیچ انتخاباتی و هیچ مقامی ارزش آن را ندارد که ابزار قدرتمان را به خاطر آن از دست بدهیم. وی درباره ابتکار صلح هرمز گفت: ایران از سال 64 که اوج جنگ نفتکش‌ها بود اولین نامه را به دبیرکل سازمان ملل نوشت که باید یک نظام امنیت منطقه‌ای داشته باشیم و پیش نویس آن نامه را بنده نوشتم و بارها پیشنهادهایی از این دست مطرح کردیم که آخرین آن ابتکار صلح هرمز را رییس‌جمهور مطرح کردند که جامع‌ترین طرحی بوده که برای امنیت منطقه ارایه کردیم. سه کشور منطقه از آن استقبال کردند و دوستان دیگری هم حمایت ضمنی کردند. امیر کویت نامه‌ای دادند اما سه کشور هستند که به نظر من دنبال آرامش نیستند و فکر می‌کنند اگر نشان دهند منطقه در حال ناامنی است امریکا را در منطقه نگه می‌دارند. یک تصوری در منطقه ماست که فکر می‌کند امنیت را می‌شود خرید و مانع اصلی طرح هرمز همین تصور است.  وی گفت: رهبری در صحبت‌هایشان گفتند ما با منطقه مشکل نداریم از این رو این آغوش گشوده نظام جمهوری اسلامی را منطقه باید بپذیرد و این به نفع خودشان و منطقه است.

  مذاکره به معنای تسلیم و پذیرش خواسته طرف مقابل نیست

ظریف تصریح کرد: مذاکره به معنای تسلیم و پذیرش خواسته طرف مقابل نیست. امریکا کشور بدعهدی بود اگر بدعهد نبود که در دو صفحه یا حتی دو خط توافق می‌کردیم؛ ما هسته‌ای انجام نمی‌دهیم تو هم تحریم‌ها را بردار. اینکه 150 صفحه با هم توافق کردیم به خاطر آن بود که به هم اعتماد نداشتیم. اصلا روابط بین‌الملل بر اساس اعتماد نیست هر کس روابط بین‌الملل را بر اساس اعتماد بنا کند با هر کشوری سرش کلاه می‌رود. وی ادامه داد: امریکا معتقد است دنیا بر اساس قلدری و زور بنا نهاده شده است. آمدن ترامپ و زیر پا گذاشتن تمام مقرارت بین‌المللی از قدرت نیست از ضعف است. یک قلدری آمده و زور می‌گوید اما وقتی قلدر نتوانست از هیکلش استفاده کند و شروع کرد به مشت زدن به این و آن، یعنی از قلدری‌اش دارد کم می‌کند. الان امریکا دلارش را در معرض تهدید بین‌المللی قرار داده است. چند کشور هستند که الان اعتماد دارند برای آینده درازمدت می‌توانند از دلار استفاده کنند؟ متحدان امریکا هم دیگر این فکر را نمی‌کنند چون امریکا دلار را به سلاح تبدیل کرده است. دلار عاملی بود که با آن می‌توانست تورم خود را به دنیا منتقل کند، اینکه دلار را از طلا جدا کردند برای این بود که دنیا هزینه تورم امریکا را بپردازد این یک دستاورد راهبردی بر‌ای امریکا بود اما مردم دیگر به دلار اعتماد ندارند. الان تجارت روسیه و چین با دلار نیست یا روسیه و ترکیه. حتی امارات و هند تصمیم گرفتند با ارز ملی تجارت کنند. اماراتی که ارزش وابسته به دلار است.

 

 

ارسال نظر