یک پرواز اختصاصی برای ایرانیان مقیم چین

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۲۸
یک پرواز اختصاصی برای ایرانیان مقیم چین

گروه ایران|

بعد از یک هفته غیبت و در شرایطی که فضای عمومی کشورمان طی روزهای اخیر با دامنه وسیعی از ماجراهای تازه و موضوعات خبری روبه رو شده؛ سخنگوی دولت به میان خبرنگاران آمد تا به پرسش‌های مطرح شده در خصوص مهم‌ترین موضوعات کشور پاسخ دهد؛ با توجه به تبعات ردصلاحیت‌های گسترده نیروهای میانه رو و اصلاح‌طلب از یک طرف و خطر شیوع بیماری کرونا از سوی دیگر طبیعی بود که جهت‌گیری پرسش‌های مطرح شده بر اساس این موضوعات شکل بگیرد. نشست دیروز اما یک میهمان ویژه هم داشت، محمد مهدی گویا رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، دوشادوش ربیعی راهی ساختمان کوثرنهاد ریاست‌جمهوری شده بود تا اطلاعات مستندی را در خصوص بیماری کرونا در اختیار خبرنگاران قرار دهد. گویا در پاسخ به پرسش‌هایی که با موضوع شیوع ویروس کرونا مطرح می‌شد، اعلام کرد که هرچند موارد مشکوکی از ابتلا به این ویروس در استان‌های مختلف دیده شده اما تا به امروز حتی یک مورد ابتلا به کرونا را نداشته‌ایم.  به گزارش خبرنگار تعادل، ربیعی درباره طرح اخبار مربوط به ویروس کرونا و نظام اطلاع‌رسانی در کشور گفت: اشکال در نظام اطلاع‌رسانی کشور یک نقص جدی است و متاسفانه از این موضوع آسیب خوردیم، باید تلاش زیادی بکنیم تا اعتماد داخلی را افزایش دهیم؛ ما همه باید به یکدیگر اعتماد کنیم که این هم در سایه این است که در تجارب خود همه موارد را صادقانه با مردم بیان کنیم که دولت تعهد اخلاقی، دینی و ملی خود می‌داند. سخنگوی دولت اما در پاسخ به ابهاماتی که در خصوص ردصلاحیت‌های گسترده مطرح می‌شدند، گفت: «واقعیت آن است که هر اندازه صدای مردم در داخل کشور بیشتر شنیده شود، صدای بیگانه و رسانه‌های وابسته به آنها کمتر یا اساسا شنیده نخواهد شد.» ربیعی در نشست خبری دیروز خاطرنشان کرد: یادمان باشد انقلاب ما هم یک انتخاب بود و هم یک انقلاب انتخاباتی. انتخابات به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی بستری برای تصمیم‌گیری مردم در اداره کشور است. انتخابات در تمام دوره‌های خود از اهمیت ویژه برخوردار بوده است. اما تردید نکنیم که شرایط امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ ایران حساسیت و ضرورت‌های خاص دارد. سخنگوی دولت گفت: دولت چه شخص رییس‌جمهوری و چه سایر اعضا و من هم به عنوان سخنگو، مطالبی را که در این روزها مطرح کردیم، همه در همین جهت بوده است. ما بهترین مسیر برای شنیده شدن صدای مردم را صندوق انتخابات می‌دانیم. دولت معتقد به حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای است. از همگان دعوت می‌کنیم حتی آنان که از وضعیتی نارضایتی دارند با اعتقاد به تلاش برای منافع ملی و اعتلای کشور به مشارکت و حضور معنادار در این برهه درانتخابات بپردازند.

  پس از انتقال ایرانیان ساکن در چین هیچ‌گونه پروازی نخواهیم داشت

وی درباره بازگشت ایرانیانی که هم‌اکنون در چین هستند نیز توضیح داد: همچنین در جلسه جمعه شب مجوز یک پرواز اختصاصی برای انتقال ایرانیان اتخاذ شد. البته با مشکلاتی که در استان ذی‌ربط چینی وجود داشت، این پرواز به تاخیر افتاد و پس از انجام هماهنگی‌های لازم با دولت چین بنا است تا در پایان روز سه شنبه این پرواز انجام شده و ایرانیانی که در چین هستند، اعم از دانشجویان و سایرین از ووهان به تهران انتقال پیدا کنند. این پرواز همراه با تیم پزشکی اعزام شده به چین انجام می‌شود و مسافران آن بعد از بازگشت به کشور به صورت ایزوله در محل پیش بینی شده‌ای قرنطینه خواهند شد. ربیعی همچنین درباره تصاویر منتشر شده‌ای که از پروازهای سایر کشورها از طریق فرودگاه‌های ایران بود، توضیح داد: این پرواز‌ها در حقیقت مربوط به پروازهای ایران نبودند، اما آنها هم متوقف می‌شوند. آنها پروازهای ترانزیتی بودند که ربطی به پروازهای کشور نداشتند و از قبل برنامه‌ریزی شده بودند. اما ما پس از انجام پرواز ووهان به تهران و انتقال ایرانیان ساکن در چین، دیگر هیچ گونه پروازی را تا تعیین شرایط جدید نخواهیم داشت. وی در ادامه تاکید کرد: همان‌گونه که عرض کردم از همگان خواستارم که با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که با جدیت در این امر ورود کرده همکاری داشته باشند. این وزارت سخنگویی را برای این موضوع تعیین و همچنین سایت و شماره تلفنی را هم برای اطلاع‌رسانی به هموطنان مشخص کرده است، بنابراین از مردم تقاضا داریم تا مراجعات و پاسخ سوالات خود را از طریق این مجاری دریافت کنند.

  همه موارد را صادقانه با مردم بیان کنیم

ربیعی درباره شایعات و اخبار مربوط به ویروس کرونا و نظام اطلاع‌رسانی در کشور گفت: پس از حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی نخواستم به این موضوع برگردم و با توجه به اینکه شورای عالی امنیت ملی مسوولیت مجوز پرواز در آسمان ایران است، من پس از آن توضیح ندادم زیرا یک‌بار هم دوستان سپاه نیز صادقانه این موضوع را توضیح دادند. و پس از آن هیچ مسوولیتی متوجه شورای عالی امنیت ملی نیست، این شورا مسوول هماهنگی سیاست‌های کلی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با سیاست‌های امنیتی کشور است و مجوز پرواز در آسمان ایران از وظایف پدافند بوده است. سخنگوی دولت اشکال در نظام اطلاع‌رسانی کشور را یک نقص جدی دانست و گفت: متاسفانه از این موضوع آسیب خوردیم، باید تلاش زیادی بکنیم تا اعتماد داخلی را افزایش دهیم؛ ما همه باید به یکدیگر اعتماد کنیم که این هم در سایه این است که تجارب خود همه موارد را صادقانه با مردم بیان کنیم که دولت تعهد اخلاقی، دینی و ملی خود می‌داند. ربیعی به سوء‌تفاهم‌های پیرامون هواپیمای اوکراینی و تصمیم‌گیری‌ها از همان شب نخست اشاره کرد و گفت: به پروازهایی که در آسمان است نمی‌توانستیم یک باره بگوییم که هیچ پروازی به آسمان ایران نیاید؛ در هیچ جای جهان تا تصمیم‌گیری نهایی، یک زمان محدود (از یک تاریخ تا تاریخی دیگر) تعیین می‌کنند؛ شاید اشتباه این بوده که در همان زمان باید به وضوح گفته می‌شد که ما فکر کردیم در همان موقع در متن قرار دارد.

  در مورد ویروس کرونا و جان مردم کوتاهی نمی‌کنیم

سخنگوی دولت درباره ویروس کرونا گفت: دکتر نمکی وزیر بهداشت سخنگویی را برای این مساله تعیین کردند تا همه موارد را به صورت شفاف به مردم بگویند. مساله ویروس کرونا به جان مردم مرتبط است و در این مورد کوتاهی نخواهیم کرد. ربیعی با تاکید بر اینکه «اعتماد مردم، سرمایه اجتماعی ما است» گفت: اعتمادهای آسیب خورده در جامعه را باید احیا کنیم، همه تلاش ما هم همین است زیرا بدون اتکا و اعتماد به یکدیگر نمی‌توانیم دوران سخت را با سختی و مشکلات بیشتری سپری کنیم. دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور درخصوص سفر جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران هم گفت: این اولین سفر رسمی بورل به ایران تحت عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. امیدواریم این سفر در بررسی مسائل ایران و اتحادیه اروپا و کاهش اختلاف نظرها - که در ماه‌های گذشته به دنبال پایبندی لازم کشورهای اروپایی به برجام صورت گرفته - بتواند مفید واقع شود.

 ربیعی با تاکید بر اینکه از نظر ایران گفت‌وگو درباره پایبندی اروپایی‌ها به برجام و مقاومت آنها در برابر زورگویی‌های امریکا اولویت دارد، اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم اروپایی‌ها را به سمت ایالات متحده هل دهیم و از تلاش‌هایی که در این زمینه در برخی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود که تبعیتی از سیاست‌های امریکا نداشته باشند، حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به دیگر موضوعات مورد رایزنی تصریح کرد: مسائل دیگری از جمله وضعیت منطقه، ناامنی‌هایی که امریکایی‌ها در دامن زدن به آنها کوتاهی نمی‌کند، حتما در این گفت‌وگوها مورد توجه جدی قرار خواهند گرفت.  سخنگوی دولت ادامه داد: ما اطمینان داریم در صورتی که طرف اروپایی، حسن نیت و جدیت کافی را در حل اختلافات نشان دهد، هیچ مانعی برای گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت. نتایج این سفر را در جلسات آینده و مباحث وزارت خارجه می‌توان مورد بحث قرار داد.  موضوعات حاشیه‌ای اخیر بین دولت و صداوسیما دیگر پرسشی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد و ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برخی ادعاها مبنی بر قطع برنامه‌های انتقادی صداوسیما خاطرنشان کرد: من نشنیدم از دولت کسی از در این زمینه نامه‌ای زده باشد یا فشاری آورده باشد. قطعا ما در این زمینه دخالتی نداشتیم. ما برای کارکنان صداوسیما احترام قائل هستیم که اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 

 

ارسال نظر